אם אתם רוצים להצליח כדאי שתתחילו לישון יותר

סיון קידר2 דקות קריאה
חוסר שינה מסכן אתכם ואת ההצלחה שלכם
שתף:

נמצא ששינה לא מספקת יכולה לגרום לטווח רחב של בעיות החל מסיכון מוגבר למחלות, דרך ביצועים ירודים בעבודה ופגיעה בציונים ועד לחרדה מוגברת. מחקרים מצאו כי חוסר שינה עלול להחליש את מערכת החיסון שלכם ואפילו להאיץ את נזקי הזמן ולגרום לעור שלכם להתקמט מהר יותר. כדי לצמצם את ההשפעות הללו ולשפר את הבריאות שלכם, הפתרון הוא פשוט: לישון מידי לילה 7 שעות רצופות. ואם עוד לא השתכנעתם, הנה 12 היבטים שנחקרו, והוכיחו כיצד חוסר השינה פוגע בכם ובהצלחה שלכם.

 

פוגע ביכולות הדידקטיות

ידוע שהשינה מסייעת לאפס את המוח ויכולה להיות חיונית ללמידה. מחקר אחד מצא כי לילה אחד ללא שינה חוסם את המוח ופוגע ביכולת האיפוס הטבעי, מה שגורם לתאי העצב להיות פעילים יתר על המידה ומייצר בלבול. תופעת לוואי נוספת היא קושי לספוג מידע חדש. עוד נמצא שחוסר שינה משפיע לרעה על ממוצע הציונים של סטודנטים שלא מפתחים שיגרת שינה קבועה. במחקר שנעשה בקרב 61 סטודנטים שניהלו יומני שינה נמצא כי אלה שהקפידו על שיגרת שינה קבועה ומספקת (לפחות 7 שעות) היו בעלי ציונים גבוהים יותר מאלו שלא הקפידו על דפוסי שינה סדירים ועקביים.

 

חוסר שינה והציונים שלכם
חוסר שינה פוגע ביכולת שלכם ללמוד ובציונים שלכם

  

משפיע על הזיכרון

לא מפתיע לגלות שחוסר שינה עלול להפוך אנשים לשכחניים. עם זאת, השפעת חוסר השינה עלולה להיות חמורה הרבה יותר. מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן חשף את ההשפעה של חוסר השינה על אזור בהיפוקמפוס של המוח שנקרא CA1 ואחראי על יצירת זיכרונות לטווח ארוך. על פי המחקר, כאשר אדם לא מקבל מספיק שינה האזור הזה נפגע, יכולת הזיכרון שלו נפגמת ישירות והוא זוכר פחות. לעומת זאת, במחקר אחר נמצא שהשינה עוזרת לדכא זיכרונות שליליים, בעוד חוסר שינה יכול לסייע לזיכרונות שליליים להתקבע ולהיות עמידים לשינוי. חשוב לציין שתהליך דיכוי הזיכרונות השליליים הכרחי לבריאותו הנפשית של האדם, והחוקרים מאמינים שחוסר שינה בהקשר זה עלול לגרום להופעת סימפטומים של דיכאון או פוסט-טראומה.

 

 

חוסר שינה מפחית פרודוקטיביות

מחקרים מצאו לאחרונה שחוסר שינה יכול לעתים קרובות לגרום לחוסר יעילות ולביצועים ירודים. נמצא שאנשים מחוסרי שינה פועלים לאט יותר וחווים טשטוש וערפול, וכתוצאה מכך כל יכולת הביצועים נפגעת. המחקרים גם הוכיחו כי השפעה זו עלולה להימשך לעתים מספר ימים.

  

גורם לעלייה במשקל

בבריטניה נערך מחקר שחקר וניתח 1,615 מבוגרים, מהם נלקחו מדדים שונים לרבות משקל, היקף מותניים, לחץ דם ונתונים אודות צריכת המזון היומית שלהם. הנחקרים התבקשו לדווח על דפוסי השינה שלהם ונמצא שהמשתתפים שדיווחו על שינה מועטה (6 שעות שינה בלילה או פחות) העלו כ-3 ס"מ בהיקף המותניים, בהשוואה לנחקרים שדיווחו על שינה סדירה של 9 שעות בלילה ולא חוו שינוי בהיקפים.

 

חוסר שינה וההיקפים שלכם
מי שישן פחות מדווח על עלייה בהיקפים

  

משנה את הרכב הגנום 

מסתבר שהשפעות חוסר השינה עמוקות עד כדי כך, שהן עלולות לשנות את הגנים שלכם. מניתוח דגימות דם שנאספו מנחקרים בבריטניה, עולה כי למעלה מ-700 גנים חוו שינוי כתוצאה משינה לא מספקת (פחות מ-6 שעות בלילה). ניתן להסיק מהמחקר כי חלק מהגנים הללו השפיעו על היווצרות דלקות, על מערכת החיסון ועל יכולת ההתמודדות עם מצבי דחק.

  

מגדיל את הסיכויים לחלות

כשמערכת החיסון נפגמת, כל יכולת ההתגוננות של הגוף בפני פתוגנים ומחלות נחלשת. מחקר שבוצע הוכיח כי אנשים שישנו פחות מ-6 שעות שינה בלילה נטו לחלות פי 4 יותר מאלו שישנו 7 שעות בלילה או יותר. עוד פורסם בשנה שעברה כי ההורמון מלטונין, המופרש במהלך השינה, יכול להועיל להקטנת גידול סרטן השד. מחקר אחר, בו השתתפו 823,000 גברים, מצא כי גברים מתחת לגיל 65, שישנו בין שלוש לחמש שעות בכל לילה, היו בסיכון גבוה ב-55% לפתח סרטן ערמונית בהשוואה לגברים שישנו שבע שעות או יותר. עוד עולה מהמחקרים כי חוסר שינה להגדיל את הסיכונים למחלות לב וכלי דם, סוכרת, השמנה ואפילו מוות.

  

גורם לכם להיות פחות חברתיים

מחסור בשעות שינה יפגע גם ביכולות החברתיות שלכם. מחקר שנערך לאחרונה בקרב 122 נבדקים בחן את הדימויים העולים במוחם כשהוצגו להם מבחר תמונות. על פי הממצאים הדימויים הוויזואליים נתפסו כפחות מושכים ואטרקטיביים ופחות חיוניים בקרב הנבדקים שחוו מעט שעות שינה. משתתפים אלה גם הודו שהם נוטים פחות לתקשר עם הסביבה.

  

משפיע על היכולת שלך לווסת רגשות

חוסר שינה גם מקטין את היכולת לווסת את הרגשות. הוכחה לכך אפשר למצוא במחקר אשר גילה כי לילה אחד עם שעות שינה בלתי מספקות יכול לגרום לאדם להגיב באופן קיצוני יותר למצבי דחק, בהשוואה למי שישן זמן ממושך יותר. מחקר נוסף שתומך במסקנה הזו גילה שלמניעת שינה יש השפעה ישירה על האמיגדלה, הרכיב במוח שאחראי על תחושות של פחד, חרדה ותגובה למצבי דחק. ואכן, משתתפים שלא ישנו מספיק התקשו להסדיר את רגשותיהם במהלך אירועי לחץ וחוו יותר חרדה.

 

חוסר שינה וויסות רגשות
כשאתם לא ישנים מספיק אתם גם מתקשים לשלוט ברגשות שלכם

  

מקטין את הליבידו וגורם לאימפוטנציה

מניעת שינה משפיעה כמעט על כל היבט בחייו של אדם – אפילו בחדר המיטות. מחקר אחד מצא כי שינה לא מספקת עלולה לפגוע ביכולת הגופנית ובתגובה המינית אצל נשים. באופן דומה עולה ממחקר מוקדם יותר כי כאשר גברים לא מקבלים מספיק שינה רמות הטסטוסטרון שלהם מופחתות באופן משמעותי, והדבר יכול לגרום לאין-אונות ולהשפיע גם על הפוריות שלהם.

  

גורם למוח לכלות את עצמו

 למניעת שינה כרונית יש מספר תופעות לוואי חמורות. אחת מהן משפיעה ישירות על המוח וגורמת לו לפגוע בעצמו, פשוטו כמשמעו. מחקר שנערך בקרב עכברי מעבדה וניתח את הפעילות המוחית שלהם גילה שבמוח ישנם תאים האחראיים על השמדת פסולת וחיסול תאים שחוקים. בעוד אצל העכברים שקיבלו מספיק שעות שינה תאים אלו עבדו ביעילות, בקרב העכברים שלא קיבלו שינה מספקת התאים הללו עבדו באינטנסיביות רבה יותר ואף פגעו במערכת הדם. במחקר זה נמצא כי כאשר תאים אלו נכנסים לביצועים גבוהים מידי, הם עלולים להגדיל את הסיכון למחלת האלצהיימר ואף לגרום להפרעות עצביות אחרות.

 

  

פוגע בעור שלך

בבריטניה בוצע מחקר בקרב 30 נשים ומתוכו עולה כי שש שעות שינה או פחות בלילה עלולות להגביר הופעת קמטים על פניו של אדם. למעשה נמצא כי כמות הקמטים והפגמים העוריים בקרב הנבדקות שישנו פחות מ-6 שעות בלילה כמעט הכפילה את עצמה לאחר שבוע של חוסר שינה.

  

מחליש את יעילות החיסונים

המחקרים מוכיחים קשר בין משך השינה לתגובות מערכת החיסון לחיסונים. על פי המחקרים אנשים שחוו חוסר שינה וקיבלו חיסון סטנדרטי נגד הפטיטיס B היו בסיכון גבוה פי 11.5 להיות פגיעים למחלה, לעומת אלו שקיבלו שינה מספקת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme