הוצאת נסח טאבו למתחילים – למה צריך אותו וכמה זה יעלה לכם

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הוצאת נסח טאבו ומה שאתם צריכים לדעת
שתף:

כולנו שמענו על נסח טאבו וברור לנו שמדובר במסמך חשוב המעיד על זכויות בנכס מקרקעין. מי שלא עוסק בתחום הנדל"ן בדרך כלל לא יודע מה זה בדיוק, מתי דרושה הוצאת נסח טאבו ובמה זה כרוך, האם אפשר לקבל מסמך כזה בחינם ועוד. המאמר שלפניכם יספק לכם מידע מועיל אודות נסח טאבו, מה אפשר ללמוד ממנו, למה ומתי חשוב להתעקש על הוצאת נסח טאבו, הדרכים הפשוטות והמשתלמות ביותר להוצאתו ועוד. עבור מי שתוהה, נקדים ונאמר שאפשר, באופן מקוון, להוציא את הנסח בחינם, אולם מדובר בעותק לצפיה על המסך וחשוב לדעת באיזו מידה ניתן להתסמך עליו. קבלת מסמך בר תוקף כרוכה בתשלום, ניתן לבצע את ההזמנה דרך האינטרנט וגם לקבל את המסמך חתום דיגיטלית או בדואר. ישנם מקרים בהם כדי לקבל את מלוא המידע אין מנוס מהגעה פיזית אל לשכת רישום מקרקעין.

 

מה הוא נסח טאבו בכלל?
נסח טאבו, או העתק רישום מפנקס המקרקעין, הוא מסמך חשוב המשחק תפקיד מרכזי בכל עסקת מקרקעין. גם למי שעבורם רכישת דירת המגורים היא עסקת הנדל"ן היחידה שיבצעו בחייהם כדאי להכיר את נסח הטאבו על סוגיו השונים ולדעת מה אפשר ללמוד ממנו, מה מגבלותיו, מתי אנו עשויים להיזדקק לו ואיך אפשר להזמין ולקבל אותו

 

מתקופת השלטון העות'מאני בארץ ועד לשכת רישום המקרקעין של ימינו

תהליך הסדרת הקרקעות בשטח עליו הוקמה ברבות הימים מדינת ישראל החל בתקופת שלטון הטורקים באזור. החל מאמצע המאה ה-18 גבר העניין בקרקעות בין הירדן לים, יהודים החלו מגיעים לארץ ומקימים בה ישובים, האוכלוסיה המקומית גדלה וכך נוצר צורך להסדיר את נושא רישום הבעלות על נדל"ן. הטורקים הקימו לשכת רישום מקרקעין שכונתה "טאפו" ושם זה התגלגל עד היום ודבק, בהטיה ל"טאבו", גם באגף הרישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים המנהל את מרשם המקרקעין בארץ. 

 

מעניין לציין כי חוק הקרקעות העות'מאני משנת 1858 נותר בתוקף עד שנת 1969 (אם כי הוכנסו בו שינויים בימי המנדט הבריטי ואחרי הקמת המדינה). רק בשנת 1969 נכנס לתוקפו חוק המקרקעין שביטל את החוק העות'מאני. בשטחי יהודה ושומרון החוק העות'מאני נותר עד היום הבסיס לניהול נכסי מקרקעין באזור.

 

 

תעודת זהות של נכס מקרקעין

בנסח טאבו מפורט כל המידע שנאסף על ידי הרשויות אודות נכס מקרקעין מסויים, זהות בעליו, קיום שעבוד (משכנתא), הערות אזהרה (למשל שהנכס נמכר והבעלות עליו נמצאת בשלבי העברה לצד ג') ועוד. הוצאת נסח טאבו דרושה כאשר מעוניינים לברר את מצבו הרישומי של נכס, כך למשל עבור נכס ששוקלים לקנות. הנסח יאפשר לוודא שמי שמציע את הנכס למכירה הוא אכן בעל הזכויות בו, אם זכויות אלה כפופות למגבלות כלשהן כגון עיקולים, צווי הריסה, הערות לפי חוק התכנון והבניה ועוד.

 

מתי נבצע הוצאת נסח טאבו?
הוצאת נסח טאבו דרושה כאשר מעוניינים לברר את מצבו הרישומי של נכס

 

הוצאת נסח טאבו – מתי עושים את זה?

ישנן כמה נסיבות אופייניות למועד הוצאת נסח טאבו. מומלץ להוציא נסח כזה כבר בשלב המשא ומתן הראשוני לרכישת נכס מקרקעין. גם למי שמתכנן למכור נכס כדאי להוציא אותו כדי לוודא שהרישום על שמו מסודר ולא יהיה קושי להעביר זכויות בנכס. מקובל לצרף את נסח הטאבו לכל חוזה מכר נדל"ן ולציין בחוזה שהנסח הוא המסמך המוכיח את מצבו הרישומי העדכני של הנכס ושאין עיקולים, שעבודים וכיוצא באלה. במקרים רבים מי שקונים נכס מקרקעין נוטלים הלוואת משכנתא, הבנק ידרוש הוצאת נסח טאבו עם רישום הערת אזהרה לטובת הבנק, כל זאת לפני העברת הכסף למוכר. לאחר תום תשלום הלוואת משכנתא חשוב לוודא מחיקת הערת האזהרה בלשכת רישום המקרקעין.

מכיוון שהרישומים בפנקס המקרקעין פתוחים לציבור ניתן להזמין ולקבל נסח טאבו על כל נכס, לפי כתובת ו/או לפי מספר גוש חלקה. לעיתים כדאי לשקול הוצאת נסח טאבו בחינם או בתשלום עבור נכסים בהם יש לנו עניין, כגון נכס שאנו יודעים שעשוי לעבור אלינו בירושה.

 

 

איך מוציאים נסח טאבו

כיום, כשמאגר הנתונים של מרשם המקרקעין ממוחשב, קל מאוד להוציא נסח טאבו. אפשר להזמין נסח כזה באתר משרד המשפטים, באתר דואר ישראל ובאתרים אחרים מתחום הנדל"ן המציעים שירות הוצאת נסח טאבו בחינם או בתשלום. האגרה עבור נסח חתום דיגיטאלית אינה גבוהה והיא עומדת, נכון לסוף שנת 2018 על 15 שקלים בלבד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme