חוק הירושה – למה באמת כדאי לכם להכין צוואה כבר עכשיו

איריס קליין2 דקות קריאה
למה חשוב שתכירו את חוק הירושה
שתף:

חוק הירושה עוסק בירושות צוואת ועיזבונות של האדם. ירושה היא עיזבון שאותו משאיר ומוריש המת ליורשים שלו לפי חוק. ובעת שיש צוואה, הירושה תיקרא – ירושה על פי צוואה. לא כל אחד דואג לעשות צוואה בזמן שהוא חי ממכלול של שיקולים. יש אנשים שלא מודעים לחשיבות הירושה, ויש אנשים שלא מחזיקים בנכסים וגם אין להם יורשים שירצו ביום מן הימים להותיר להם את כל רכושם. אך במקרים וכן יש משפחה ואנשים אהובים סביבכם, וביום בו תחלפו מן העולם, הייתם רוצים שהם אלו שייהנו מרכושכם ולא יאלצו לבד לחלק את זה ביניהם.

 

ברוב המקרים הירושה עוברת לילדים ולבן או לבת הזוג, אך ישנם מקרים שהמשפחה מפוצלת ולא ניתן לערוך חלוקה מדויקת וברורה, חשוב אז לדעת שאם לא קיימת צוואה של המת, הרכוש יחולק בין היורשים שנקבעים לפי חוק הירושה בארץ, שהוא מחליט לפי סדר עדיפות למי יורשו כל נכסי הנפטר – זה מה שנקרא למעשה – חוק הירושה.

 

 

ההגדרה של חוק הירושה 

חוק הירושה מחליט את סדר היורשים לפי חוק בהיעדר צוואה קיימת. באופן טבעי, האנשים שהיו קרובים אל הנפטר הם אלה שיקבלו את עזבונו וכל רכושו לפי החוק הזה. במידה ואין לנפטר יורשים ולא קיימת גם צוואה, העיזבון וכל הרכוש שלו יעבור אוטומטית למדינה על ידי אפוטרופוס של משרד המשפטים. במקרים כאלה, כל קרוב משפחה של הנפטר רשאי להגיש בקשה על מנת לקבל צו ירושה מהרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים, הרשם תפקידו לוודא אם אכן הייתה קיימת צוואה לנפטר שהופקדה, ובמידה ולא הייתה, יקבע צו ירושה שכולל את יורשי הנפטר לפי חוק הירושה.

 

מה קובע חוק הירושה
האנשים שהיו קרובים אל הנפטר הם אלה שיקבלו את עזבונו וכל רכושו לפי חוק הירושה

 

מי יורש כדין וללא צוואה?

בישראל מי שזכאי לירושה לפני כולם יהיו האנשים שהיו קרובים ביותר לנפטר, הסדר של היורשים יתחיל מבן או בת הזוג הוריו, ילדיו, ולאחר מכן קרובי המשפחה היותר רחוקים. במידה ויש תינוק בדרך שיש לו זיקה לנפטר גם הוא יהיה יורש פוטנציאלי. החלוקה הראשונה תתבצע בין בן/ת הזוג שנותר/ה לבין הילדים, כשהבן זוג יקבל חצי מהעיזבון והילדים יתחלקו באופן שווה בכל מה שנותר מהחצי השני.  במידה ולא קיימים ילדים, הרכוש יעבור להורים או לנכדיו, אם ישנם כאלה. ואם לא אותר שום קרוב משפחה לנפטר, העיזבון וכל רכושו יעבור למדינה.  

 

 

אז למה כדאי לכם לכתוב צוואה עכשיו?

לפני הכל, צוואה שלכם היא זיכרון והוקרה לאהובים שלכם שתותירו מאחור ביום מן הימים. תרצו שכל אחד יזכור אתכם בצורה כזו או אחרת ולכן תוכלו לחשוב מבעוד מועד מה להוריש לכל אחד ומומלץ לעשות זאת כבר שיש לכם נכסים או עיזבון שלא הייתם רוצים שאף אחד אחר ייהנה ממנו מלבד האנשים היקרים לכם. אתם גם מכירים את הצרכים של האנשים הקרובים לכם ואתם אלה שיודעים הכי טוב מה תרצו להעניק לכל אחד כדי שזה יסייע לו בחייו. מי זקוק יותר ומי כבר מסודר וכו'. אתם תרצו להשליט אחווה ושלום בין כל יקיריכם ושלא יאלצו חלילה להגיע לתככים במידה ויצטרכו לחלק בניהם את העיזבון. לא פעם משפחות מתנתקות אחת מהשנייה לשנים בשל תחושה שנגרם להם עוול וחוסר צדק בירושה של הוריהם. לכן תפקידכם לחלק את הרכוש שאתם צברתם ועמלתם לידיים נאמנות ואהובות של יקירכם בצורה ישרה, שלא חלילה תותיר אך אחד מקופח.

 

חוק הירושה הוא למעשה חוק שמדגיש את החשיבות של צוואה, זאת כדי למנוע מצב בו המדינה תאלץ להתערב ולהחליט למי תינתן הירושה של הנפטר ומי יוכל ליהנות מכל העיזבון. או להבדיל, שהרכוש ילך לאנשים קרובים רחוקים שלכם, אבל שמעולם לא הייתם בקשר ולא בטוח שהייתם רוצים שהם ייהנו מרכושכם ביום מן הימים מכל מיני סיבות שרק אתם יודעים אותם. לכן כתיבה של צוואה תהייה הדרך הנבונה ביותר לשלוט בחלוקה הוגנת של רכושכם, ולמנוע מהמדינה לעשות זאת עבורכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme