כל הזכויות של השכירים שעצמאים חולמים עליהן

רחל ברגר2 דקות קריאה
מצא את ההבדלים: הזכויות של השכירים והעצמאיים
שתף:

לשכירים נדמה לא פעם שעצמאים זוהי משרה שכולה הנאה: אין בוס על הראש, אפשר לקחת חופשות מתי שרק רוצים, והעיקר, אפשר לפטר לקוחות לא נחמדים בלי לחשוש על המשכורת. מסתבר שהראיה הזו פשוט אינה נכונה. אמנם ישנן מעלות בניהול עסק עצמאי, אך ישנן גם לא מעט זכויות שיש רק לשכירים. על הזכויות שתפספסו ונקודות שכדאי לחשוב עליהן רגע לפני שאתם שוקלים להיות עצמאים, תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

 

חופשות? לא לעצמאים

שכירים נהנים מ-12 ימי חופשה בשכר בשנה, כשימי החופשה שלהם ממומנים מטעם מקום העבודה. עצמאים לעומת זאת, אם ירשו לעצמם לקחת חופשה, יעשו זאת על חשבון ממונם הפרטי. ואגב, בעוד שכירים בחופשה מתנתקים לחלוטין ממקום העבודה: מטלפונים והודעות דואר אלקטרוני, הרי שעצמאים אינם נהנים מחופשה מושלמת. עצמאים בחופשה נאלצים להיות כפופים לטלפונים ותדריכים הקשורים בעסק כדי לא לאבד לקוחות ושליטה. לסיכום אפשר לומר שחופשה מושלמת – לעצמאים כמעט ואין. אה, עוד לא דיברנו על שכר בחופשות החגים. בעוד ששכירים נהנים משכר מלא על ימי חג, הרי שעצמאים השובתים החגים יקבלו משכורת מצומקת בסוף החודש. גם כשהם חולים, העצמאיים עדיין עובדים, לפחות אלה שרוצים להכניס משכורת הביתה בסוף החודש, ולא לאבד לקוחות.

 

הזכויות של השכירים לעומת העצמאיים
עצמאיים סופגים את אובן ההכנסות בזמן החופשה – ועדיין עובדים כדי לא לאבד לקוחות

 

זכויות סוציאליות וביטוח לאומי

לשכירים מוענקים זכויות סוציאליות שונות במסגרת עבודתם, שאינן ניתנות לעצמאים. חלק מן הזכויות הסוציאליות מוענקות לשכירים מטעם החוק כמו: הפרשה לפנסיה מטעם המעסיק, דמי הבראה שנתיים, דמי מחלה ותשלום מופחת בדמי הביטוח הלאומי. בנוסף לכך ישנם גם זכויות סוציאליות המוענקות כבונוס מטעם המעסיק כמו: שי לחג, שווי רכב ועוד. חשוב לזכור שעל פי החוק העצמאיים חוסכים לפנסיה בעצמם, אבל אין מי שישלים עבורם סכום נוסף לקרן הפנסיה הזו. במילים אחרות, החיסכון של השכיר לפנסיה גבוה יותר.

 

 

קשרים חברתיים ושירותי משרד

בעוד ששכירים נהנים מחברה מגוונת, משירותי משרד, כיבוד קל ומקשרים חברתיים תוססים כחלק מחיי העבודה, הרי שעצמאים יכולים רק לחלום על זה. עצמאים, לפחות בתחילת דרכם, עובדים בעיקר לבד, כשאת הקפה שהם מממנים, הם מכינים ולוגמים עם – עצמם. לא, אין להם "שיחות ברזייה" על הפרק האחרון של "נינגה ישראל".

 

חופשת לידה

שכירה זוכה לחופשת לידה מושלמת בת שלוש חודשים וחצי, ואף עד עד חצי שנה, ברוגע ובניתוק מוחלט מחיי העבודה. לעומת זאת, רוב העצמאיות אינן מרשות לעצמן לצאת לחופשת לידה מלאה כדי לא להפסיד לקוחות או שליטה בעסק. כך, למרות שעצמאיות מקבלות דמי לידה, הן ממשיכות לעבוד במלוא המרץ גם כשהן מניקות ומחליפות חיתולים.

 

הזכויות של השכירים והשכירות
חופשת לידה היא זכות שהשכירות נהנות ממנה הרבה יותר

 

 

 

הנהלת חשבונות והתנהלות מול הרשויות

שכירים נהנים משירותי הנהלת חשבונות באופן אוטומטי. הנהלת החשבונות של המעסיק מחשבת את הזכויות לשכיר, מנפיקה תלוש מסודר ומנהלת את רב הסידורים של השכיר מול הרשויות והגופים הממשלתיים. עצמאים לעומת זאת, נאלצים לסדר את כל עיני הבירוקרטיה מול רשויות המס, הביטוח הלאומי וקרנות הפנסיה באופן עצמאי או לשלם לשירותי הנהלת חשבונות. הם אלה שאמורים לחשב את גובה המס, לדאוג למקדמות, ולקוות שהחישובים האלה מדויקים כדי שלא יישלח אליהם קנס שמן במיוחד בסוף השנה.

 

 

משכורת מתקתקת וקבועה

גולת הכותרת של זכויות של עצמאי היא כמובן משכורת קבועה מראש ובמועד ידוע. לעומת זאת, בכל עסק עצמאי ישנן תקופות בהן ההכנסות דלות יותר. כל עצמאי יודע תקופות שונות בחיי העסק בעלות הכנסות ברמות שונות.
בנוסף לכך, לשכיר תכנס המשכורת באופן אוטומטי, ללא טרחה נוספת. העצמאי לעומת זאת, נאלץ לעיתים לערוך סבבי גביה מתישים, על מנת לוודא שמשכורתו משולמת. אם כל זה לא מספיק, העובד השכיר יודע שאם יפוטר מעבודתו מחר בבוקר, דמי אבטלה יעזרו לו לחפש עבודה חדשה במשך שלושה חודשים לפחות. העצמאי, ניחשתם נכון, לא זכאי לקבלת דמי אבטלה. זאת למרות שגם הוא משלם ביטוח לאומי, ואולי אפילו יותר מעמיתו השכיר.

 

הצהרת הון

שכירים אינם מחויבים לדווח לרשויות המס על כל רכישה משמעותית כמו דירה או רכב. עצמאים לעומת זאת, מחויבים לדווח לרשויות המס על רכישות משמעותיות בטופס 'הצהרת הון', על מנת לוודא שאינם עוברים על איסור הלבנת הון.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme