איך הצליחו רשתות הסטוק לנצח את הרשתות הוותיקות?

שני ודאוקר5 דקות קריאה
מנסים להסביר את ההצלחה של רשתות סטוק
שתף:

אנו רואים אותן בחוצות הערים הגדולות ומפעם לפעם מצטרפת אליהן אחות נוספות בעיר אחרת או באזור אחר. כשמדברים עליהן – אין פריפריה, אין מרכז הארץ ואין אזורים. כל אחת מהן נחשבת בעיני מי שמתגורר בסביבתה כמלכה בלתי מעורערת ועל מנת להישאר מעודכנים ולא לפספס שום חידוש – חייבים להגיע לעיתים תכופות. לא, לא מדובר ברשת חדשה של מסעדות ייחודיות אלא בחנויות הסטוק הענקיות שכובשות את עולם הצריכה של כל תחומי החיים כמעט – מוצרים ואביזרים לניקיון הבית, שלל פריטים לתחזוקה וביצוע תיקונים ביתיים, עולם שלם של יצירה ומלאכת יד, מתנות וחפצי נוי לבית, אביזרים לימי הולדת וקישוט ואפילו בגדים. עם חלוף הזמן מגיעות לחנויות גם קולקציות עונתיות – תחפושות ואביזרים לפורים, שרשראות וצמידים מאירים לקראת יום העצמאות, בריכות ואביזרי ציפה לבריכות וכמובן – כל מה שצריך להצטיידות לקראת החזרה לבית הספר. 

 

ההצלחה של רשתות סטוק ממש לא מוטלת בספק, דרך אגב. על פי נתונים מ-2017 מחזור המכירות של מקס סטוק, לדוגמה, עמד על 360 מיליון שקלים. במקביל נפתחו בישראל כמה חנויות סטוק, לרבות דייסו היפנית. רשתות ותיקות, בינתיים, סגרו סניפים. אייס, למשל, הצליחה לסיים שנה מוצלחת ב-2017 אבל רק לאחר תכנית התייעלות שכללה סגירת סניפים. 

 

רשתות סטוק והמגוון שהן מציעות
רשתות סטוק מציעות מגוון מוצרים מכל הקטגוריות

 

היתרונות של רשתות סטוק

ההתהדרות הגדולה ביותר של מנהלי החנויות והרשתות היא במחירי הרצפה של המוצרים. מה שהתחיל פעם בתור טרנד ה"הכל בדולר" ממשיך אומנם, אבל לא באמת הכל עולה דולר (3-5 ₪). המוצרים בחנויות הסטוק עשויים להיות נמוכים יותר מהמחירים של אותם המוצרים בחנויות מבוססות לכלי בית או חנויות המתמקדות בנושא אחד אבל הן מביאות יתרונות אחרים – גודל, מגוון עצום ורכישה של שלל פריטים וחפצים תחת קורת גג אחת. אם הקונה צריך גם חפץ לתיקון או חיזוק הקירות בבית, גם איזו מתנה לקראת יום הולדת של חברים, גם מתחשק לו להחליף את הסכו"ם במטבח וגם להתחדש בגרביים חדשות – הוא יכול לקנות את כל אלה במקום אחד ולא לכתת רגליים בין חנויות שונות. כשזמן שווה כסף, אין ספק שגם אם המחיר יהיה קצת יותר גבוה – יש פה חסכון גדול בזמן.

 

 

יש חסרונות?

יש ועוד איך והם מתגלים כעת, כשהבאז הגדול מתחיל לעבור. החנויות אמנם עדיין מבוקשות, מלאות קונים לכל אורך שעות היום ומחליפות קולקציות של מוצרים אטרקטיביים כמעט על בסיס יומיומי. אבל בעידן שיש בו מודעות הולכת וגוברת למוצרים המיוצרים בסין ולנושא של איכות הסביבה – מחלחלת גם ההבנה שהשפע העצום גורם ללא מעט נזק בכמה היבטים. ראשית, איכות המוצרים השונים יורדת עם הזמן. אמנם יש פריטים שהאיכות לא ממש משחקת בהם תפקיד מהותי (פרסים לימי הולדת או אביזרי נוי לבית) אבל יש כאלה שכן כמו צעצועים אלקטרוניים או חומרי יצירה. אנשים רבים פחות מודעים לדרישות של משרד הבריאות או של מכון התקנים ולעיתים המוצרים חסרים את האישורים הרשמיים של גופים אלה.

 

הפגיעה בעצם היא פגיעה ישירה בחנויות המתמחות בתחומים אלה ומספקות מוצרים איכותיים, תקניים וכאלה שיחזיקו מעמד הרבה שנים. הפגיעה מההיבט של איכות הסביבה היא פגיעה לטווח ארוך. הפריטים הקטנים, המוכנים פיצ'פקעס בלשון העם, אינם איכותיים ברוב המקרים, יוצאים מכלל שימוש תוך מספר ימים (ואפילו מספר שעות) ומושלכים אחר כבוד לאשפה. כשמכפילים את הצעצוע בכמה עשרות (כפרס במסיבת יום הולדת, למשל) ומוסיפים נייר עטיפה – מתקבל נזק סביבתי עצום שאי אפשר אפילו להעריך באמת מה המשמעות שלו בנקודת זמן זו. בעידן שבו קיימות אפליקציות לאיסוף כספים ורכישה מרוכזת של מתנות שנחשבות "שוות" – יש מודעות גבוהה ושאיפה ל-ויתור על הלכלוך הסביבתי ועל עוגמת הנפש של קבלת צעצוע שיפסיק לעבוד חיש מהר.

 

ההצלחה של רשתות סטוק
רשתות סטוק ממשיכות להתחזק והן מציעות פריטים במחירים נמוכים משמעותית

 

ומה עם המחירים?

כאן בעצם טמונה ההפתעה האמיתית. רשתות סטוק אינן חנויות "הכל בדולר" כלל וכלל. כן, אפשר להשיג בהן מוצרים או פריטים במחירים משתלמים וכדאיים אבל לא בהכרח. יש לא מעט מוצרים שהמחירים שלהם יהיו זהים למחירים במקומות אחרים ואפילו בחנויות מתמחות (חומרי ניקוי או הלבשה תחתונה, למשל). היתרון הגדול מצד המחיר הוא האפשרות לרכישה מרוכזת וגדולה של שלל מוצרים שצריך ממילא וכאמור – מציאה ורכישה של כולם במקום אחד. גם אם תבוצע השוואה של מחירים בין חנויות הסטוק לבין חנויות מתמחות ויתגלו מחירים גבוהים יותר בחנות הסטוק – ייתכן שההפרש יתקזז מול מחיר נמוך יחסית של מוצר אחר, או שוב – אלמנט הזמן שנחסך. אם זה טוב או לא טוב – יחליט כל אדם לעצמו על פי רשימת השיקולים שלו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme