עושים קניות באינטרנט? כל מה שאתם צריכים לדעת על מכס ומיסים

עומר גלעדי2 דקות קריאה
קניות אונליין וסוגיות מכס
שתף:

רבים מהישראלים מבצעים רכישות באינטרנט, החל בהפתעות קטנות לילדים (לכל אירוע שלא יבוא) וכלה בגאדג'טים באלפי שקלים, אם כי במחירים מוזלים עד 50% לפעמים, מאלה שאנחנו מוצאים בחנויות המקומיות. רק שלא תמיד המחיר ששילמתם באתר האינטרנט על רכישת המוצר הוא סוף הסיפור. חבילות רבות נעצרות בתהליך המסירה לתשלום מיסים נוספים – לעיתים בשיעורים של עשרות אחוזים ביחס למחיר המוצר שקניתם – עד כדי כך, שהמחיר שאתם משלמים בסופו של דבר, גבוה מכדי שהטרחה וההמתנה יהיו משתלמים. אחת ולתמיד, הכנו מדריך שלם בנוגע לכל המיסים שתשלמו על הקניות שלכם באינטרנט, לכל מוצר ובכל סכום. כל מה שאתם צריכים לדעת על תשלום מכס ומיסים בקנייה באינטרנט – לפניכם.

 

מכס ומיסים על קניות באינטרנט
מיסים על קניות באינטרנט משולמים רק לאחר שהמוצר "נחת" בישראל וכנגד החשבונית שצורפה לחבילה

 

אילו מיסים יש לשלם ברכישות אונליין?

שלושה סוגים שונים של מיסים חלים על קניות באינטרנט – לפי רשימה שונה של תנאים. אלו המיסים שחשוב שתכירו:

  • מע"מ – כמו במוצרים שאתם רוכשים בישראל, כך גם במוצרים שאתם רוכשים בחו"ל – יש להוסיף 17% על מחיר הרכישה, לטובת תשלום מס ערך מוסף (הוא המע"מ), המתגלגל לקופת המדינה
  • מכס – מכס הוא מס על ייבוא בישראל, ובמרבית מדינות העולם הוא מושת כתשלום על מוצרים מייבוא. בארץ, שיעור תשלום המכס נקבע גם על פי מחיר החבילה וגם על פי טבלת קטגוריות מוצרים
  • מס קנייה – מס לתשלום על ידי מי שמוגדר יבואן בלבד

להלן, נפרט אודות שלושת התשלומים הללו, והכללים לתשלום המסים לאחר הרכישה.

 

 

מע"מ – (כמעט) תמיד יש לשלם אותו

בכל רכישה שאתם מבצעים בישראל, המוכר מפריש 17% מהמחיר ששילמתם לטובת מע"מ. בעסקים שמוכרים ללקוחות סופיים (B2C), העסק מחוייב על פי חוק לציין את המחיר הסופי ללקוח, כולל מע"מ, כך שאתם רואים לנגד עיניכם את העלות הסופית – אבל אין זה כך ברכישות אונליין. 

כך יוצא, שלמעשה כל רכישה מחוייבת במע"מ – 17% ממחיר המוצר, אותה ניתן לשלם עם קבלת המוצר, אפילו בחבילות שתקבלו בדואר.

 

פטור ממע"מ בחבילות עד 75$

תקנה שעולה לכותרות מידי פעם (ובהחלט נותנת עדיפות לרכישה אונליין על פני רכישה בחנויות מקומיות) היא זו הפוטרת לחלוטין מתשלום מסים – מע"מ כמו שאר סוגי המיסים, בחבילות בהן שווי הטובין עד 75$. עם זאת חשוב לדעת כי הוצאות נוספות (כמו ביטוח ודמי משלוח) לא נכללות בחישוב – כלומר, חבילה שעלתה לכם 73$ ועוד 10$ דמי משלוח – תזכה בפטור מתשלום מע"מ.

הפטור אינו מושת על ייבוא של מוצרי אלכוהול וטבק.

 

מכס על מוצרים שונים
שימו לב לסיווג המוצרים השונים לקטגוריות השונות

 

מכס – לתשלום בחבילות מ-500$

מכס הוא, כאמור, מס על ייבוא המושת על מוצרים שרכשתם ושילחתם לארץ (כמו גם על כאלה שקניתם במהלך טיול לחו"ל והכרזתם עליו בכניסה בחזרה ארצה), מתוך מטרה למנוע ייבוא אישי בכמויות גדולות ולאפשר מסחר במוצרים ללא מס. קביעת גובה התשלום למכס מושפעת ממגוון נתונים, כמו למשל המדינה ממנה אתם מייבאים והאם יש לה הסכם סחר עם ישראל, קטגוריית המוצר (מבין 21 קטגוריות ו-96 פרקי קטגוריות, בהחלט ניתן לנסות לשייך מוצר מיובא לקטגוריה בה תשלום המכס מופחת), וכמובן מאפייני המוצר, מחירו ומימדיו.

 

 

מס קנייה – לפי מוצרים ספציפיים

גם מס קניה הוא מס עקיף על ייבוא מוצרים מקטגוריות מסויימות, ושיעור מס הקניה משתנה בהתאם לסוג המוצר. מוצרים לדוגמה עליהם מושת מס קניה – מצברים, רכבים, מוצרי אלקטרוניקה, ומוצרי צריכה נוספים. כאמור, לא על כל קטגוריית מוצרים מוטל מס קניה, חשוב לבדוק מבעוד מועד באתר רשות המיסים את שיעורי מס הקניה על קטגוריית המוצרים הרלוונטית – ואף להנחות את המוכר לצרף מידע אודות המוצרים בחבילה טרם המשלוח. אם המוצר שלכם משוייך לקטגוריה המחוייבת במס קניה תשלמו את המס בשיעור הקבוע לקטגוריה ועל פי מחיר המוצר – בחבילות במחיר טובין של 75$ ויותר.

 

בשורה התחתונה – כך תחשבו את גובה המס לתשלום עבור כל חבילה

  • בחבילות שעלות המוצרים בהן עד 75$, לא כולל טבק ואלכוהול – ללא מיסים כלל
  • בחבילות עד 500$ – מע"מ ומס קניה
  • בחבילות עד 1000$ – מכס, מע"מ ומס קניה
  • בחבילות מעל 1000$ – הייבוא נחשב מסחרי (ואתם נחשבים יבואן), והמסים עולים בהתאם לקטגוריית "ייבוא מסחרי".

 

יש אפשרות להוזיל את רוע הגזירה?

ישנן מספר שיטות נפוצות המשמשות מי שמייבאים מוצרים להוזיל את תשלום המיסים – אבל אנחנו, כמובן, לא ממליצים להשתמש בהן. בסך הכל, ניתן לומר כי רשויות המס ערוכות לגלות שיטות להוזלת מיסי ייבוא – ולא פעם המשמעות היא עיכוב בזמני מסירת החבילה, כולל תשלומים גבוהים על אחסון במהלך העיכוב וכדומה. שיטה אחת שנוכל להזכיר היא כמובן פיצול חבילות מאותו משלוח לסכומים שאינם מחוייבים במס. חשוב לדעת, כי חבילות שמגיעות אל רשות הדואר ללקוח מאותו ספק בהפרש של שלושה ימים או פחות – מחושבות לצורך תשלום מס כחבילה אחת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme