הבורסה בירידה אבל הדבר האחרון שאתם צריכים לעשות זה לברוח

שני ודאוקר5 דקות קריאה
אל תיבהלו אם הבורסה יורדת
שתף:

הבורסה בירידה, המסחר מתנהל בירידות שערים, צניחה במניות – מילים מבהילות, שלא לומר מפחידות, לא רק עבור מי שמשקיע כספים בשוק ההון אלא גם למי שמבין מעט במושגים הקשורים לעולם הכלכלה. כשהבורסה בירידה המחשבה האינטואיטיבית היא שיש הפסד של כסף, שצריך מהר לעשות חושבים, לבחון את ההשקעות ולבצע שינוי כיוון. זה מה שרוב האנשים ממהרים לעשות כאן ועכשיו בלי מחשבה לטווח ארוך, אפילו לא לטווח קרוב. חשוב לדעת שעל הנייר – ירידות חדות בבורסה כבר התרחשו לא אחת והנה – השמיים לא נפלו ממקומם. דווקא מה שהכי קשה לגייס בתקופה הזאת הוא מה שדרוש כדי להעביר את התקופה הזאת ברוגע – סבלנות.

 

הבורסה יורדת - אז מה?
דווקא כשהבורסה בירידה חשוב להפגין סבלנות

 

איך סבלנות תציל את הכסף שלי?

זה לא סוד שהטיפ האמיתי שאפשר וכדאי ליישם כאשר מדברים על השקעות בשוק ההון הוא לגייס סבלנות, אורך רוח והסתכלות לטווח הרחוק. הרחוק מאד אפילו. בעולם ההשקעות אין "זבנג וגמרנו" – כל ניתוח ובחירה של נייר ערך או מסלול השקעה מבוססת על נתוני עבר וניסיונות לחזות מה יביא העתיד. אם בוצע ניתוח מעמיק שכזה בכובד ראש ותוך השקעת מחשבה ובחינת הסיכונים וכלל השיקולים – אין טעם להיבהל בנקודת זמן רגעית שתחלוף. ראייה לטווח ארוך ואורך רוח – אלה שתי תכונות שתתקלו בהן בכל דיון מקצועי ורציני אשר קשור בהשקעות בשוק ההון. המלצות אלה נכונות למי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם ההשקעות ובאותה מידה הן גם מתאימות ורלוונטיות עבור המשקיע המנוסה. ירידות חדות בבורסות העולם עלולות להבהיל כל אחד, החוכמה האמיתית היא להתגבר על החשש והפחד ותמיד להמשיך להסתכל קדימה. רק קדימה.

 

 

מה אומרים המומחים על מצב הבורסה?

אין כמו להסתמך על בעל מקצוע מוכר ומוערך כדי לקבל אישור על התנהגות סבלנית בתקופה של ירידות בבורסה. עומר רבינוביץ', למשל, הוא מייסד ומנכ"ל אינווסטור 360 – חברה המציעה פתרונות ייחודיים להשקעות בתחומים שונים ומציעה לקהל הרחב קורסים במגוון תחומים. בעמוד הפייסבוק ובאתר החברה התייחס עומר בהרחבה לירידות האחרונות וניסה להרגיע את המשקיעים תוך מתו תשובות, ניתוחים ותזכורת להנחות היסוד שאמורות להוביל כל משקיע בכל מסלול השקעה – "איך שומרים על השפיות ואיך שומרים על היכולות שלנו לא להישבר ולמכור הכול בירידות? ואיך שומרים על היכולת שלנו לא רק לא למכור, אלא, לקנות באגרסיביות במידה והשוק יתקן עוד 10% או 20% וייכנס לטריטוריה של שוק שמתומחר הזדמנותי מאוד?".

 

"הסולידית" – כותבת אנונימית שיש לה עוקבים רבים והיא מפרסמת מאמרים בבלוג העוסק בצמצום צריכה והשגת חופש כלכלי מתייחסת דווקא בהומור לתקופה האחרונה של ירידות שערי הבורסה. על פי פוסט בעמוד הפייסבוק שלה שהביא למעורבות רבה – "כלל אצבע שנוטה להוכיח את עצמו לאורך השנים: כשידיעות אחרונות וחדשות 2 מתחילים להתעניין במה שקורה בבורסה, עדיף, ככלל, להתעלם ממה שקורה בבורסה". במילים אחרות – לא צריך להיבהל מהרעש באמצעי התקשורת. ההיפך הוא הנכון – להתעלם ולאפשר לגל לחלוף. לפחות עד הגל הבא.

 

שלי אפלברג, כתבת שוק ההון בפורטל הכלכלי – צרכני דה מרקר, מנתחת את המשבר הנוכחי שאיתו כנראה תסתיים שנת 2018 בנימה אופטימית ועם שימת דגש לאפיקי ההשקעות השונים ועל ההשפעות המגוונות שתהיינה להם על הכלכלה הישראלית. ראיון עם ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים צופה אפלברג את תחילתה של שנת 2019 ומנסה ביחד עם בהר להעריך מה יביאו עמן הבחירות הקרובות בתחילת חודש אפריל.

 

הבורסה יורדת אבל זה רק גל
אם הבורסה יורדת חשוב לזכור שמדובר בגל שיחלוף, לפחות עד הגל הבא

 

איך מתגברים על הפחד?

אנשי מקצוע מיומנים שחיים ונושמים את שוק ההון מכירים את גישת ההשקעות לטווח האורך ויודעים להרגיע את המשקיעים. ההיסטוריה מראה שהכלכלה ידעה להתגבר על משברים או ירידות חדות שהורגשו, זאת בדרכים שונות ומגוונות בלי לפגוע באופן דרמטי בשום אפיק או מסלול. חשוב, עם זאת, להיות עם האצבע על הדופק כל הזמן ולוודא שאין הפתעות נוספות שמתרחשות מתחת לאף. מי שהחדשות גורמות לחששות – אולי מוטב שלא יאזין לחדשות. גלים רבים של ירידות ומשברים הכו לאורך ההיסטוריה את החופים הכלכליים בכל רחבי העולם והנה – בכל פעם מחדש גם ההתגברות והמשך העליות חזרו לאיתנן. בקיצור – המתינו בסבלנות ותיווכחו שהסבלנות הזאת תשתלם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme