מס הכנסה שלילי: למי מגיע, כמה ואיך תקבלו את הכסף?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
יחזירו לכם כסף? מה זה מס הכנסה שלילי?
שתף:

מס הכנסה שלילי, או בשמו הנוסף – מענק עבודה, הינו מענק הניתן למי שעובדים בלבד, כאשר הם אינם מגיעים לרף הכנסה שנקבע בחוק ועל פי מאפיינים נוספים (כמו למשל מספר ילדים קטינים המטופלים על ידם). בעולם, מס הכנסה שלילי הוא נהוג במדינות המערב מאז תחילת המאה הקודמת – אבל בארץ, הוא הונהג רק בתחילת המאה ה – 21 (בשנת 2007), עם חוק מענק עבודה / מס הכנסה שלילי, שנחקק באותה השנה. מהביקורות שהוטחו בחוק זה, נאמר עליו כי הוא פוגע במוטיבציה לעבוד ולהרוויח יותר, שהוא מנציח הפרשי מעמדות בחברה הישראלית שהנושא החברתי חרוט על דגלה, ושהוא מאפשר למי שעובדים מעט להרוויח סכומים גבוהים יחסית לשעה – כך שהוא פוגע במוטיבציה להתקדם. אבל מס הכנסה שלילי הוא זכותם של מי שמרוויחים משכורות נמוכות, והוא מאפשר למשפחות רבות שמשתכרות מעט – לממן בכבוד את חייהן ולשמור על איכות חיים סבירה.

 

מסתבר, שרבים מהזכאים למס הכנסה שלילי בכלל לא מגישים בקשה לקבלתו – וחבל. הגובה הממוצע בישראל של תוספת מענק הכנסה הוא כ-4,000 ₪, והגשת הבקשה מבוצעת בפשטות. לפניכם – המדריך המלא, לאיתור הזכאות למס הכנסה שלילי, להגשת הבקשה ולקבלת המענק, בסוף כל שנה אזרחית.

 

מה זה מס הכנסה שלילי
מס הכנסה שלילי הוא מענק הניתן לעובדים, שכירים או עצמאים, בישראל, שהרוויחו לאורך שנת המס שכר נמוך משכר מרבי שנקבע בחוק. במקרים של זכאות – מתקבל מענק בגובה ממוצע של כ – 4,000 ₪ אל חשבון הבנק של המבקש

 

מס הכנסה שלילי – מי זכאי לקבל אותו?

מס הכנסה שלילי הוא מענק הניתן פעם אחת בשנה – לעובדים שמרוויחים שכר חודשי בין גובה מינימאלי לבין גובה מקסימאלי על פי הקבוע בחוק (ופחות משכר המינימום, בחישוב ממוצע שכר חודשי לאורך שנת המס). חשוב להדגיש, כי מענק הכנסה ניתן אך ורק לעובדים שמרוויחים שכר (להבדיל, למשל, מקצבאות למובטלים ולמחוסרי תעסוקה), שכירים ועצמאיים כאחד. הנה התנאים לזכאות למענק מס הכנסה שלילי לשנת 2017 בישראל:

 

  • מס הכנסה שלילי ניתן רק לבני 23 ומעלה שיש להם ילדים, או לבני 55 ומעלה ללא ילדים (ילדים הם בני 19 או פחות עם תום שנת המס בגינה מתבקש המענק)
  • למבקשי המענק אין זכות על מעל 50% מדירה (או נכס מקרקעין אחר – מגרש, חנות, וכדומה) פרט לדירת המגורים שלהם, כלומר מי שמגיש בקשה למס הכנסה שלילי ברשותו דירת מגורים ועוד מחצית מנכס מקרקעין נוסף – לכל היותר
  • אם מבקשי המענק נדרשים להגיש דו"ח שנתי לרשויות המס – הדו"ח כבר הוגש בעת הגשת הבקשה למס הכנסה שלילי (בדרך כלל שכירים אינם נדרשים להגיש דו"ח לרשויות המס, אלא אם השכר שלהם גבוה מאוד או שיש להם מקורות הכנסה נוספים, למשל משכירות או מהשקעות)
  • במהלך שנת המס האמורה, המבקשים קיבלו שכר מעבודה, בארגון שאינו מנוהל על ידי קרובי משפחה שלהם

 

 

קריטריונים לזכאות

הקריטריונים לזכאות קבועים בחוק ומשתנים מידי פעם. הקריטריונים קובעים רף הכנסה שונה לפי מצב משפחתי – למשל, הורים יחידנים זכאים למענק עבודה גבוה יותר גם עבור סכומי הכנסה גבוהים:

באופן כללי, מי שעובד ומשתכר בין 2,070 ₪ ל – 6,148 ₪ לחודש, זכאי להגיש בקשה למענק עבודה

הורים יחידנים זכאים להגיש בקשה למענק במשכורות של בין 1,270 ₪ ל – 9,422 ₪

הורים לשלושה ילדים או יותר, זכאים להגיש בקשה למענק עבודה עד שכר של 6,757 או 11,506 במקרה של הורה יחידני לשלושה ילדים או יותר.

במקרה של עובדים עם מוגבלויות, שכר המינימום שלהם מותאם למצבם והוא נקבע כאחוז משכר המינימום שנקבע במשק. עובדים בעלי מוגבלויות זכאים להגיש בקשה למס הכנסה שלילי החל משכר חודשי בגובה של – 2,060 ₪.

קל לבדוק זכאות לקבלת מס הכנסה שלילי, באתר רשות המיסים, בטופס המקוון לבדיקת זכאות למענק עבודה – בעת מילוי הטופס תתבקשו למסור בעיקר פרטים אישיים ופרטים מזהים, כמו למשל מספר זהות, מספר מקומות עבודה בשנת המס האמורה, תאריך הנפקת תעודת הזהות שלכם, פרטים אודות הכנסות של בן או בת הזוג, וכדומה.

 

מס הכנסה שלילי להורים יחידנים
גם הורים יחידנים זכאים להגיש בקשה למענק במשכורות של בין 1,270 ₪ ל – 9,422 ₪

 

שנת המס למס הכנסה שלילי

ככלל, ניתן לאמר כי בכל שנה, עד לחודש נובמבר של אותה שנה, ניתן להגיש בקשה למענק מס הכנסה שלילי עבור שנת המס הקודמת. המשמעות היא, שעבור מענק עבודה לשנת 2017, ניתן היה להגיש בקשה עד לנובמבר 2018, ובקרוב אפשר יהיה להתחיל להגיש בקשות למס הכנסה שלילי עבור שנת המס 2018 – חשוב רק לזכור, כי כל דו"חות הסיכום לשנת המס בגינה מגישים בקשה למס הכנסה שלילי כבר הוגשו טרם הגשת הבקשה.

במקרים חריגים ניתן להגיש בקשה למס הכנסה שלילי גם עבור שנה אחת קודם לכן, אולם תהליך כזה נעשה בערוצים ייחודיים ורק בכפוף לאישור רשויות המס.

 

 

כמה כסף מגיע לכם?

חשוב לדעת כי מס הכנסה שלילי הוא מענק שמגיע למי שעובדים וגובה השכר שלהם מזכה אותם במענק. חבל לוותר על הזכות החשובה והמענק שמטרתו לסייע בשמירה על רמת חיים נאותה. אם השכר השנתי שלכם לאורך שנת המס הרלוונטית (או השכר הממוצע בכל חודש בשנת המס שנסתיימה זה עכשיו) מצדיק הגשת תביעה למס הכנסה שלילי – תוכלו לברר כמה כסף מגיע לכם על ידי השימוש בסימולטור של רשות המיסים לחישוב גובה מענק העבודה שתקבלו. הסימולטור מאפשר חישוב גובה המענק שיגיע לכם לשנת המס 2017 או 2016 (ואנחנו מעריכים כי מס הכנסה שלילי לשנת 2018 ייכנס למערכת בתוך כחודשיים אל תוך שנת 2019), ותתבקשו להזין אל טפסי המערכת את הפרטים הבאים:

  • מינכם
  • האם אתם הורים יחידנים
  • שנת לידה
  • מספר ילדים
  • מצב משפחתי לאורך כל שנת המס הרלוונטית
  • מספר מקומות עבודה
  • שכר מינימום מותאם אם יש (לעובדים בעלי מוגבלויות)
  • שאלות נוספות שקובעות זכאות, כאמור, למס הכנסה שלילי, כמו שלילת עבודה אצל בני משפחה, שלילת הבעלות על רכוש מקרקעין, וכדומה
  • גובה השכר השנתי לשנת המס הרלוונטית
  • הכנסות נוספות אם היו – דמי לידה, שמירת הריון, דמי פגיעה בעבודה, דמי תאונה, וכדומה
  • הכנסות שנתיות בתצורה דומה עבור בן או בת הזוג

התוצאה תהיה סכום מוערך של מס הכנסה שלילי, שתוכלו לקבל לאחר הגשת הבקשה.

 

איך מגישים בקשה למס הכנסה שלילי?

אתם זכאים למענק מס הכנסה שלילי? כדאי לדעת שתהליך הגשת הבקשה לקבלת המענק הוא פשוט, ואינו כרוך באיסוף טפסים או אף בתשלום אגרה. כל שתצטרכו הוא להגיש תביעה באחד מסניפי רשות הדואר או באופן מקוון באתר רשות המיסים

 

הגשת תביעה למס הכנסה שלילי ברשות הדואר

אם בכוונתכם להגיש תביעה למס הכנסה שלילי בסניף רשות הדואר, הגיעו אל הסניף בצירוף המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות
  • אישור רשמי מהבנק עם פרטי החשבון שלכם – או צ'ק מבוטל

בסניף הדואר תתבקשו למלא טופס ובו מידע אודות ההכנסות והעבודה שלכם (ושל בן הזוג שלכם) במהלך שנת המס הרלוונטית. תתבקשו למלא פרטים אודות מספר מעסיקים, מצב אישי ומספר ילדים, וכדומה. את גובה ההכנסה השנתית אין צורך למלא.

הגשת התביעה אינה כרוכה בעלות.

 

הגשת תביעה למס הכנסה שלילי באתר רשות המיסים

האפשרות להגיש תביעה למס הכנסה שלילי באתר רשות המיסים היא אפשרית רק עבור מי שכבר הגישו תביעה כזו בשנתיים האחרונות. טופס הגשת תביעה מקוונת של מס הכנסה שלילי באתר רשות המסים מאפשר הגשת תביעה לשנים 2017 או 2018 תוך מילוי טופס פרטים אישיים, שאלות זיהוי ותצהיר בנוגע להכנסות לאורך שנת המס האמורה.

 

חשוב לדעת – תביעה לקבלת מענק מס הכנסה שלילי הינה זכות העומדת לתושבי מדינת ישראל פעם אחת בשנה בלבד – ויש להגיש בקשה בנפרד בכל שנת מס מחדש במידה וגובה ההכנסות מצדיק הגשת תביעה. במשק בית ובו שני עובדים שמרוויחים סכום המצדיק תביעת מס הכנסה שלילי – יש להגיש תביעה לקבלת המענק עבור כל זכאי בנפרד.

 

בקשת מס הכנסה שלילי
הגשת בקשה תתבצע באמצעות הדואר או אונליין

 

איך מקבלים את המענק ובאילו תאריכים?

במרבית המקרים, כל תביעה לקבלת מס הכנסה שלילי נידונה על פני לכל היותר 90 ימים או עד לתאריך המפורסם בכל שנה מחדש, בדרך כלל בסביבות יוני או יולי של השנה העוקבת (המאוחר מבין שני אלה). המענקים משולמים בדרך כלל במספר תשלומים, אם כי מי שמגישים את התביעה לקבלת מס הכנסה שלילי אחרי נובמבר של שנת המס העוקבת, מקבלים את כל המענק בדרך כלל בתשלום אחד. מי שמגישים את התביעה במחצית הראשונה של שנת המס העוקבת, מקבלים בדרך כלל את מענק מס ההכנסה השלילי בארבע פעימות עם ארבעה תשלומים שווים, בדרך כלל בסביבות יולי, אוקטובר, דצמבר, ופברואר של השנה שאחרי.

 

לא מסכימים עם גובה המענק שנקבע לכם? תוכלו להגיש ערעור

מי שיש להם קובלנות בנוגע לגובה המענק בגין מס הכנסה שלילי שנקבע להם, מוזמנים להגיש ערעור באמצעות פנייה מנומקת וברורה, שתוגש בכתב לפקיד השומה בסניף מס הכנסה שאזור המגורים שלכם משוייך אליו. יש להגיש את הערעור לא יאוחר מ – 30 ימים לאחר קבלת ההחלטה. ניתן גם להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, לאחר שתגובת הערעור שהגשתם אינה עומדת בקנה אחד עם ציפיותיכם.

 

עוד שאלות שכדאי לשאול את עצמכם עם תחילת שנת המס החדשה

מס הכנסה שלילי הינו מענק הניתן באופן חד שנתי למי שהרוויחו שכר חודשי ממוצע בין שכר מינימום לשכר מקסימום שנקבע בחוק – אולם מס הכנסה שלילי אינו הדרך היחידה לתבוע כספים המגיעים לשכירים ועצמאים בישראל, הנה עוד כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם, בסוף כל שנת מס

  • תחילת שנה חדשה היא גם ההזדמנות האחרונה לשאול את עצמכם אם אתם זכאים למענק מס הכנסה שלילי עבור שנת המס שנסתיימה שנה קודם לכן – אלה ממש הימים האחרונים להגיש במסגרת מאוחרת תביעה למס הכנסה שלילי עבור שנת המס 2016
  • עם סוף שנת המס 2018, נסגר חלון ההזדמנויות לתביעת החזר מס עבור שנת 2012 (שכן החזרי מס ניתנים עד שש שנים אחורה). זה הזמן לשאול את עצמכם אם השכר שלכם היה קבוע או אם הגשתם דו"חות חשבונאיים לאורך שנת המס של לפני שש שנים, ואם לא – לבדוק אפשרות להגשת תביעה להחזרי מס
  • מדינת ישראל מסבסדת חיסכון לטווח ארוך, כמו חיסכון לפנסיה או קרן השתלמות – זה הזמן לשאול את עצמכם אם מיציתם את הטבות הניתנות להפקדות לקופות חיסכון כאלה, ואם לא – לבדוק מה יהיו סכומי הפקדה אופטימאליים עבור שנת המס שנסתיימה, ולבצע הפקדות כאלה
שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme