מס הכנסה שלילי זה בעצם מענק שכדאי לצפות לו

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מס הכנסה שלילי
שתף:

מס הכנסה שלילי, או מענק עבודה, הינו תשלום הניתן לבעלי הכנסות נמוכות (עצמאיים או שכירים) על מנת להגדיל אתה הכנסה השנתית שלהם. מהו מס הכנסה שלילי, מי יכול לקבל מענק כזה ומתי? המדריך השלם על מענק עבודה – לפניכם.

 

מס הכנסה – מס פרוגרסיבי שמטרתו לצמצם פערים בחברה הישראלית

מס הכנסה בישראל הוא מס פרוגרסיבי – כלומר מס שגובהו נקבע על פי גובה השכר ברוטו. ככל שהשכר יותר גבוה – כך  ישולם יותר מס ממנו. המטרה במס זה היא לפגוע פחות באלו המשתכרים מעט, ולאפשר נטל מס גבוה יותר על אלה שיש להם משכורות גבוהות. מדרגות מס הכנסה קובעות כי עד גובה הכנסה שנתית של 74,640 ש"ח (שווה ערך להכנסה חודשית של 6,220 ש"ח ברוטו) שיעור המס יהיה 10% (על כל הסכום). על שאר ההכנסה, יחולו מדרגות מס הכנסה שונות, כאשר על כל סכום מעל 640,001 ש"ח בשנה (או 53,333 בחודש) – ישולם מס הכנסה בגובה 50%. בנוסף לאלה, נהוג גם מס הכנסה להכנסות שאינן מיגיעה אישית (כלומר, מס הכנסה על הכנסות שאינן קשורות ישירות לעבודה- כמו למשל תקבולים  על  דמי שכירות המשולמים מדי חודש בחודשו), גם הוא מדורג ופרוגרסיבי (ככל שההכנסה גבוהה יותר – אחוז מס ההכנסה יהיה גבוה יותר), בשווי של 31% – 50% מגובה ההכנסה, גם מס זה מחושב באופן שנתי.

 

מס הכנסה שלילי – מענק שנתי לאלה  שהשכר החודשי שלהם נמוך מהממוצע

 

מס הכנסה שלילי הוא מס ששולם לראשונה בישראל בשנת 2008, ומטרתו לעודד עובדים לעבוד (גם אם בשכר נמוך יחסית) ולהוות עוד גורם לטשטוש הפרשי השכר בין אלה המרוויחים שכר ממוצע -לבין אלה המרוויחים פחות מכך.  מס הכנסה שלילי ניתן על פי קריטריונים המפורסמים בכל שנה, במענק חד פעמי פעם אחת בשנה.

 

מי יכול להיות זכאי למענק של מס הכנסה שלילי?

ניתן להגיש בקשה לקבלת מענק עבודה אם:

  • אתם אזרחי ישראל
  • אתם בני 23-55 והורים לעד שני ילדים, וההכנסה החודשית הממוצעת (כשכיר או כעצמאי) עומדת על 2,059 – 6,141 ש"ח (נכון לשנת 2015)
  • או – שאתם בני מעל 55 (גם ללא ילדים) או הורים לשלושה ילדים או יותר, וההכנסה החודשית שלכם נמוכה מ – 6,750 ש"ח.
  • אין ברשותכם נכסי נדל"ן מעבר לדירה אחת המשמשת למגורים.

 

איך מחשבים את גובה המענק שאקבל?

גובה המענק מטעם מס הכנסה נקבע על פי מספר קריטריונים, ביניהם כל ההכנסות של משק הבית עבור השנה הרלוונטית (כולל בונוסים, תשלומים לכיסוי הוצאות, וכדומה), ובניכוי סכומים שהם פטורים ממס כמו הפקדות לקרן פנסיה או לקופת גמל. על פי ההכנסה המחושבת, יועבר ישירות אל חשבון הבנק של העובד מענק שנתי חד פעמי של מס  הכנסה שלילי. ניתן להגיש בקשה לקבלת מענק מס הכנסה שלילי בכל שנה, על בסיס ההכנסות של השנה שקדמה לה, ועל פי התאריכים המפורסמים והקריטריונים הנדרשים – שהם לעיתים שונים משנה לשנה.

 

מס הכנסה שלילי

 

החל משנת 2016 – מענק מס לעוד 55,000 משפחות בישראל

תכנית הרווחה של שר האוצר משה כחלון מאפשרת קבלת מענקים במקרים של הכנסה נמוכה במשפחות חד הוריות, אצל מוגבלים וכאלה שכושר העבודה שלהם נפגע, וכדומה. תכנית זו אושרה בשנת 2016, וצפויה להשפיע על כמות הזכאים ועל גובה מענק מס שיינתן לעוד עשרות אלפי משפחות המרוויחות שכר חודשי נמוך בישראל. עלות הרחבת תשלומי מענק מס צפויים להיות מעל 130 מיליוני שקלים.

 

איך מגישים בקשה לקבלת מענק מס הכנסה שלילי?

מענק עבודה - מס הכנסה שלילי

 

את הבקשה לקבלת  מענק מס ניתן להגיש באופן מקוון או בצירוף הטפסים והמסמכים הנדרשים, בכל סניפי דואר ישראל. בכל שנה מפורסמים התאריכים בהם ניתן להגיש בקשה לקבלת מענק מס הכנסה שלילי, בין התאריכים המפורסמים יש לוודא כי כל הדוחות הכספיים לשנה שבגינה אתם מבקשים מענק עבודה כבר הוגשו (למשל – אם אתם עצמאיים – יש להגיש את הדוחות השנתיים לשנת המס הרלוונטית לפני הגשת הבקשה). בדרך כלל, ניתן להגיש את הבקשה לקבלת מענק מס הכנסה שלילי לפחות עד אמצע השנה העוקבת, ומי שכבר הגיש בעבר בקשה לקבלת מס הכנסה שלילי, יכול להגיש בקשה גם לאחר התאריך האחרון להגשה, באמצעות המערכת המקוונת שבאתר רשות המיסים. מי שאיחר את המועד ובכל זאת רוצה להגיש בקשה לקבלת מענק עבודה – עליו לפנות לפקיד השומה באזורו ולהגיש את הבקשה עד שנתיים לאחר תום מועד הגשת הבקשות לכל שנה, בהליך מורכב יותר.

 

כמה זה יוצא, המענק הזה?

גובה המענק, כאמור, תלוי בגורמים רבים. באופן תיאורטי וכללי, הורה שהוא חד הורי לשני ילדים (שגילם פחות מ – 18 שנים), והמרוויח ברוטו בחודש בסביבות 4,000 ש"ח – יכול  לקבל מענק מס הכנסה בגובה של כ – 6,000 ש"ח. הורה חד-הורי לשלושה ילדים (בני פחות מ – 18) המרוויח 4,000 ש"ח ברוטו יוכל לזכות במענק בגובה 8,500 ש"ח, ואם הוא מרוויח 5,000 ש"ח ברוטו לחודש, יוכל לזכות במענק מס הכנסה שלילי בגובה מוערך של כ – 7,800 ש"ח.

 

עבדתם בשש השנים האחרונות והשכר שלכם היה מעל 6,000 ש"ח? שווה לבצע בדיקת החזר מס

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme