שומרי הדרך – האזרחים שהתגייסו למאבק בתאונות הדרכים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חשוב להכיר: מיזם שומרי הדרך
שתף:

גם אתם שמעתם בוודאי על מיזם שומרי הדרך ויודעים, באופן כללי, שמדובר במערך של אזרחים שהתגייסו למאבק בתאונות הדרכים ופועלים בדרך של תיעוד עבירות תעבורה בזמן אמת והעברת דיווח אל גורמי האכיפה.
אם טרם יצא לכם להתוודע מקרוב למיזם מבורך זה יש לכם בטח שאלות כגון איך מבוצע התיעוד? איך מועבד דיווח אל אגף התנועה של משטרת ישראל? איך מטופל דיווח שמעביר מתנדב במיזם? מי יכול להצטרף למיזם? איך מצטרפים? מה מידת ההצלחה של המיזם? אילו התפתחויות צפויות בהמשך הדרך? ועוד.

 

אספנו עבורכם מידע מאיר עיניים על מיזם שומרי הדרך. בפיסקאות הבאות תמצאו פירוט אודות מקור היוזמה, מדוע בחרה המדינה לאמץ עמותה אזרחית שקמה במטרה לשפר את רמת הבטיחות בדרכים ואיך הפכה הפעילות למיזם ברמה הלאומית. תוכלו להבין כיצד מתרחש שיתוף הפעולה בין מתנדבי המיזם, אזרחים מן השורה, לגורמי האכיפה באגף התנועה של משטרת ישראל ומה חלקם של הגורמים המקצועיים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגוף הממשלתי האמון על המתרחש בכבישים. מיזם שומרי הדרך מאפשר לכל נהג להתנדב ולסייע במניעת תאונות דרכים, ייתכן שגם אתם תרצו ליטול בו חלק. אפילו אם לעולם לא תיטלו חלק פעיל במיזם כדאי להעמיק היכרותכם עימו, במיוחד לאור העובדה שהיקף הפעילות רק הולך וגדל.

 

מה הוא מיזם שומרי הדרך?
מיזם שומרי הדרך מאפשר לנהגים להתנדב וליטול חלק פעיל במאבק למניעת תאונות דרכים. מתנדבים במיזם מעבירים, באמצעות אפליקציה שפותחה במיוחד לצורך זה, תיעוד של ביצוע עבירות תנועה.

 

איך הכל התחיל

בשנת 2012 הקימו זמר בלונדהיים ויאיר נתיב עמותה בשם "נתיב בטוח – אכיפה אזרחית בדרכים", זאת לאחר שאביו של יאיר נהרג בתאונת דרכים כתוצאה מפגיעת משאית שחצתה צומת באור אדום, בדמו של נהג המשאית נמצאו שרידי סם. מטרתה המוצהרת של העמותה היא להפעיל מערך של נהגים מן השורה שיתעדו עבירות בזמן אמת ויעבירו תיעוד כזה אל משטרת ישראל. כל זאת כדי לשפר את ההרתעה, לצמצם ביצוע עבירות תנועה ולהביא כך להפחתת מספר התאונות.

 

העמותה מימנה פיתוח אפליקציה המאפשרת תיעוד עבירות באמצעות מצלמת הטלפון החכם המוצב בתושבת ברכב. האפליקציה מאפשרת העברה, בלחיצת כפתור, של התיעוד אל מאגר מידע מרכזי. אל גורמי האכיפה מועברים רק סרטונים בהם נראים כל היסודות של עבירות מסכנות חיים כגון חציית קו הפרדה רצוף, עקיפה בדרך לא פנויה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד. סרטונים בהם מתועדות עבירות שלא מן הסוג המתועדף נשמרים במאגר ומשמשים למטרות מיפוי, מחקר והסברה. בשנת 2015, לאחר סיום פיילוט מוצלח עם אגף התנועה במשטרה, פנתה העמותה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר החליטה לשתף פעולה ולהפוך את היוזמה האזרחית למיזם לאומי וכלל ארצי. מיזם שומרי הדרך במתכונתו הנוכחית הושק באמצע שנת 2016 ומאז הוא צובר תאוצה.

 

 

אפליקציה ייחודית שפותחה במיוחד עבור המיזם

כבר בתחילת הדרך, עוד לפני שהחל שיתוף הפעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החל פיתוח אפליקציה שתאפשר תיעוד עבירות בזמן אמת והעברת דיווח אודותן. את האפליקציה יש להפעיל לפני תחילת הנסיעה אחרי שהטלפון החכם מוצב בתושבת כך שהמצלמה בו מופנית אל קדמת הרכב וקולטת, דרך השמשה הקדמית,  את המרחש בכביש מלפנים. כאשר מתנדב במיזם שומרי הדרך מזהה רכב המבצע עבירה הוא נותן פקודה, קולית או בלחיצה על כפתור, לתעד אותה. דיווח וסרטון מועברים אוטומטית למרכז סינון שהוקם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הצילומים נבדקים ורק תיעוד מלא של עבירות מסכנות חיים מועבר לאגף התנועה להמשך טיפול בדמות נקיטת הצעדים המתבקשים על פי חוק כנגד הנהג שביצע את העבירה.

 

אתר שומרי הדרך
אתר המיזם (צילום מסך)

 

דעתם של המתנדבים אינה מוסחת בעת הנהיגה

כמי שבטיחות בדרכים היא בראש מעינייהם האפליקציה של מיזם שומרי הדרך פותחה כך שהשימוש בה אינו גורם להסחת דעת. מצלמת הטלפון החכם מקליטה את המתרחש באופן רציף, מרגע הפעלת האפליקציה ועד תום הנסיעה. המתנדב אינו צריך להפעיל מצלמה כדי לתעד ביצוע עבירה. למעשה המתנדב רק מורה על שליחת קטע מן הצילום הרציף ובו מתועדת עבירה שהיה עד לביצועה. מרגע זה הטיפול יוצא מידיו של המנדב ועובר אל גורמים מקצועיים ברשות לבטיחות בדרכים. הסרטונים מנותחים ורק כאלה המהווים ראיה של ממש לביצוע עבירה מסכנת חיים מועברים אל אגף התנועה במשטרת ישראל.

 

 

מי יכול להתנדב לקחת חלק במיזם שומרי הדרך?

התנדבות למיזם שומרי הדרך נעשית בדרך של הליך מקוון בן כמה שלבים. על המתנדבים לעמוד בקריטריונים כגון מכשיר מתאים הנמצא ברשותם (דגמים מסויימים של טלפונים חכמים). מתקבלים למיזם רק נהגים שלא הורשעו בעבר בעבירות חמורות. המתנדבים משולבים על פי קריטריונים של מיקום גיאוגרפי, שעות נסיעה, עבר תעבורתי ועוד. מרגע שאושרה התנדבות למיזם שומרי דרך, כל שנותר הוא להוריד את האפליקציה ולהתחיל לתרום למאבק למניעת תאונות דרכים ושיפור הביטחון האישי של כולנו.

 

על מיזם שומרי הדרך
כל שנותר הוא להוריד את האפליקציה ולהתחיל לתרום למאבק למניעת תאונות דרכים

 

המנדבים אינם מלשינים וגם לא יכולים לנצל לרעה את השתתפותם במיזם שומרי הדרך

חשוב להבין שלנו האזרחים חובה לדווח על ביצוע עבירות. ממש כפי שקיימת חובה אזרחית לדווח על תקיפה או ניסיון שוד כך יש לצפות מאיתנו לדווח על עבירות תנועה מסכנות חיים. מיזם שומרי הדרך בא להניח את התשתית הטכנית הנדרשת ולאפשר למתנדבים לנהוג באופן אחראי וכך לשפר את רמת הבטיחות בדרכים ולסייע במניעת תאונות דרכים. מטרות שיש בהן כדי להיטיב עם החברה כולה.

 

מתנדבים מצהירים שהתיעוד אותו הם מעבירים אינו של נהג עימו יש להם היכרות מוקדמת. ישנם גם כלים טכניים המבטיחים שמתנדב לא יעביר דיווח אודות אותו נהג יותר מפעם אחת. רק נהגים ברכב פרטי ומסחרי יכולים לשמש מתנדבים במיזם שומרי הדרך, הולכי רגל מנועים מלעשות זאת וכך גם רוכבי אופניים, קטנועים ואופנועים. מתנדבים במיזם שומרי הדרך לא זוכים בהקלות או יתרונות אחרים. אם הם עצמם מבצעים עבירת תנועה הטיפול בהם אינו שונה מבכל מקרה אחר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme