מכת מדינה: הדרכים להתמודדות עם תאונות האופניים החשמליים

שני ודאוקר5 דקות קריאה
האפשרויות לטיפול בבעיית האופניים החשמליים
שתף:

האופניים החשמליים עלו לכותרת בתקופה האחרונה, והפרסום שהם קיבלו לא היה חיובי במיוחד. מתחילת השנה נהרגו 16 בני אדם בתאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים, ובתאונות קלות יותר נפגעים מבוגרים וילדים מפגיעת כלי התחבורה שאולי נחשב ליעיל למדי, אבל ככל הנראה הוא גם בגדר צרה לא קטנה. אלא שהבעיה האמיתית של הנושא הזה היא היעדר פיקוח, רישוי ומתן הנחיות ברורות תחת חוקים מפורשים. המצב שבו קודם פועלים (מייבאים את האופניים ומשווקים אותם לציבור) ורק לאחר מכן להבין את ההשלכות – הפך את השהייה במרחב הציבורי למאד לא נוחה, שלא לומר מסוכנת. לא מעט אנשים כיום חוששים ללכת ברחוב ולא יודעים מאיזה כיוון יתפרץ למרחב האישי שלהם רוכב אופניים.

 

האופניים החשמליים - בעיה שדורשת טיפול
האופניים החשמליים נמצאים היום בכל מקום ולצד היתרונות שלהם – הם מהווים סכנה של ממש

 

איך מתמודדים עם בעיית האופניים החשמליים?

עם רצון טוב, השקעת מחשבה וכמובן הפניית משאבים – לא תהיה ברירה אלא למצוא מה לעשות על מנת להסדיר את הנושא. הסטטיסטיקה העגומה מספרת על מספר גבוה להחריד של הרוגים מאז תחילת שנת 2018 ומספר גבוה בהרבה של נפגעים, שכלל לא מגיע לידיעת הציבור או לכדי שיתוף באמצעי התקשורת ההמוניים. יחד עם זאת – הלחץ הציבורי מתחיל לעשות את שלו, ובקרוב מאד לא תהיה ברירה לרשויות אלא להסדיר את הנושא ויתרה מכך – לבצע אכיפה נרחבת.

 

 

מה הוצע עד היום?

כמה וכמה הצעות לפעולות כבר הועלו לסדר היום. חלקן התקבלו ונכנסו לתוקף, חלקן טרם. הנה כמה רעיונות שהועלו ומוצעים מעת לעת:

 

  • הגיל המינימלי המותר לרכיבה עומד היום על 16, בהשוואה לגיל שהיה מותר עד לפני כשנה – 14.
  • הרכיבה מותרת אך ורק בשבילים המיועדים לרכיבה על אופניים ובהיעדר שבילים כאלה –על הכביש על פי חוקי התנועה.
  • חובת חבישת קסדה חלה על כל רוכבי האופניים.
  • לאחרונה הועלתה הצעה חדשה, אשר תועבר לבחינת הכנסת בפתיחת המושב הקרוב, לפיה כל כלי הרכב החשמליים יירשמו במאגר של משרד התחבורה, והרוכבים יידרשו להתקין לוחות זיהוי.
  • הצעת החרמה של האופניים במידה וירכב בהם נער בן פחות מ- 16 שנים.

 

האופניים החשמליים מחייבים קסדה
על פי החוק מחויבים רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה

 

אז מה הבעיה בעצם?

הרעיונות שהועלו אולי נשמעים טוב, אבל אז חוזרים אל נקודת ההתחלה ושואלים – מי אמור לאכוף את ההנחיות החדשות? איך בדיוק תתבצע האכיפה? כאשר מנתחים לעומק את היישום של ההמלצות ניתן לראות בקלות שעוד ארוכה הדרך והפתרון עדיין רחוק. להלן כמה שאלות מרכזיות:

 

  • אכיפה באופן כללי – באחריות איזו רשות תתבצע האכיפה? האם שוטרים יבצעו אותה או פקחים עירוניים? בידי מי תהיה הסמכות להפעיל סנקציות, לרשום דו"חות או למנוע המשך נסיעה מהרוכב?
  • אכיפת גיל הרוכב – לא כל הנערים והנערות שעברו את גיל 16 כבר מחזיקים בתעודת זהות, בוודאי שלא נושאים אותה בצמוד אליהם לכל מקום. מכאן שנערים שייעצרו רוכבים לא יוכלו להוכיח את גילם.
  • לימוד חוקי התנועה – מדובר בהסדרה מחדש של נושא שלם והגדרה ברורה של חלוקת אחריות – מי ילמד את חוקי התנועה? באיזו מסגרת הם יילמדו ואיזה אישור יינתן למסיימים?
  • רישוי וביטוח – גם כאן יהיה מדובר בהחלת מערכת שלמה יש מאין. האם האופניים החשמליים יירשמו ככלי רכב ממונע או שתיווצר לצורך כך קבוצת כלי רכב חדשה? מה תכלול פוליסת הביטוח שבה יחויבו הרוכבים? כיצד יתבצע תהליך הרישוי והכנסת האופניים לשימוש?
  • החרמת האופניים – כאשר ייעצר נער בן פחות מ-16 הרוכב על אופניים חשמליים איך תתבצע ההחרמה? מה יעשה נציג החוק שמבצע אותה?

 

 

ובכל זאת – עם המבט קדימה

מושב החורף בכנסת עומד להתחיל בקרוב וחברי הכנסת מכירים את הנושא הדחוף ואת הלחץ הציבורי לטפל בו במהרה. עומדות לפניהם כמה וכמה אפשרויות להחלת חוקים דרושים ולצידם – האכיפה תצטרך להוות חלק משמעותי מתהליך החקיקה. אנו נמצאים כיום במצב שבו לא יהיה מנוס מהקצאת משאבים, הפניית תקציבים ומתן סמכויות על מנת לספק פתרונות מערכתיים לבעיה. גם האזרחים ברחובות יודעים שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך והרשויות חייבות לתת את המענה ולספק להולכי הרגל והנהגים את הביטחון לנסוע בכביש או להלך ברחוב בבטחה. עם כל אסון שקורה עולה המודעות ומתגבר הלחץ הציבורי על פקידי הציבור ולא בטוח שהחברה הישראלית מסוגלת לעמוד באסון נוסף, חלילה, שיקרה בשל היעדר הסדרת הנושא.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme