איחורים ברכבת ואפליה באוטובוס: כל הפיצויים שתוכלו לקבל על ליקויים בתחבורה הציבורית

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה עושים עם ליקויים בתחבורה הציבורית
שתף:

תחבורה ציבורית טובה היא אינטרס לאומי משלל סיבות. אחוז גדול מן הציבור, מי יותר ומי פחות, עושה שימוש ברכבות, אוטובוסים ומוניות. חשוב שנוכל להגיע ממקום למקום בקלות וביעילות. בעולם מושלם הרכבות היו תמיד יוצאות בזמן ומגיעות בזמן, באוטובוסים תמיד היה מקום לשבת ונעים לנסוע ולהזמין מונית ספשייל היה שווה כל שקל. בעולם שלנו רכבות לפעמים מאחרות או מתבטלות, באוטובוסים ישנם מקרים של אפליה (למשל כשנשים מתבקשות לשבת באזור מסוים), צרכיהם של בעלי מוגבלויות לא תמיד נענים, יש נהגי מוניות שעוברים על חוק צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה במונית) ועוד. כדאי שכל מי שמשתמש בתחבורה ציבורית ידע מה זכויותיו ויעמוד עליהן. לפניכם סקירה קצרה על מה מגיע לכם ומה אפשר לעשות אם נפגעות זכויותכם כנוסעים.

 

הזכויות של נוסעים בתחבורה צביורית
מי שמאחר בגלל רכבת שהתבטלה, מי שהופלתה לרעה באוטובוס, מי שקיבל שירות לוקה בחסר מנהג מונית, יכול לתבוע ולקבל פיצוי.

 

רכבת ישראל מעניקה כרטיס נסיעה חינם אבל האם זה כל מה שאפשר לקבל?

נוסע ברכבת שאיחרה בחצי שעה או יותר, כמו גם מי שקנה כרטיס לנסיעה ברכבת שבוטלה, יכול לפנות למנהל התחנה ולקבל כרטיס נסיעה חינם בקו הנסיעה. על איחור של מעל שעה אפשר לקבל שני כרטיסים. את כרטיס הפיצוי אפשר גם לדרוש באמצעות טופס מקוון באתר רכבת ישראל. השימוש בכרטיסים שניתנו כפיצוי אינו מוגבל בזמן. מובן שהענקת כרטיס או שניים חינם הם פיצוי מינימאלי וכבר הוגשו כנגד רכבת ישראל תביעות לבתי המשפט וזו נאלצה לשלם פיצוי נוסף. חשוב לדעת שרק בתי משפט לתביעות קטנות נאותו לפסוק פיצויים נוספים כאלה. בשנת 2008 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב שאי אפשר לתבוע פיצוי כספי מרכבת ישראל, עניין כזה לא הגיע עדיין לדיון בבית המשפט העליון ולכן אין הלכה מחייבת בנושא.

 

 

נהגי מוניות ובעלי מוגבלויות

נהגי המוניות הישראלים הם בדרך כלל אדיבים ומקצועיים אבל ישנם מקרים של נהגים שמנצלים הזדמנות לגבות יותר מן המגיע או לא מעניקים שירות ברמה נאותה. כדאי לדעת שנהג מונית מחוייב על פי חוק לעזור לנוסע בעל מוגבלות לעלות לרכב, לרדת ממנו, להעמיס ולפרוק מטען מתא המטען. דרך אגב, בניגוד למזוודות למשל, על הובלת כיסא גלגלים בתא המטען אסור לנהג מונית לגבות תשלום, לנהג מונית מותר לסרב להוביל יותר מכסא גלגלים אחד. לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות נותני שירות תחבורה ציבורית אסור להפלות נוסע בגלל מוגבלותו, וכן אסור לגבות תשלום נוסף על התאמת השירות לצרכים המיוחדים. במקרה של שירות מפלה אפשר לפנות אל היחידה המשפטית לפניות הציבור בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

 

כנגד נהג מונית שסירב להסיע נוסע, גבה מחיר מופקע, השתמש בשפה לא בוטה, לא סיפק תנאי נסיעה נאותים, התנהג באלימות או הטריד ניתן להתלונן בפני חברת המוניות ואף להגיש תלונה לאגף החבורה הציבורית במשרד התחבורה.

 

דעו גם מה הזכויות שלכם כשאתם נוסעים במונית

 

מותר לכן לשבת היכן שתרצו באוטובוס

לכל נוסע ונוסעת באוטובוס מותר לשבת היכן שירצו למעט במקומות השמורים לאנשים עם מוגבלויות. כפיית הפרדה בין נשים וגברים עשויה להיות עבירה פלילית. בעקבות מקרים של קווי אוטובוס בהם הונהגה הפרדה בין נשים וגברים נדרשו חברות האוטובוסים להתקין שלט המבהיר שכל אחת ואחד יכולים לשבת היכן שיחפצו ושהטרדה הנובעת מהפליה על רקע מגדרי אסורה ועשויה אפילו להיות עבירה פלילית.

 

בשנת 2012 פסק בית המשפט שחברת האוטובוסים "סופרבוס" תשלם פיצויים בגובה 12 אלף שקלים לתלמידה שנהג האוטובוס ביקש ממנה ומחברותיה לפנות מקומן בקדמת האוטובוס כדי ששני גברים חרדים יוכלו לשבת שם. התלמידות עברו לחלק האחורי של האוטובוס שם לא היו מקומות ישיבה והן נאלצו ליסוע בעמידה.

 

החוק המרכזי המעגן זכויות של נוסעים בתחבורה בציבורית הוא חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור. זכויות של נוסעים עם מוגבלויות נגזרות מחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. גם בתי המשפט נידרשו לתת דעתם לנושאים הקשורים למה מותר ומה אסור למפעילי שירות תחבורה ציבורית לעשות. לנו הנוסעים נותר רק לעמוד על זכויותינו וכך, לפחות ככל שחולף הזמן, להתאים את המציאות הישראלית לנורמות הרצויות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme