גילוי מרצון: כך רשות המיסים מאפשרת לכם לדווח באיחור

איריס קליין5 דקות קריאה
כל מה שחשוב לדעת על גילוי מרצון
שתף:

מסלול גילוי מרצון הוא מסלול שמוצע על ידי רשות המיסים לכל אדם בעל הון שלא הצהיר עליו קודם לכן. משמע – כסף שלא הוצהר ושלא שולם עליו מס. מסלול גילוי מרצון הוא למעשה "דרך" שניתנת לאנשים אלה להצהיר, גם אם באיחור, אודות הונם ועל כל ההכנסות והרווחים שלהם למס הכנסה ולשלם עליהם את מלוא המס. אם אתם תוהים למה בעלי הון אלה יבחרו לדווח בכל זאת, הרי שלפני הכל ידוע כי כל מערכות הבנק ומערכות המידע שקופות בימנו וסביר להניח כי רשות המס כבר עוקבת אחריהם. שנית, אנשים אלה בוודאי יעדיפו לחיות בשקט (בלי לחשוש שייתפסו). אם כל זה לא מספיק, הרי שבדרך הזו ייגבה המס ללא קנסות וגם ללא חשש להאשמה בעבירה פלילית. מבחינת רשות המס היתרון של המסלול הזה ברור: מיליוני שקלים (ואף יותר) מוצאים את דרכם לקופת המדינה.

 

במקום להמשיך ולהסתיר: הליך גילוי מרצון
הליך גילוי מרצון חוסך את החששות המוכרים מהרגע שבו תיתפסו על ההון שהוסתר

 

גילוי מרצון – לגלות או לא לגלות

נוהל גילוי מרצון מגדיר הליך שבו אדם שיש לו הון (שלא דווח) חושף אותו מול רשויות המס. כך ניתן לקבל חסינות מרשות המס למרות הסתרת ההון, ולהימנע בפועל מפתיחת הליך פלילי. יחד עם זאת, ברור כי נוהל זה לא חל על הכנסה שמקורה ממקור לא חוקי, ונדרש כאמור שהליך הגילוי מרצון יהיה הגון, לפחות עכשיו. כלומר, אם האדם החליט להיות גלוי הוא צריך לדווח על הכל ולחשוף בפני הרשות את כל הונו. לדוגמה, הוא לא יכול לדווח רק על חלק מההכנסות שלו במדינה אחת ועל הכנסה ממדינה אחרת להעלים עין. דיווח חלקי עשוי להוביל לכך שרשות המס תחליט לא לעמוד בהסכם שנקבע.

 

בנוסף חשוב לזכור כי ההחלטה של אדם להצהיר באיחור על הונו איננה דרך להתחמק מבדיקות שונות. לכן ניתן לעשות זאת רק במצב שבזמן הפנייה לא תערך חקירה של הרשויות אצל האדם המבקש או בעניין בני הזוג של אותו מבקש או אצל חברות שיש להם שליטה עליהן. נשמע הגיוני, כיוון שברגע שהחקירה תתחיל, אנשים רבים יבקשו ישר גילוי מרצון ואז תתבטל החקירה.

 

 

מתי החל הליך גילוי רצון?

הליך הגילוי מרצון התחיל לפני 3 שנים ויש לו הצלחה מאוד גדולה. ההצלחה הזו לא מפתיע כיוון שמי שעבר עבירה, לרוב יהיה מעוניין לנקות את עברו ולפתוח דף נקי ולהימנע מעונש, וכך מוחזר הון לארץ, ובזמן הזה גם מתקבלים תשלומי מס בגינו. על פי ההערכות, יותר מ-7,000 בקשות של אנשים לגילוי מרצון, גילו הון שחור של מיליארדי שקלים, כשהמס הכולל עליו מגיע ל-3 מיליארד שקל. מלכתחילה המסלול בו ניתן להגיע להסדרים של גילוי מרצון היה עד לשנת 2016, אך בהתאם להוראת השעה רשויות המס, האריכו את התקופה עד לשנת 2017, ולאור הפניות והבקשות שמגיעות, רשויות המס ממשיכות לבצע הארכה, ולאחרונה הוא התארך עד לסוף שנת 2019.

 

המסלול האנונימי – המסלול המבוקש ביותר                                                                 

ישנם שני מסלולים להסדר זה. מסתבר שהמסלול האנונימי בגילוי מרצון הוא גם המבוקש ביותר, רובן של הבקשות היו במסלול הזה. עיקריי המסלול אומרים, שניתן לנהל משא ומתן שהוא אנונימי עם רשות המסים על ידי מיופה כוח. לאחר מכן, ניתנת למבקש את היכולת לבחור בין שתי אפשרויות: להיענות להסכם עם רשות המס, משמע, לדווח על כל ההון וההכנסות ולשלם את חובו במס או לא להיחשף כלל, מה שמעמיד אותו יותר מתמיד בסכנת חשיפה של עבירה פלילית.

 

גילוי מרצון בשני מסלולים
הכירו את מסלולי הגילוי הקיימים

 

המסלול המקוצר

בנוסף למסלול האנונימי יש את המסלול המקוצר במסגרתו הוגשו יותר מ-1,000 בקשות. במסלול הזה סכום ההון לא עולה מעל 2 מיליון שקל, והכסף שיש לשלם למס לא יעלה מעל חצי מיליון. בסיטואציה זו שהסכום נחשב לנמוך יחסית, אנשים יכולים לגלות את ההכנסה והרווחים שלהם ולקבל חסינות מהליך פלילי במהירות, וזאת בלי שום צורך בניהול של משא ומתן עם רשויות המס.

 

 

גילוי מרצון – הארכה

לאחרונה רשות המס האריכה את התנהלות גילוי מרצון, כשהמטרה שעומדת מול עיניה היא לספק לכל ישראלי נוסף שעובר על החוק לדווח על כל ההכנסות שלו ועל ההון שלו ולנצל את ההליך הזה שבא לקראתו – גילוי מרצון, וכך לשלם את המס ולהימנע מכל הליך פלילי שיפתח נגדו. הנוהל כאמור לעיל יהיה בתוקף עד סוף שנת 2019 וכמו הנוהל הקודם גם בו יש מסלולים שונים: אנונימי ומקוצר.

 

עוד עולה מתוך הוראות הנוהל, כי מי שחייב במס יכול לגלות את הנכסים שלו ולהצהיר על ההכנסות שאינן מדווחות, לשלם את המס שנגזר מתוכם וזאת רק אם יעמוד בכל התנאים שמפורטים בניהול עצמו.  יחד עם זאת  התנאי לדרישה יהיה בכך שהגילוי יהיה אמיתי ומדווח במלואו ובזמן מועד הפנייה של הנישום לא תערך כל בדיקה או חקירה ברשויות המסים בעניינו.

 

במסגרת הנוהל של גילוי מרצון, המבקשים ישלמו את המס עפ"י חוק, ורשות המסים תתחייב באישור של פרקליט המדינה, לא לנקוט בשום הליך פלילי מול אותו נישום כל עוד יעמוד בכל התנאים של הנוהל וישלם את כל המס שנגזר מתוך ההליך של גילוי מרצון.  

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme