שקיפות בחינוך – האתר שמספק תמונת מצב מלאה

איריס קליין5 דקות קריאה
המידע שתקבלו באתר שקיפות בחינוך
שתף:

שקיפות בחינוך היא חשובה, ללא ספק, ואתר משרד החינוך בהחלט מספק לנו אותה. הוא הושק לפני קצת יותר משנתיים, והוא מציג תמונה ברורה ומלאה ביחס לנעשה בתחום החינוך. בסיור באתר תוכלו לראות נתונים ספציפיים הנוגעים לכל הערים והרשויות בארץ, בקרב כל בתי הספר העל יסודיים. זהו אתר מקיף ויסודי שמציג את נתוני כל בתי הספר על פי עשירון הטיפוח, ובהשוואה לבתי הספר האחרים בארץ.

 

בנוסף האתר כולל חיתוכים של מגוון נתונים ברמה הארצית וגם עשרים ואחת מדדים מחולקים לארבעה אשכולות: ערכים ומזג חינוכי, למידה והישגים, התמדה ומקרי נשירה והצוות החינוכי. בנוסף התמונה כוללת נתונים נוספים כמו: השכלת המורים, שיעור התלמידים המאובחנים, כמה כיתות אתג"ר ומב"ר יש בסך הכול, שיעור התלמידים מהחינוך המיוחד ושיעור התלמידים שהם עולים חדשים. במקביל לכל הנתונים הרבים, כולל האתר "שקיפות בחינוך" גם את ההשקעה התקציבית של המשרד בכל רמה, הארצית, המחוזית, הרשותית וגם הבית ספרית, וגם את המפה של התקציב שמשתנה בהתאם להבדלים. כך למעשה אתר 'שקיפות בחינוך' חובק בסיס רחב במיוחד של נתונים ומידע.

 

 

שקיפות בחינוך – מהי?

השימוש במילה שקיפות מתקשרת לרוב למילה פתיחות, תקשורתיות, ביקורת ולחופש המידע. שקיפות בחינוך, אם כן, היא שקיפות מנהלתית שמציגה את התנהלות משרד החינוך באופן שמאפשר גישה לכל מאגר מידע של הארגון כגון: ההתנהלות, דוחות, נתונים כללים, נתונים תקציביים, דרכי פעולה, מילון מונחים ועוד. השקיפות מותנית במקרה הזה, לאנשים מתוך הארגון עצמו וגם מחוץ לארגון, כשלכל אחד יש גישה למידע. בנוסף, לאורך הזמן המידע עשוי להשתנות ולהשתפר בשל השקיפות והמידע החשוף.

 

שקיפות בחינוך - כך זה נראה
הנתונים המוצגים באתר שקיפות בחינוך

 

חשיפת הנתונים הוא צעד מהותי בהגברת השקיפות                                                        

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס לא פעם לנתונים שמוצגים באתר שקיפות בחינוך, ואמר שהנתונים שמובאים בתמונה החינוכית מטרתם מאוד ברורה, להביט על כל העשייה של מערכת החינוך בצורה מקיפה ורב גונית, וכך תושג מצוינות לצד הערכים. בנט אמר שנמשיך תמיד לבחון את העשייה בחינוך באמצעות מבט בתמונה הכוללת כשהשאיפה היא תמיד למטרות שיפור. עוד אומר שר החינוך כי התמונה החינוכית משקפת עשייה רחבה ומאמץ משותף של כל המנהלים, המורים והתלמידים והיא מספקת ביטוי לכל מרכיב לימודי וחברתי. תפישת החינוך היום באה לידי ביטוי באופן הטוב ביותר ותמיד נשאף להמשיך לבחון את העשייה של מערכת החינוך על ידי תמונה כוללת ומדויקת שמציגה שקיפות מלאה לכל אחד בישראל.

 

מכך נסיק שהמטרה והתכלית של כל התמונה החינוכית היא למעשה ליצור שקיפות בחינוך במערכת כולה ולהכיר בהישגים של כל עיר ומחוז. זאת בנוסף לאפשרות להבין את התקציבים ואת הדרך להגשמה של יעדים ומטרות, לעודד את הציבור להיות חלק מהשינוי והשיפור ולהכיר בתהליך שהוא נמצא בתנופה מתמדת. כמו כן, לצד התקציבים שניתנים ומוקצים יש הצגה של מגוון העשייה הערכית וגם הלימודית של בתי הספר בכל גיל. כך יכולים ההורים של אותם אלפי תלמידים וכל אחד אחר להיחשף למניפה הרחבה של המערכת החינוך בארץ. זה מהלך שהוא מהווה נדבך בכל אותם פעולות שמשרד החינוך מנסה לקדם בשיח עם הציבור בנושאי החינוך השונים, כשזה מהווה מגוון של נתונים שמספקים הערכה וניתוחי עומק ובחינה של הקשרים בין כל ממצא שמתקבל בכל תחום ובכל בית ספר.

 

 

מה כוללת התמונה החינוכית באתר שקיפות בחינוך?

כפי שצוין לעיל התמונה החינוכית באתר שקיפות בחינוך כוללת 21 מדדים שמחולקים ל-4 ענפים; ערכים וכל המזג החינוכי, הישגיות, התמדה ונשירת תלמידים וכל הצוות החינוכי. בנוסף היא מראה מאפיינים שונים כגון ההשכלה בקרב המורים, הערכה של התלמידים המאובחנים, כמות הכיתות של אתג"ר ומב"ר, הערכה של כמות התלמידים בחינוך המיוחד ושיעור התלמידים העולים. האתר 'שקיפות בחינוך' מהווה גם כלי עבודה מאוד חשוב לכל הרשויות, לציבור החינוך בישראל ועבור ההורים בפרט. באתר יש גם שורה רחבה של נתונים, שמעניקים לכל משתמש לערוך שורה של השוואות, חיתוכים, הפקת דוחות ועוד שורה של פעולות אחרות. האתר עצמו מאוד נגיש, ברור, ידידותי, אינטראקטיבי ופשוט לבצע בו חיתוכים שונים בכל רמה, (ארצית, מחוזית, רשותית ובית ספרית) ובנוסף ניתן להפיק דוח בכל מיני תחומים שנרצה לנגוע בהם ולפי כל צורך ועניין. הנה הקישור לאתר שמציג את התמונה החינוכית בכל רגע נתון.

 

אתר שקיפות בחינוך - כך זה נראה
מתוך אתר שקיפות בחינוך

 

נתונים בולטים של עלייה – 2108

מזה שנתיים שהאתר שקיפות בחינוך הושק וכבר ניתן לראות נתוני עלייה רבים, להלן חלק מהם:

  • עלייה של שני אחוזים בקרב התלמידים שזכאים לבגרות מהלומדים בכיתות י"ב: מ: 66.2% ל: 68.2%.
  • עלייה בקרב התלמידים שזכאים לתעודת בגרות מצטיינת (תשע"ו: 8,305 ->תשעז: 8,758, צמיחה של 5.4%).
  • עלייה של כמעט שלושה אחוזים בקרב התלמידים שזכאים לתעודות הבגרות עם חמש יחידות מתמטיקה.
  • עלייה של כ-2.5% בקרב התלמידים עם תעודות הבגרות עם 5 יחידות אנגלית.
  • ירידה חיובית בנשירה מבתי הספר התיכוניים.
  • קביעות במסוגלות, בסקרנות ורצון בלמידה – מ-51% ל-50%.

 

ניתן להבין שמדובר בנתונים מהותיים שיכולים לסייע בהסקת מסקנות, בעידוד סיוע למקומות מעוטי יכולת ותקציב יתר שמוקנה למקומות בהם קיים קושי ועוד. כל עוד קיימת שקיפות יכולה גם להיות צמיחה ושיפור. שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע שהתמונה החינוכית לשנת 2018 מבטאת אמירה רהוטה שישראל צועדת בכיוון הנכון – יותר תלמידים בחמש יחידות מתמטיקה ואנגלית, גם באזורי הפריפריה, לצד עלייה כוללת אצל תלמידים שזכאים לבגרות, שכן, מדובר בבשורה חברתית וחינוכית שמראה דוגמא. ישנה בנייה של תשתית לימודית לשילוב  מכלול התלמידים באקדמיות, בתעסוקה ובמגוון של תפקידים מהותיים בצבא ועוד. המסקנה מאוד ברורה טוען בנט: "בעבודה קשה ובאמונה מתמדת בתלמידים ובמורים שלנו – גם השמיים הם לא הגבול."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme