חינוך פיננסי לילדים – מתי מתחילים ואיך עושים את זה נכון?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
חינוך פיננסי חשוב מגיל צעיר
שתף:

לא פעם אנו ההורים מוצאים את עצמנו מתלבטים אם להיענות לכל דרישה או בקשה של ילדנו לרכישה של משחק חדש, חטיף, בגד וכו'. הקניית הרגלים נכונים כבר מגיל צעיר תאפשר להם להצליח לנהל את הכסף בתבונה לאורך כל חייהם. כבר מגיל צעיר יש לתרגל איתם את ההרגלים הללו גם אם מדובר בסכומים זעירים, ואנחנו מבינים את זה אבל לא תמיד פועלים בהתאם. אנחנו שולחים אותם לבית הספר מגיל שש ועד לגיל הגיוס לצבא, שם הם לומדים חשבון, תורה, על ההיסטוריה של מדינת ישראל (והעולם בכלל), ספרות ולשון. אלא שלא בטוח שאנחנו משקיעים די משאבים בחינוך פיננסי, אשר יקנה להם את הכלים להצליח לנהל את התקציב שלהם ולתכנן את ההוצאות בהתאם להכנסות. חינוך פיננסי הוא החינוך לקראת ניהול כלכלי מיטבי, אותו ניתן ללמוד גם בבית הספר – אבל גם בבית. הכל על חינוך פיננסי לילדים שלנו, המבוגרים של העתיד – במאמר שלפניכם.

 

 

חינוך פיננסי לילדים הוא הכלי ללימוד ניהול הכסף

חינוך פיננסי הוא מסגרת לימוד של כלים כלכליים שיאפשרו ללומדיהם התנהלות כלכלית מושכלת יותר. בישראל, ההשקעה בחינוך פיננסי היא נמוכה ורבים אינם מנהלים את כספיהם בצורה כלכלית. מומלץ להתחיל לדבר עם ילדכם על כסף, ללמד אותם סדרי עדיפויות ולהצליח להתנהל לפיהם, על מנת שהכסף ברשותם יספק מה שבעיקר חשוב להם. רצוי להטמיע בהם הרגלים של חיסכון ודחייה של סיפוקים, זאת כדי שיכולו להגשים את המטרות האחרות שלהם שגדלות כל הזמן. חשפו בפניהם את כל המושגים של עקרונות נכונים ותרגלו איתם את הצעדים הראשונים להתנהלות פיננסית נבונה. הורים רבים מעדיפים להימנע משיחות על כסף בקרב ילדיהם, אולי מהחשש שהעיסוק הזה יהפוך אותם ביום מן הימים לרכושניים וחומריים ואולי יפתח אצלם דאגה על מחסור או דאגה שמא ההורים אינם עומדים בעול הכלכלי וכו'. אך בפועל, אין מה לחשוש כלל, כשמשוחחים בנעימות על כסף ועל כל התחום הכלכלי, למעשה כל מה שאתם עושים הוא להקנות חינוך לאחריות כלכלית.

 

חינוך פיננסי הוא הכלי ללימוד ניהול הכסף
חינוך פיננסי הוא מסגרת לימוד של כלים כלכליים אשר יאפשרו ללומדיהם התנהלות כלכלית מושכלת יותר. בישראל, ההשקעה בחינוך פיננסי היא נמוכה ורבים אינם מנהלים את כספיהם בצורה כלכלית

 

הקניית ערכים חשובים בחינוך פיננסי

ישנם ערכים חשובים שמתלווים לחינוך פיננסי. בתהליך זה חושפים את הילדים למנעד של כלים וערכים חשובים כמו עבודה, חריצות, חיסכון ולדעת לשמוח בחלקך. לילדים יש את היכולת לפתח מיומנויות פיננסיות מגוונות, כל אחד בהתאם לגיל שלו. ילדים בהחלט יודעים לדחות סיפוקים בגיל צעיר אם מתרגלים את זה איתם, הם משכילים להבין בשלב מסוים את הרווח שיש בחיסכון, גם אם הם עדיין לא מצליחים לבצע חישוב מספרי. בנוסף, אתם יכולים לשתף אותם בפעולות פשוטות כמו השוואה בין מחירים. ולא פחות חשוב, ילדים צריכים ומסוגלים להתמודד עם כל גבול שתציבו להם לגבי רכישה של מוצרים, גם כאלה שהם ממש רוצים וחייבים ממש עכשיו!

 

 

מתי מתחילים חינוך פיננסי לילדים?

מומחים רבים הן בנושאי כלכלה (ראו "אבא עשיר, אבא  עני") והן בנושאי חינוך, ממליצים להתחיל בחשיפה לנושאים החשבונאיים והכלכליים עבור פעוטות כבר בגילאים הרכים. הנה לפניכם, כמה דוגמאות לחינוך פיננסי לגיל הרך:

 

  • חשוב להסביר לילדים את הנושא של משאבים מוגבלים – כאשר אנחנו "מבזבזים" כסף, יש לנו פחות ממנו. את ההסברים ניתן לבצע בצורה מותאמת לגיל, לדוגמה על ידי משחק מונופול או משחק בקופות רושמות לילדים, או אפילו תוך התבוננות בהורים מבצעים רכישות והדגשה כי עכשיו, יש פחות כסף בארנק. הרצון להגן על הילדים מפני "המציאות", ולא לחשוף אותם לנושאים כלכליים, לא פעם יוצר נאיביות לצד היעדר חינוך פיננסי וידע בנושאים כלכליים. מומלץ לחשוף את הילדים לעלות הקיום שלנו, לנושאים כלכליים, לכך שדברים עולים כסף ושיש לנו כמות מוגבלת של כסף
  • בגילאים מבוגרים יותר – אפילו החל מגיל 7, וכמובן תלוי בבשלות הילד ובמוכנות שלו, ניתן לאפשר לילדים דמי כיס. ניהול דמי הכיס שלהם עשוי להאיר באור חדש את הנושא של הכסף כמשאב מוגבל. ניתן להגדיל ולאפשר להם לחסוך את דמי הכיס שלהם תמורת ריבית

 

חינוך פיננסי יעניק לילדים כלים חשובים
חינוך פיננסי ומודעות כלכלית הינם נושאים חשובים מאוד, שניתן להתחיל לחשוף אליהם את ילדינו כבר בגילאים הצעירים.

 

חינוך פיננסי לילדים ודמי כיס

בגילאים מבוגרים יותר – אפילו החל מגיל 7, וכמובן תלוי בבשלות הילד ובמוכנות שלו, ניתן ורצוי להתחיל לתת לילדים דמי כיס. ניהול דמי הכיס שלהם עשוי להאיר באור חדש את הנושא של הכסף כמשאב מוגבל והוא מהותי מאוד בתחום של חינוך פיננסי לילדים. הכינו רשימה של כל ההוצאות שבאחריות שלכם, כגון אוכל, בגדים וחוגים, אל מול ההוצאות שבאחריותם שלהם כמו: חטיפים, משחק או בילוי כלשהו, התאימו בין אחריות הילדים לבין הסכום והתדירות של דמי הכיס והתמידו במתן דמי הכיס ביום קבוע. ניתן להגדיל ולאפשר להם לחסוך את דמי הכיס שלהם תמורת ריבית, ותעלו את הסכום ככל שהילד מתבגר.

 

עצות שיסייעו לילדכם להתנהל נכון עם כסף

גבולות לפעוט, גם בקניות. בטרם תצאו לקניות תנו לילד מטבע של 10 ₪, והסבירו לו שבמטבע זה יוכל לקנות בלון או ליהנות משני מתקנים. דברו על היתרונות של כל בחירה שלו ותנו מענה ל – "למה?" , "שנוכל לקנות גם חודש הבא."

קופה קטנה, מסר גדול. קנו לילד קופה, ותנו לילדכם את העודף הקטן שנשאר לכם מהקניות במחיצתו שיחסוך בתוך הקופה. לפני שיכניס לקופה תמיינו יחד את המטבעות וחישבו את השווי שלהם.  

תכננו את הנופש ביחד. כולם אוהבים לצאת לנופש ותכנון מראש יחד עם ילדכם יכול לחסוך לכם הרבה. תשוו יחד מבצעים והנחות והסבירו את השיקולים שלכם ולאחר מכן התייעצו אתו כשהתקציב הוא חלק מהשיקולים.  

התנהלות עם טלפון נייד. הדפיסו את חשבונות הנייד של ילדכם והציגו בפניו. מדי חודש תעברו ביחד אתו ותראו אם יש נפח גדול יותר בשיחות ואיך כדאי לשלם את חשבון הטלפון. כך תוכלו לעשות גם עם חשבון החודשי של החשמל.

הבחנה בין "רוצה" ל"צריך". הילדים שלנו ילמדו מחיקוי ולכן כל ביקור בקניון או בסופר יכולה להיות דרך מעולה לשתף אותם בהתנהלות הכלכלית שלנו ולהראות להם דוגמא. קיימו שיחה על מה ההבדל בין "רוצה" ל – "צריך", ויישמו זאת במהלך הקניות זה יכול להיות משחק נחמד.  

מותגים זה לא הכל. עודדו את הילדים להשוות את המחיר של מה שהם רוצים בכמה חנויות וכך יוכלו להרוויח את הפרש. למדו אותם מה מטרתם האמתית של הפרסומות, כיצד מנסים למכור לנו ואל לנו להתפתות למותגים וודאי לא לדברים שאנו לא באמת זקוקים להם.

 

החינוך הפיננסי – זה בידיים של כולנו

החוב של משקי הבית בישראל הוא עצום – מעל 510 מיליארדי שקלים, והוא גדל כל העת. ייתכן, שחוב זה היה קטן לו היינו נחשפים לחינוך פיננסי ולומדים לנהל את התקציב המשפחתי שלנו באופן מושכל. אנחנו לא יכולים לתקן שגיאות שנעשו במהלך החינוך שלנו, אבל אנחנו יכולים ליצור עתיד אחר, עתיד של פחות הלוואות, פחות משיכות יתר ויותר רווחה כלכלית. חינוך פיננסי, התמודדות עם תקציב ושיקולים כלכליים שהולכים והופכים מורכבים עם הגיל – אלו הן מתנות שאנחנו יכולים להעניק לילדינו, ויאפשרו להם רווחה כלכלית בעתיד.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme