לא מוקדם מדי להתחיל: כך תלמדו את ילדכם על כסף כבר עכשיו

שני ודאוקר2 דקות קריאה
תמיד הזמן המתאים ללמד ילדים על כסף
שתף:

כסף. השגרה של כולנו סובבת סביב כסף, הכסף מנהל את רובנו ואי אפשר לקיים באופן נורמלי שום תחום מתחומי החיים ללא עיסוק בלתי פוסק בכסף. הכסף גם מהווה את אחד מנושאי השיח הציבוריים המובילים במדינה הקטנה שלנו ובא לידי ביטוי בשלל נושאים ומחאות – יוקר המחייה, הורדת אחוז המע"מ, מיקוח על דמי ניהול בעסקאות בשוק ההון וכפי שמבינים יותר ויותר אנשים בשנים האחרונות – איך להתנהל נכון יותר עם כסף.

 

החיסרון הגדול של מבוגרים רבים הוא שרק כעת כשהם כבר מנהלים משק בית הם מבינים את הצורך והחשיבות של התנהלות כלכלית נכונה. מאד נכון כאן המשפט – מוטב מאוחר מאשר בכלל לא ואנשים אלה מחפשים ומוצאים דרכים לסגור את המינוס וללמוד לנהל בחוכמה ובתבונה את הכסף, ההכנסות וההוצאות שלהם. היתרון הגדול של הלמידה שלהם עומד לשרת את הדורות הבאים – הם מבינים שאפשר, כדאי וצריך ללמוד על כסף כבר מגיל צעיר – והילדים שלהם צריכים לקחת חלק בתהליכים כאלה.

 

תתחילו כבר עכשיו ללמד את הילדים על כסף
אולי עדיף להתחיל מוקדם וללמד את הילדים על כסף לפני שיגדלו ויעשו טעויות יקרות

 

למה שילדים יתעסקו בכסף?

כסף זה החיים. כשיודעים ומבינים את ההשלכות של כסף על כל תחומי החיים מבינים שבהתאמה והנגשה של התוכן לגיל המדובר – עשויה להתקיים למידה חיובית בעלת ערך רב. כשמפרקים לגורמים את הנושא הרחב והגדול של כסף מוצאים שלל תתי נושאים שיכולים לעניין ילדים ולדבר אליהם בגובה העיניים – תרגילים בחיבור וחיסור, תרגול אחוזים ובשלבים הבאים – התנהלות פיננסית נכונה, הכנת תקציב, מושגים כמו יתרת זכות וחובה, ריבית וצרכנות נבונה.

 

הליכה עם הילדים למכולת יכולה להיות פעילות ערכית עם הרבה למידה לטווח ארוך – מה קונים? מה לא קונים ולמה? איך לבחור בין כמה סוגים של אותו מוצר דרוש? למה ממוקמים מוצרים שונים בקרבת הקופה? שימת לב ליחס בין מחיר ליחידת נפח או משקל האריזה ועוד ועוד ועוד. ילדים עשויים למצוא עניין רב בנושאים אלה וליישם אותם כבר בגילאים הצעירים ומהרגע הראשון שיתחילו לקבל דמי כיס, למשל.

 

 

איך ללמד את הילדים על כסף?

רשת האינטרנט מספקת לא מעט חומר לימוד ותרגול להתנהלות נכונה עם כסף, בהתאמה לכל הגילאים. מומלץ לשלב לימוד והעברת תכנים באופן אינטראקטיבי עם התעסקות משפחתית בנושאי הכספים כך שאפשר להראות לילדים יישום בשטח של עצות או טיפים תיאורטיים:

 

1 – משרד האוצר מקדיש עמוד שלם לטיפים, עצות ורעיונות איך להנחיל לילדים את נושא הכסף והכלכלה. איך לדבר על כסף, למה לעודד את הילדים, באילו מילים להשתמש כך שהילדים ובני הנוער יבינו ועוד.

2 – עמותת פעמונים היא ארגון התנדבותי שמסייע לאנשים לצאת ממצבי מינוס וללמד אותם התנהלות כלכלית נכונה שמתאימה להם לטווח האורך. עבור ילדים פיתחו בעמותה משחק להורדה בחינם בסגנון "סולמות וחבלים" שבו על מנת להתקדם בלוח המשחק צריכים הילדים להתמודד עם שאלות ונושאים מעולם הכסף והכלכלה. כך גם מעבירים זמן בנעימים וגם לומדים אודות נושא חשוב.

3 – מונופול – המשחק הוותיק והמוכר הוא בעצם סימולטור לחיים האמיתיים. רכישה של נכסים, מכירה שלהם, גביית כספים מאנשים אחרים, התמודדות עם רשויות המס ועוד. לא מעט מהנושאים המדוברים במשחק עשויים להישאר חקוקים בקרב הילדים ולסייע להם בהמשך החיים.

 

ללמד ילדים על כסף דרך מונופול
דרך המשחק הקלאסי הילדים לומדים לנהל כסף, לסחור ואפילו להתמודד עם רשויות המס

 

4 – מתן דמי כיס ושיתוף הילדים בנושאים כלכליים במשפחה. כאשר משתפים את הילדים במחלוקות, אתגרים או החלטות – הם יכולים ללמוד הרבה מאד מהמניעים שהביאו לקבלת ההחלטה, מהשיקולים שלקחו חלק בדיון ובמידה ויש להם רעיונות – חשוב לתת להם להעלות ולהשמיע אותם, גם אם לא ייושמו.

5 – קאש פלואו – Cash Flow – משחק קופסא חברתי-משפחתי מבית היוצר של "אבא עשיר אבא עני". המשחק מתאים לילדים החל מגיל 6 ומומחים רואים בו כלי מצוין לפיתוח החשיבה האנליטית מתמטית בקרב הילדים על ידי משחק בתוכן הקשור בכסף.

6 – טבלאות מעקב ורישום – ילדים יכולים ללמוד הרבה מאד מהכנת טבלה שבה ירכזו את ההוצאות וההכנסות שלהם, גם אם מדובר בסכומים קטנים. כאשר הם יראו את המספרים רשומים להם מול העיניים – הם יוכלו להפיק מכך לא מעט תובנות שתעזורנה להם בהמשך הדרך.

7 – הספר "ביער" של עידית רז קלישר – הנה דרך מקורית ומעניינת להעביר לילדים ידע חשוב בכלכלה ומסרים בנושאים כמו תכנון, שיתוף פעולה, כישלון והצלחה. כל פרק עוסק בעיקרון כלכלי מסוים, בין אם עלות אלטרנטיבית ובין אם השקעה ומסחר או יתרון יחסי. וכן, הוא מתאים גם לילדים בני 4 עם דמויות שקל להתחבר אליהן ועם האיורים של ניב עבדת.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme