כשאתם אומרים לילדים שלכם שהם חכמים אתם מעודדים אותם לרמות

מערכת2 דקות קריאה
תגידו להם שהם חכמים אבל אל תגזימו
שתף:

כל הורה רוצה לשבח את הילד ולתת לו הרגשה טובה. לא כל פעולה ראויה תמיד לפרס או לפרגון, כמובן, אבל כשההצלחה מגיעה מתלווה אליה גם מילה טובה. על ציון מאה בבחינה (וגם על 90, בואו נודה באמת) שומעים הילדים עד כמה הם חכמים ומוצלחים. אלא שמתוך מחקר שפורסם לאחרונה במגזין פורבס אפשר להסיק שהמחמאה הזו לא תמיד תורמת. למעשה, היא עשויה להסב יותר נזק מאשר תועלת.

 

תעצרו קצת עם המחמאות
מה באמת קורה כשאתם אומרים לילדים שלכם כמה הם חכמים?

 

המחקר הסיני: למה ילדים מרמים יותר?

המחקר המדובר בוצע בסין והוא כלל ילדים בין 3 עד 5. מהמחקר עולה שילדים ששומעים עד כמה הם חכמים, הם ילדים שנמצאים בסיכוי גבוה יותר לרמות בבחינות. הסיבה לרמאות הזו פשוטה: הילד מרגיש שהוא צריך להמשיך ולהצדיק את הכינוי הזה, ושיש ציפייה לפיה יצליח בכל בחינה ובכל סיטואציה.

 

במסגרת המחקר קיבלו הילדים משימה. הם נדרשו לומר האם קלף משחק שהוחבא מכיל ספרה הגדולה מ-6 או קטנה ממנו. על הקלפים הופיעו הספרות 3, 4, 5, 7, 8 ו-9. הקלף שעליו נשאלו הילדים הוסתר מאחורי כיסוי והחוקר עזב את החדר למשך דקה שלמה. מצלמה נסתרת תיעדה את הילדים בזמן שהותם לבד בחדר, ובזמן הזה נבדק אילו מהילדים מציצים מאחורי הכיסוי כדי לגלות את הספרה שעל הקלף.

 

 

הטוויסט: השפעת השבחים על הילדים

עד כאן הניסוי נשמע פשוט, אבל כאן בדיוק חלה נקודת המפנה. בחלק מהמקרים שיבח החוקר את הילדים כשהצליחו לזהות את הספרה שעל הקלף. הילדים קיבלו מחמאות על הביצועים שלהם ושמעו עד כמה הם חכמים. לילדים אחרים נאמר שהצליחו במשימה, אבל לא באופן שיצר עבורם זהות שעליה ידאגו הילדים להגן. בנוסף, חלק מהילדים לא קיבלו כל פידבק מהחוקר, גם לא פידבק פשוט בנוגע להצלחה במטלה.

 

אתם יכולים לשער מה הממצאים בשלב הזה. הילדים ששמעו שהם חכמים רימו בשיעורים גבוהים יותר לאחר שקיבלו את המחמאה. זה נכון הן לגבי בנים והן לגבי בנות, דרך אגב, וזה נכון גם בכל הגילאים שנבחנו – ילדים בני 3 וגם בני 5.

 

ילדים חכמים - אבל אל תפרגנו מדי
הכוונה שלכם טובה – אבל כשאתם אומרים לילדים שהם חכמים כל כך זה לא תמיד חיובי

 

המסקנה: תפרגנו – אבל אל תגזימו

אין ספק שחשוב לומר לילדים שהם חכמים ומוצלחים, ובוודאי שאין ספק שצריך לפרגן להם כשהם מבצעים משימה בצורה טובה. אלא שהחוקרים מאמינים שגם כשאתם מפרגנים לילדים, כדאי להתקמצן קצת יותר. כשאתם אומרים להם "אתם כל כך חכמים" אתם עלולים (בתמימות) לעודד אותם לעקם קצת את החוקים. הכול כדי להגן על הזהות הזו, של הילד החכם והמוצלח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme