חינוך פיננסי: כך תלמדו את הילדים להתחיל לחסוך כבר עכשיו

רונן פדרבאום2 דקות קריאה
החשיבות של חינוך פיננסי
שתף:

הרגלים טובים אפשר וכדאי ליצור כבר בגיל צעיר. בכל הקשור להתנהלות פיננסית נכונה, בהחלט אין דבר כזה "מוקדם מדי" וככל שתקדימו ללמד אותם איך לחסוך, כך תשפרו את הסיכוי שיהיו להם הרגלים טובים ויעילים הרבה יותר.

 

 

חינוך פיננסי נושא משעמם? דווקא לא

למרות שיש להורים נטייה לחשוב שכסף הוא נושא משעמם שהילדים ממש לא יגלו בו עניין, האמת היא שזה דווקא לא ממש נכון. הכסף קשור לכל חלק בחיינו, ואנחנו מרגישים את ההשפעות שלו היטב גם היום, כשנגיף סיני אחד הצליח להשפיע על הכלכלות היציבות בעולם. אם כן, זה הזמן להנחיל לילדים גם חינוך פיננסי, לתת להם ידע חשוב ולעזור להם לסגל כבר עכשיו את ההרגלים הקטנים שיהפכו אותם לבוגרים שיודעים לנהל תקציב, לחסוך כסף ולהתנהל טוב יותר באופן כללי.

 

על פי מחקרים שונים, גיל שבע הוא הגיל המתאים לעשות את כל זה ולהעניק לילדים את היסודות הכלכליים החשובים. אפשר לעשות את זה בכמה צעדים קטנים ופשוטים, דרך אגב. למשל, במקום קופסת חיסכון אחת מרכזית הציעו להם שלוש קופסאות שונות – אחת למטרת חיסכון לטווח ארוך, אחת למטרת בזבוזים והשלישית לשעת צרה. אפשר גם לקבוע יעד מוגדר לכל קופסה כדי שהילדים ילמדו לקבוע יעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך, וגם איך לצעוד לעבר היעדים הללו בבטחה.

 

חינוך פיננסי חשוב לילדים
כסף הוא לא נושא משעמם – אלא נושא חשוב

 

דמי כיס ותכנון תקציב

ככל שהילדים גדלים והדרישות שלהם נעשות קצת יותר יקרות, זה גם הזמן ללמד אותם עוד כמה שיעורים על כסף. בתור התחלה, הציעו להעניק לילד סכום כסף צנוע וקבוע מדי שבוע, אותו ירוויח על ידי השלמת מטלה או משימה כלשהי. כך הוא ילמד מה היא עבודה, ושהיא זו שמייצרת עבורו את ההכנסה הדרושה. בשלב הבא ניתן יהיה ללמד אותו גם איך לנהל תקציב כדי להשתמש בכסף הזה בצורה טובה, לתכנן צעד או שניים קדימה ולהתנהל באמצעות הכסף שעומד לרשותו בלבד.

 

 

האפשרויות – והסיבה לכל החלטה

מומלץ להפגין פתיחות עם הילדים, בהתאם לגילם כמובן, ובעיקר כדאי לשוחח איתם ולהסביר להם למה אתם מקבלים החלטות כלכליות כאלה או אחרות. נסו להסביר על תכנון התקציב שלכם ועל המורכבות שלו, על התוכניות שלכם לעתיד (לרבות חיסכון לגיל הפרישה) ועל הסיבות שבגללן אתם בוחרים לבצע קניות מזון במקום מסוים או מוותרים על מותג מסוים בשל מחירו הגבוה.

 

עד שבבתי הספר בישראל חינוך פיננסי יהיה שיעור חובה, ועד שהמורים ילמדו את הילדים התנהלות פיננסית נכונה ויעודדו אותם לקבל ידע שיכול להשפיע על איכות החיים שלהם כאנשים בוגרים, המשימה החשובה הזו נמצאת כולה בידיים שלכם. בין אם קיבלתם את ההשכלה הפיננסית הזו כילדים ובין אם לא, כדאי לזכור שאף פעם לא מאוחר מדי להתחיל – ואף פעם גם לא מוקדם מדי. חוץ מזה, יש גם ספרים שיכולים לעזור לכם להסביר כמה מושגים פשוטים, משחקים ואפילו אפליקציות. רובן חינמיות, כמובן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme