חמישה שיעורים חשובים על כסף בעקבות המשבר

מערכת2 דקות קריאה
שיעורים חשובים על כסף
שתף:

לא משנה מה ציפיתם משנת 2020 ואילו החלטות כלכליות קיבלתם בסוף השנה האזרחית הקודמת, אין ספק שבפועל קיבלנו מציאות שונה לחלוטין. בתוך זמן קצר העולם כולו השתנה, ובעיקר הכלכלה הישראלית. השמים נסגרו, עסקים מצאו את עצמם עם ירידה ניכרת בהכנסות (במקרה הטוב) ויותר ממיליון עובדים יצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו מעבודתם. במקום להיכנס ללחץ בחרנו לבחון את התקופה הזו ולהסיק ממנה מסקנות כדי שנגיע ליום שאחרי קצת יותר חכמים – והרבה יותר מחושבים. אז מה למדנו על כסף?

 

1 – שאסור להיות שאננים בכל מה שקשור לכסף

אם לפני שלמדנו מה היא קורונה (לא הבירה) הרשינו לעצמנו לצאת למסעות קניות, להזמין מוצרים אונליין, לצאת לשתי חופשות בחו"ל בשנה ובאופן כללי לפעול בלי לחשוב יותר מדי, עכשיו הכול נראה קצת אחרת. אם כן, אין ספק שאסור להיות שאננים מדי, ואין לדעת מתי יגיע מכתב הפיטורין או מתי העסק ייסגר, גם אם לתקופה של כמה חודשים. בקיצור, אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לחסוך, ויפה שעה אחת קודם.

 

שאננות יתר
אל תהיו שאננים – גם כשהכל נראה פשוט וטוב

 

2 – שצריך להתכונן גם למצבי החירום

אז נכון, נגיף שסוגר את גבולות המדינה ופוגע בשווקים בכל העולם הוא מקרה קיצוני ולא מאוד שגרתי, אבל ישנם עוד לא מעט מצבי חירום שאליהם כדאי וצריך להתכונן. הכוונה היא לא לאגור קופסאות שימורים וחבילות של נייר טואלט, כמובן, אלא לבנות תוכנית חיסכון שמיועדת בדיוק למצבים מהסוג הזה. עכשיו כבר ברור שהשאלה היא לא "האם" נזדקק לכסף הזה אלא "מתי" זה יקרה, וככל שתקדימו לסגור תוכנית חיסכון שתאפשר לכם לעבור תקופה ממושכת ללא הכנסות, כך עדיף. מה היא תקופה ממושכת? בין שלושה חודשים לחצי שנה, בתלות בהכנסה שלכם.

 

 

3 – מקור הכנסה אחד פשוט לא מספיק

עבדתם קשה כדי להגיע למשרת החלומות עם תנאי השכר הנאים, אבל עם פרוץ המשבר והיציאה לחל"ת השכר נעצר, ודמי האבטלה נמוכים הרבה יותר. זוהי רק הוכחה לכך שעדיף לבנות מקורות הכנסה נוספים, גם בימי שגרה וגם בזמני משבר. הכנסה צדדית יכולה לעזור בכיסוי המינוס, לחסוך לקראת הפרישה (או לקראת אירוע מסוים), או פשוט כדי לשדרג את רמת החיים. המשבר הנוכחי מוכיח שלהכנסה הנוספת יש עוד יתרון משמעותי: היא יכולה לייצר עבורנו כסף גם כשההכנסה המרכזית נפגעת. אז מה תוכלו לעשות כדי להרוויח יותר?

 

הכנסה נוספת לשגרה
התחילו לייצר לעצמכם עוד הכנסה – גם לימי שגרה

 

4 – הלוואות זו צרה צרורה

רבים מהישראלים במינוס, ורבים מתוכם מחזירים מדי חודש מאות ואף אלפי שקלים לכיסוי הלוואות שנלקחו משלל סיבות אפשריות. בזמן המשבר הם גילו עד כמה ההלוואות הללו מהוות נטל של ממש, כשההכנסות צנחו אבל הבנק המשיך לגבות את הכסף שמגיע לו, בדומה לגופים פיננסיים אחרים כמובן. במילים אחרות, ההלוואה שנראתה פעם כמו רעיון ממש טוב הפכה לנטל, וכעת הוא כבד במיוחד. אם כן, במידת האפשר נסו לצמצם את החזרי ההלוואה (למשל על ידי איחוד הלוואות) והחליטו שברגע שבו ההכנסה שלכם תתחיל לעלות שוב, תפעלו כדי לסגור הלוואות ולהפחית את גובה ההחזר החודשי.

 

 

5 – חיסכון לפנסיה אמור לשמש בדיוק למטרה הזו

במהלך המשבר הזה הוצעו פתרונות פיננסיים כאלה ואחרים, לרבות שימוש בכספים שנצברו בקרנות השונים, כמו קרן ההשתלמות או הפיצויים שקיבלתם ממקום העבודה. אלא שכספים אלה אמורים לשמש אתכם לאחר הפרישה לגמלאות, וגם אם נדמה שיש לכם עוד 20 או 30 שנה לעבוד ולהחזיר את הכסף – עדיף להימנע מהשימוש בו כבר עכשיו. נכון, הפחד גובר ואתם רוצים למצוא פתרון זמין ומהיר יותר, אבל במקום לתת לו להוביל אתכם להחלטות כלכליות שגויות, נסו למצוא פתרונות אחרים, טובים ויעילים יותר. הצענו כאן בעבר דרכים לייצר הכנסה מהבית או לחסוך אלפי שקלים בשנה באמצעות שינויים קטנים בשגרת החיים שלכם. עדיף להתחיל משם, הרבה לפני שאתם שוברים תוכנית חיסכון שמיועדות למועד בו תזדקקו לו באמת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme