ארבע דרכים ללמד את הילדים על כסף

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
לחנך את הילדים על כסף
שתף:

הורים רבים מתקשים להסביר לילדים שלהם שהכסף לא ממש גדל על העצים. הקטנטנים מבקשים עוד צעצוע ועוד משחק, עוד כמה שקלים כדי לקנות רק עוד משהו קטן, ונדמה שהם לא ממש מבינים מאיפה מגיע הכסף, ואיך כל הדבר הזה עובד בכלל. אז אולי הגיע הזמן לתת להם כמה שיעורים חשובים במיוחד על אחד הנושאים הרגישים ביותר.

 

 

1 – הסבירו מאיפה מגיע הכסף

מבחינת הילדים, הכסף מגיע מהארנק של אבא ואימא, או מכרטיס הקסם הזה שיש להם בכיס. בפועל הם לא מבינים איך הגיע לשם הכסף מלכתחילה, וזה בדיוק הזמן להסביר להם. כן, ספרו להם שאתם מקבלים כסף כשאתם עובדים, והסבירו להם שמי שלא עובד לא מקבל שכר כלל. זו הזדמנות מצוינת ליצור אצלם את החיבור החשוב בין עבודה לבין תגמול.

 

ילדים יכולים לחסוך
עודדו אותם לחסוך למטרות שונות

 

2 – תנו להם לנהל קופות חיסכון

אל תסתפקו בצנצנת אחת שבה הילדים יצברו את האגורות שממילא לא משמשות אתכם יותר. במקום, הציבו שתיים או שלוש קופות חיסכון, והגדירו לכל אחת מהן מטרה ברורה. אחת מהן תשמש, למשל, לצורך רכישת פריט עליו הם חולמים, האחרת תשמש להוצאות שוטפות (בילוי עם חברים למשל) והשלישית לחיסכון לטווח הארוך. את הכסף הם יקבלו בשלל דרכים, בין אם תעניקו להם דמי כיס שבועיים (5 או 10 שקלים) ובין אם תתגמלו אותם על משימות כמו סיוע בבית. כך הם ילמדו לחסוך, וגם יעריכו יותר את הכסף שנמצא ברשותם.

 

 

3 – שתפו אותם בשיחות תקציב

כשהמבוגרים מנהלים מעקב אחר התקציב, הילדים יכולים להשתלב בתהליך, וזה אפילו צעד מבורך. כך הם מבינים עד כמה ההוצאות של הבית גדולות ומורכבות, ובעיקר עד כמה חשוב לנתב את הכסף שלכם למימון הנושאים המרכזיים, מתשלומי המשכנתא או שכר הדירה, דרך המזון ועד לרכישת בגדים ותשלומי מיסים. לא רק שהם יהיו מעורבים יותר, אלא שהשיחות על כסף יהיו טבעיות ונוחות הרבה יותר, בלי מתחים מיותרים.

 

שיחות תקציב עם ילדים
תנו להם להשתתף בשיחות תקציב

 

4 – תנו להם כסף ליום ההולדת

על אף שהילדים אולי ישמחו לקבל מתנה כזו או אחרת, דווקא ביום ההולדת הציעו להם לקבל סכום כסף במקום מתנה שתרכשו עבורם מראש. לא רק שתחסכו לעצמכם הרבה זמן ואנרגיות, זהו צעד שיתרום רבות לילדים בכל הקשור להתנהלות הכלכלית שלהם. כעת האחריות תעבור אל הילד, והוא יוכל להחליט האם להשתמש בסכום הזה כדי לקנות מוצר יקר, לחסוך חלק מהמתנה או לשמור את כולה באחת מקופות החיסכון שלו לטובת מטרה אחרת, גדולה יותר. כשהבחירה כולה של הילד וגם האחריות, הוא מבין הרבה יותר את ערכו של הכסף, וזו בדיוק המטרה, לא?

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme