מומחים מהרווארד דווקא חושבים שאתם לא מבזבזים מספיק

מערכת1 דקות קריאה
האם אתם מבזבזים מספיק על הזמן שלכם?
שתף:

אנחנו תמיד מחפשים עוד דרכים לחסוך כסף. ניהול תקציב, אפליקציות למעקב אחר ההוצאות וכמובן סקרי שוק לאיתור מוצרים במחירים אטרקטיביים – כל אלה כלים שמאפשרים לנו לבזבז כמה שפחות. אלא שיש גם מצבים שבהם אנחנו כנראה לא מבזבזים מספיק, לפחות אם שואלים מומחים מהרווארד.

 

 

מחיר החוויות השליליות שלכם

אם תחשבו על פעולות פשוטות כמו ניקיון הבית וגיהוץ ערימות הבגדים שלכם, סביר להניח שהן מעוררות בכם תחושה לא מאוד חיובית. יכול גם להיות ששקלתם להזמין מנקה או להוציא את ערימות הכביסה ל"מיקור חוץ" (בקיצור – למכבסה או לניקוי יבש) אבל היססתם כי הבנתם שתצטרכו לגהץ גם את כרטיס האשראי שלכם. המומחים בהרווארד דווקא חושבים שהוצאת המטלות הללו לגורמים חיצוניים היא דרך טובה לקנות אושר. אשלי וויליאמס, פרופסור באוניברסיטה היוקרתית, טוענת שאנשים יכולים להיות מאושרים יותר אם הם "יקנו לעצמם מוצא מהחוויות השליליות."

 

למה אתם מבזבזים כסף על ניקיון?
במקום לבזבז זמן יקר על קרצוף הכיריים יש לכם בטח דברים יותר טובים לעשות

 

מבזבזים כסף או רוכשים זמן?

לפי המחקר של הרווארד, כשאנשים רוכשים שירותים שחוסכים להם זמן, למשל כשהם שוכרים מנקה או משלמים דמי שכירות גבוהים יותר על דירה הקרובה יותר לעבודה, הם מאושרים יותר וגם מערכות היחסים שלהם טובות יותר. "זמן הוא כסף," מסבירה וויליאמס. "אם ככה, אולי אנחנו יכולים לחשוב גם שהכסף יכול לקנות לנו זמן מאושר."

 

לרכישות מהסוג הזה יש השפעות חיוביות באופן גורף, והן למעשה הופכות את השגרה שלנו לנעימה יותר, ושמחה יותר. עם זאת, אנחנו צריכים לעבור "אימון מחדש" כדי להרגיש קצת יותר בנוח כשאנחנו מבקשים מאנשים זרים לטפל במטלות הבית. "יש לנו נטייה להרגיש שנכשלנו אם אנחנו לא יכולים לתחזק את הבית המושלם וגם להיות מוצלחים בעבודה."

 

ותרו על תחושת האשמה

המחקרים של הרווארד מראים שאנשים מרגישים אשמים כשהם מוציאים כסף על שירותים שונים, למרות שהם לא באמת "מבזבזים" אלא קונים זמן. הם מרגישים אשמים כי הם מאמינים שהעומס מוטל על אנשים אחרים, שאמורים לטפל במטלות שנמצאות באחריותם. למעשה, ככל שאתם מוציאים את הכסף שלכם על יותר שירותים מהסוג הזה, כך אתם מרגישים יותר אשמים ופחות מאושרים. הסיבה העיקרית, לפחות לפי הממצאים של פרופ' וויליאמס, היא שאתם כנראה מרגישים שאיבדתם שליטה על הזמן שלכם אם אתם לא מסוגלים לתפעל את מכונת הכביסה פעם בשבוע.

 

גם הזמנת משלוח מהסופרמרקט או גנן שיטפל בגינה עשויה להיתפס כראוותנות, אבל האמת היא שאם תוותרו על תחושת האשמה שלכם תגלו שזה לא באמת נכון. אם נחזור לקלישאה לפיה זמן שווה כסף, הרי שאתם יכולים להיות גם "עניים" במונחי זמן. מי שעובד שעות ארוכות או משלים הכנסה בשעות הערב, וגם מי שלצד המשרה היומיומית שלו מגדל ילדים ומטפל באינסוף משימות אחרות, בהחלט רצוי שיוריד מעצמו משימה או שתיים – בעיקר את המשימות שגוזלות המון זמן יקר.

 

בקיצור, כשאתם פותחים את הארנק בפעם הבאה, פשוט תעצרו ותשאלו את עצמכם האם הכסף הזה עומד לשנות את הדרך שבה אתם מבלים את הזמן הפנוי שלכם. אם התשובה היא "כן", זו ככל הנראה השקעה טובה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme