אם אתם מרגישים מתח וחרדה – זה כנראה בגלל הכסף

שני ודאוקר2 דקות קריאה
כסף גורם לרגשות שליליים
שתף:

גם בעידן שבו יש חשיבות ומודעות גבוהות לנושאים כמו חשיבה חיובית ואופטימית שמביאות לאריכות ימים והיעדר מחלות יש נושא אחד שמטריד ומדיר שינה מעיניהם של לא מעט אנשים בכל רחבי העולם – כסף. או ליתר דיוק – היעדר כסף, תזרים מזומנים שלילי, יתרת חובה בחשבון הבנק או חלילה, חוסר יכולת כלכלית לקיום חיים. במחקר שנערך בשנים האחרונות בקרב חתך מגוון של אוכלוסיות בארצות הברית עלה שכסף היה ונשאר הגורם מספר אחת בארצות הברית (ובעולם כולו, בעצם), לקיומן של תחושות כמו מתח, חרדה, דאגה ממשית ולחץ נפשי ורגשי. ניסינו לנתח למה בעצם זה קורה.

 

חרדות על כסף
כסף גורם למתח, חרדה, דאגה ממשית ולחץ נפשי ורגשי

 

על מי משפיע הלחץ ולמה?

אפשר להסכים באופן די גורף שלחץ ומתח שמקורם בכסף עלולים להיות מנת חלקו של כל אדם ללא הבדל גיל, הווה תעסוקתי, מצב כלכלי או ידע פיננסי. מקום העבודה תמיד יכול להיסגר, קשה למצוא עבודה בגילאים מסוימים, גילאי הפנסיה שמהווים בעצמם עתיד עלום ובלתי ידוע ובעיקר – הפרשות הכספים בדיוק לקראת עתיד מעורפל זה. כששני בני הזוג, גם אם הם עובדים ומתפרנסים היטב ומקיימים את המשפחה שלהם בנוחות מירבית – חשים שיום אחד עלול כל זה להיפסק – אין ספק שעננה אפורה תרחף מעל חיי המשפחה. התוצאה – חיים במרדף אינסופי אחר עוד ועוד כסף – רק כדי שיהיו עודפים ליתר ביטחון. פועל יוצא מכך הוא היעדר הנאה וריכוז בכאן והעכשיו והתעסקות בלתי פוסקת במה שיהיה – מתישהו, עוד הרבה שנים.

 

 

אשליית הפנסיה

הבעיה היא, שגם כשחוסכים לפנסיה על פי ההמלצות של מומחי תכנון הכלכלה האישית והמשפחתית – אין בכך שום ערובה להצלחה או לשיפור המצב הכלכלי אי פעם. אף אחד לא מבטיח לנו שנחיה עד 120 ויתרה מכך – אי אפשר לעולם לדעת באיזה מצב פיננסי נגיע לגיל הפרישה לגמלאות. המצב הכלכלי הנוכחי גם בארץ וגם בעולם לא מאד יציב ומצב שבו נצטרך להמשיך לעבוד גם אחרי הפרישה הוא מצב סביר ולא דמיוני. אמנם חלק מהאנשים מוצאים נחמה רבה בהשקעת כספים בצד כתשתית לחייהם בפנסיה, אבל בשביל לא מעטים אחרים – דווקא חסכונות אלה מהווים מקור לדאגה – גם להווה וגם לעתיד.

 

מתח לקראת הפנסיה
אין לנו מושג איך תיראה הפנסיה שלנו באמת

 

יש מה לעשות כדי להפחית מהמתח הזה?

יש ועוד איך! אפשר וכדאי לבצע כמה שינויים מנטליים בהלך הרוח והמחשבה כך שהחיים יהיו הרבה יותר רגועים, נעימים, שקטים ובעיקר – נטולי דאגות מיידיות. גם אם ההמלצות נראות או נשמעות גנריות – דעו לכם שגם אימוץ יומיומי של כמה מהן עשוי לסלול דרך חיובית ואופטימית יותר לחיי היומיום והשגרה:

1 – פעילות גופנית – היתרון הגדול ביותר של ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע של כמה פעמים בשבוע הוא המרצת מחזור הדם. כשהדם זורם מהר יותר וביעילות יתר משתפר מצב הרוח, המחשבות החיוביות מגיעות וכל מה שקורה נראה יותר טוב.

2 – חסכונות קטנים – הצלחה גדולה מושגת לא אחת על ידי כל מיני ניצחונות קטנים. לא חייבים סכומים גדולים של כמה אלפי שקלים כדי לשים בצד בקופת חסכון או פיקדון, מספיקים בהחלט סכומים קטנים יותר, אפילו של כמה מאות.

3 – לחיות את ההווה – אין טעם להדאיג את התודעה והמחשבה בנושאים הקשורים בעתיד, כשמה שעומד לנגד עינינו הוא מה שקורה כעת, היום, בהווה. אין הכוונה לפזר כספים לכל עבר אבל כן למצות כל יום, לחוש נאהבים ולהביע אהבה, לבלות וליהנות ולדעת שהחיים לא עוברים ללא משמעות.

4 – התייעצות עם אנשי מקצוע – עולם הפיננסיים עבר ועובר שינויים מהותיים בשנים האחרונות ויש יועצים מקצועיים בעלי ידע רב שיכולים לסייע לעשות סדר במספרים, להתאים תכניות חסכון והשקעות לכל אדם באופן אישי ובעיקר – לנתח מצבים ולבצע הדמיות עתידיות. אם חשים שאין ידע או שהעתיד לא ברור, אפשר וכדאי לקבוע פגישה כדי לפחות להבין מה המצב כרגע ואילו השפעות יכולות להיות לכסף עם חלוף הזמן.

5 – חשוב להבין שמתח וחרדה עלולים לגרום גם למחלות פיזיות ולכן – צריך לעשות מאמץ שלא להישאב אליהם. לכל אדם יש את הפעולות או הרעיונות שלו עצמו איך להימנע מתחושות אלה, להרחיק אותן ולגרום להן שלא להפריע את מנוחתו. מצאו את שלכם!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme