זכיתם בהגרלת "מחיר למשתכן"? זה מה שמצפה לכם

עומר גלעדי2 דקות קריאה
זוכי הגרלת מחיר למשתכן צריכים לדעת מה צפוי להם
שתף:

מעל 130,000 זוכים מאושרים כבר עלו בהגרלה וזכו באפשרות לרכוש דירה בפרויקט "מחיר למשתכן", אפשרות השמורה למי שהוציאו תעודת זכאות והשתתפו בהגרלה לפרויקט (לפי מיקום) – וגם זכו בה. הגרלת "מחיר למשתכן" היא למעשה תכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, והיא שמה לעצמה למטרה להצליח בהספקה של דירות לזכאים, כאשר מי שכבר השתתפו בהגרלה אחת אבל לא זכו, מקבלים בדרך כלל עדיפות לזכייה בפרויקטים הבאים שבהם יבחרו להשתתף.

 

זוכי "מחיר למשתכן" בעצם זוכים בדירה במחיר שהוא נמוך בממוצע ב-20% ממחיר השוק של דירות באותו פרויקט, ואשר נמכרות לרוכשים שלא במסגרת התכנית. אבל זה לא הכל – גם בדרך לקבלת הדירה בה זכיתם, נקודות שחשוב שתתכוננו אליהן על מנת למקסם את הזכייה שלכם. לפניכם המדריך השלם לזוכי מחיר למשתכן – מה חשוב לדעת בדרך אל קבלת המפתח לדירה החדשה שלכם?

 

זוכי הגרלת מחיר למשתכן - והשלב הבא
זוכי מחיר למשתכן יוצאים לדרך ייחודית מרגע ההודעה על הזכייה ועד לקבלת המפתח אל הבית החדש. בדרך, תוכלו לעיין בתכניות הקבלן, לבחור דירה, לחתום על הסכם מכר, לבחור הלוואת משכנתא – ועוד"

 

זכיתם בהגרלה? מזל טוב!

מייד לאחר הזכייה בהגרלה, כדאי להתחיל לברר בנוגע להלוואת משכנתא למימון הדירה. חשוב לדעת, כי בעוד שיעורי המימון לדירת מגורים ראשונה בישראל לא עולים על 75% על פי חוק, מימון של דירה דרך זכייה במחיר למשתכן יהיה בשיעור מרבי של 90% (ולפחות 100,000 ₪). נשתמש במספרים על מנת להסביר:

 

נניח שהדירה המדוברת נמכרה בעלות של 1.4 מיליוני שקלים. דירה במחיר כזה ברכישה רגילה, היתה מאפשרת לרוכשה משכנתא בגובה מרבי של 1,050,000 ₪ – מה שאומר מימון מהון עצמי בגובה של 350,000 ₪. בניגוד, דירה באותו מחיר בפרוייקט "מחיר למשתכן", היא דירה ששווי השוק שלה גבוה ממחיר המכירה – בדרך כלל בכ – 20% גבוה יותר, כלומר, שווי השוק שלה כ – 1,680,000 ₪. גובה מרבי של משכנתא שאפשר יהיה ליטול עבור דירה כזו יהיה 1,260,000 ₪, מה שאומר הון עצמי בסך של 140,000 ₪ – רק 40% מההון העצמי שיידרש ברכישת דירה באותו מחיר שלא במסגרת הפרוייקט.

 

חשוב לשים לב – גם בהלוואות משכנתא עבור זוכי מחיר למשתכן, ככל שאחוזי המימון ביחס למחיר הרכישה הם גבוהים יותר – הריביות שיוצעו לכם יהיו גבוהות יותר, מה שאומר במילים פשוטות – עלות נומינלית של הדירה שהיא גבוהה יותר. אז נכון, אתם לא צריכים הון עצמי בסכומים גבוהים – רק שימו לב שאתם לא משלמים את ההפרשים בריביות גבוהות בשל הלוואת משכנתא לא אטרקטיבית.

 

 

כנס הקבלן ובחירת הדירה

ההיכרות הראשונה שלכם עם פרטי תכנית הבנייה של הדירה בה זכיתם, תיערך במסגרת "כנס קבלן" או "כנס זוכים", שייערך בנוכחות הזוכים בפרוייקט במחיר למשתכן והקבלן. בכנס, תשמעו נתונים חשובים אודות הדירה והפרויקט כולו, כמו למשל את תמהיל הדירות בפרוייקט, את מחיר הדירות (עם התייחסות למדד תשומות הבנייה למגורים החודשי, המפורסם ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), ועוד. פרטים אלה יהיו חשובים לכם בשלב הבא – שלב בחירת הדירה שלכם. 

 

רק אחרי כנס הקבלן, תקבלו הזמנה לחתימה על הסכם המכר – לאחר שתבחרו את הדירה שלכם. בשלב הזה תזומנו לפגישת בחירת הדירה, על פי סדר הזכייה בהגרלה. כשתגיעו לפגישה, תוכלו לבחור מבין כל הדירות שעוד יהיו זמינות. הדירות במפרטים שונים יוצעו במחירים שונים – ואורך הפגישה שלכם לא יעלה על 45 דקות. על כן, חשוב שתגיעו לפגישה כשאתם מבינים לעומק את אפשרויות המימון והתקציב שלכם, את מפרט הדירות והמחירים (את כל המידע הזה תקבלו, כאמור, בכנס הקבלן). אם מסיבה כלשהיא לא תגיעו למפגש בחירת הדירה שאליו זומנתם, ייתכן שלא תוכלו לקבל הזדמנות נוספת לבחירת הדירה או שהזכייה שלכם בפרוייקט תבוטל – ובמקרה הכי טוב, אם תקבלו זימון נוסף במועד מאוחר יותר – הבחירה שלכם תיעשה מבין מספר קטן יותר של דירות שנותרו פנויות.

 

הגרלת מחיר למשתכן ובחירת דירה
אחרי הגרלת מחיר למשתכן מגיע שלב הבחירה

 

עלויות נוספות שחשוב לקחת בחשבון

מעבר למחיר הדירה, שהוא כאמור משתנה על פי מפרט הדירה ומאפיינים נוספים, חשוב לקחת בחשבון עלויות נוספות, כמו מס רכישה בדירות שמחירן גבוה מ – 1.6 מיליוני שקלים (נדיר בפרויקטים של מחיר למשתכן), עלייה במחיר הדירה עקב הצמדת המחיר לממד תשומות הבנייה, הוצאות עבור שכר טרחה לעו"ד נדל"ן שילווה את הרכישה, ביטוחים למשכנתא, ואחרים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme