מתקרבים לבחירות – איך יושפעו הגרלות מחיר למשתכן?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מה יקרה עם הגרלות מחיר למשתכן אחרי הבחירות?
שתף:

בתחילת שנת 2019 פורסמו תוצאות מסקרנות של סקר שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות". בסקר צויין כי מיעוט (כשליש) מן הזוכים בדירות במסגרת הגרלות מחיר למשתכן מרוצים מן הפרוייקט, וכי רק כ-44% מהזוכים ימליצו לחבריהם להגיש מועמדות לדירה במסגרת מחיר למשתכן. 

 

פרויקט "מחיר למשתכן" היה מפרויקטי הדגל של שר האוצר, משה כחלון, ומאז אישורו בשנת 2015 התאפשרה רכישת דירה חדשה מקבלן במחירים נמוכים בעד 20% בממוצע ביחס למחירי השוק – כחלק מפרויקטים בהם נמכרו נכסים גם במחירים גבוהים יותר. הרבה כבר נאמר על הגרלות מחיר למשתכן, וגם על יתרונות וחסרונות התכנית – אבל על הצלחה אחת של "מחיר למשתכן" אנחנו לא יכולים לערער. הדירות שנמכרו לזכאים, לזוגות צעירים, להורים יחידנים ולרווקים, לחסרי דירה ואפילו למשפרי דיור, בשכונות נבחרות (אשר רבות מהן בערי הפריפריה) – נמכרו במחירים נמוכים ממחירי השוק.

 

בתקופה שבה 80% מבתי האב בישראל נמצאים במינוס, כשהשכר הממוצע נמוך מהגובה הממוצע של ההוצאות למשפחה, לצד מחירי הדיור שעולים כמעט ברציפות מאז שנת 2008 – תכנית "מחיר למשתכן" היתה אוויר לנשימה לזוגות שלא יכלו לגייס את כמות ההון העצמי הנדרשת לרכישת דירה במחיר מלא, ואפשרה עד היום למעל 60,000 זכאים לרכוש דירה למגורים במחיר מוזל. אלא שבאפריל 2019 צפויות בחירות לכנסת ישראל, ועם כינון הכנסת החדשה, פרויקטים רבים צפויים לעבור הקפאה או אף ביטול. יצאנו לבדוק – מה יקרה לתכנית לאחר הבחירות הצפויות?

 

מה יקרה עם הגרלות מחיר למשתכן
תכנית מחיר למשתכן, על אף החסרונות שלה, אפשרה לעשרות אלפי זכאים לרכוש דירה בארץ במחיר מוזל. הבחירות באפריל 2019 עלולות להשפיע על מחיר למשתכן או אף לבטל את התכנית

 

כחלון הבטיח – מחיר למשתכן חיה ונושמת

שר האוצר משה כחלון נודע בקריב הציבור עוד הרבה לפני שנבחר לכהן כשר בממשלה, כמי שדוחף בהתלהבות אג'נדות חברתיות כלכליות ופועל במרץ להגדלת ההכנסה הפנויה של בני מעמד הביניים. מספר לא קטן של תכניות "נטו" הותקנו והופעלו במהלך הקדנציה הנוכחית שלו, ביניהן הוזלה של צהרונים, הוזלת המס על ייבוא אישי, שינוי בחישוב נקודות הזיכוי למס, ועוד. תכנית "מחיר למשתכן" היא מהראשונות שיצאו לדרך ביוזמת כחלון, והיא אפשרה לזכאים לרכוש דירה מקבלן במחיר מופחת. כחלון, מטעם סיעת "כולנו", הבטיח מספר פעמים, למעשה החל מתחילת שנת 2018, כי הגרלות מחיר למשתכן תמשכנה לפעול גם לאחר הבחירות, כל זמן ש"כולנו" בממשלה.

 

 

לא כולם בעד הגרלות מחיר למשתכן

חשוב להבין, כי תכנית "מחיר למשתכן" היא תכנית שמזוהה באופן עמוק עם שר האוצר הנוכחי, ולא ברור כי את המורשת שהוא מותיר אחריו יהיה מי שירצה להמשיך. לצד היתרונות הברורים של מחיר למשתכן, מדובר בתכנית בעלויות תפעוליות גבוהות מאוד, אשר השפיעה באופן עמוק על שוק הדיור ועל הפרויקטים ששווקו במהלך פעילותה. עוד חשוב לזכור כי בעקבות הגרלות מחיר למשתכן יצאו משוק הביקושים לדירות חדשות עשרות אלפי אנשים במהלך השנים האחרונות. אלה הם כמובן הזכאים שפנו לרכישת דירה דרך מחיר למשתכן. במקרה של חוסר אמון בהמשך התכנית ייתכן כי כמות המגישים בקשה לזכאות תפחת וזוגות צעירים ישובו לשוק המבקשים לרכוש דירה מחוץ לתכנית מחיר למשתכן ובמחירי השוק – מה שעלול להביא לעליות מחירים בשוק הדיור.

 

בשורה התחתונה, לנו נותר רק לחכות ולראות. מבנה הממשלה החדשה יכריע, אם תכנית "מחיר למשתכן" תמשיך להציע דירות במחירים מוזלים לזכאים, אם משתלם לזכאים לרכוש דירות במסגרת התכנית ולהמתין לקבלתן, או אם תיגנז התכנית ושוק הדיור בישראל – ישוב לבעבע.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme