מעגל הקסמים של מכורים לקניות

ענבל ויזל5 דקות קריאה
שתף:

בני אדם הם יצורים של הרגל. לכל אדם יש צרכים ולכל אדם יש קשיים. ברוב המקרים ההרגלים שלנו עונים על הצרכים ועל הקשיים שלנו ומפשרים בניהם. כמה פעמים קרה לכל אחד מאתנו שהוא קנה משהו לא בגלל שהוא היה צריך אותו אלא בגלל שהוא הרגיש שהוא "חייב" אותו? אנשים רבים מחליפים את המענה על הצרכים הרגשיים שלהם בקניות. במקום להרגיש, לחוות, להתמודד, לכאוב, להיות אנחנו קונים. אנשים רבים מדווחים על תחושה של שיכרון חושים או אקסטזה לאחר שהם קונים דברים שונים. פעולת הקניות גורמת לנו לחוש פרץ של אנרגיה ושל אדרנלין בדם – כך שלמשך מספר דקות קצרות לאחר הקנייה אנחנו יכולים להרגיש על גג העולם.

 

אז מה הבעיה? מה רע בלעשות קצת קניות?

הבעיה שתמיד אחרי שנרגיש התרוממות רוח אחרי שנקנה יבואו רגעים של מפח נפש, חרטה ותחושה של מצב רוח ירוד. רוב המכורים לקניות קונים במין מעגל קסמים – הם קונים כי הם מרגישים רע – הם מרגישים רע כי הם קונים ואז הם עוד פעם קונים בשביל לא להרגיש רע – ותהליך זה חוזר חלילה. שבירת תהליך זה יכולה להיות קשה יותר ממה שאנחנו יכולים לחשוב. רובנו רוצים להימנע מרגשות של כאב או של ייאוש ולכן אנחנו קונים – בשביל לא להרגיש. הקניות מחליפות את הצורך שלנו לביטוי עצמי או להתמודדות עם הרגשות הקשים שלנו. הקניות מטשטשות, מוחקות ומכסות את הרגשות שלנו. כאשר אנחנו קונים אנחנו לא חושבים. ניתן לומר שלפי מה שאנחנו קונים אנחנו יכולים לדעת מה אנחנו מרגישים. אז זהו שלא. כאשר אנחנו קונים אנחנו משטיחים את החיים הרגשיים שלנו ומרדדים אותם לכדי חוויות שאין בהן עומק רגשי.

 

על קניות – דפוסים והתמכרויות

למעשה אנשים רבים מכורים לקניות. אנשים רבים משתמשים בקניות כדרך להפיג תחושה של ריקנות רגשית או כאב. הפעולה של הקניות יכולה להפוך לדפוס ממכר שרק מעצים את ההרגשה הרע ולא מפחית אותה. אנשים שרוצים להשתחרר "מההתמכרות שלהם לקניות" צריכים להיות מודעים יותר למניעים שלהם ולסיבות שבגללם הם קונים. מספר פעולות פשוטות יכולות לסייע לנו להשתחרר מהתלות שלנו בקניות ולהפוך להיות צרכנים מודעים יותר ולא צרכנים תלותיים כל כך.

 

5 השאלות שיש לשאול לפני שקונים:

1 – עלינו לשאול את עצמנו למה אנחנו רוצים לקנות?

2 – עלינו לשאול את עצמנו מה הקנייה תיתן לנו?

3 – עלינו לשאול את עצמנו האם אנחנו באמת צריכים את מה שאנחנו רוצים לקנות?

4 – עלינו לשאול את עצמנו איך נרגיש אם לא נקנה דווקא עכשיו?

5 – עלינו להבין שכדאי לנו לקנות באופן מתוכנן ולא מתוך גחמה רגעית

 

התשובות לשאלות אלו יוכלו לסייע לנו להתחבר לעצמנו ולרגשות האישיים שלנו. ההתנהגות של כל אדם מורכבת מדפוסים. כאשר אנחנו רוצים להשתחרר מדפוסים אלו אנחנו צריכים לעשות זאת באופן מודע. מודעות רבה יותר תסייע לנו לא להיגרר אחר הקושי שלנו אלא להתמודד אתו. כך כאשר נרגיש ריקנות נוכל לבחור איך להתמודד איתה ולא פשוט להפיג אותה על ידי פעולות כמו קניות למשל.

 

לסיכום, ניתן לומר שמי שרוצה לשבור את מעגל הקניות שלו ואת אופן הצרכנות שלו צריך לעשות זאת באופן חכם מאוד. כאשר אנחנו שואלים את עצמנו שאלות רבות אודות ההתנהגות שלנו אנחנו יכולים להיות חזקים יותר ולא חסרי אונים, חכמים יותר ולא עיוורים, מאושרים יותר ולא מרוקנים.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme