עד שהמוות יפריד ביניכם: כל מה שחשוב לדעת על צוואות, ירושות וכסף משותף

שני ודאוקר3 דקות קריאה
מתי כותבים צוואות ומה קורה אחרי המוות?
שתף:

כולנו מאחלים שלא נדע מצרות, שומרים על הבריאות ככל האפשר ומנצלים כל יום מתחילתו ועד סופו. חלקנו אפילו נמנעים מהזכרת הנושא שקשור בכתיבת צוואות. בניגוד לדעה רווחת, על פיה רק מי שחלילה, נמצא על ערש דווי צריך להכין צוואה וכוחה עולה על כל כוח אחר לאחר עזיבתו של אותו אדם את העולם – צוואה היא מסמך חשוב מאד שכדאי שגם בני זוג צעירים יכינו ויבינו מה המשמעות שלו. גם כשיש צוואה כתובה, שנערכה באופן חוקי ומסודר – לא תמיד מה שכתוב בה הוא מה שייצא לפועל ובאופן כללי מדובר בנושא חשוב ומהותי שיש לו השלכות על אנשים רבים, גם אם הם בעצמם נמנעים מלהזכיר אותו או לדון בו.

 

צוואות לא קשורות לשמירה על הבריאות
חשוב לשמור על הבריאות אבל זה לא אומר שנושא הצוואה הוא נושא שצריך להימנע ממנו

 

מהי בעצם הצוואה?

צוואה בלתי רשמית לא חייבת להיות מסמך מסודר ורשמי. כל הבעה שמביע אדם שקשורה לעניינים האישיים שלו ולאופן ההתנהלות לגביהם לאחר מותו עשויה להיחשב בתור צוואה. כאשר מתייחסים להשלכה המשפטית של צוואה מדובר על מסמך מסודר ורשמי שנכתב ונערך בנוכחותו וחתימתו של עורך דין העוסק בענייני צוואות ובו מפורטות הוראות או בקשות של אותו אדם בנוגע לענייניו (לרבות הכספיים) ולהעברתם לאחר מותו. ישנן כמה דרכים להוציא לפועל את צוואתו של נפטר במידה ונבדק ומאושר שהיא נכתבה כראוי ואין בה כל פגם. נוכחותו של עורך הדין חשובה גם על מנת להפוך את המסמך לרשמי וגם על מנת לוודא ולאמת שהתוכן שנכתב בצוואה נכתב מתוך רצונו החופשי של המבקש ובלי שמופעל עליו לחץ כלשהו מצד אדם אחר.

 

 

למה כדאי לכתוב צוואות?

לאחר עזיבתו של אדם את העולם הצוואה היא מה שישמיע את קולו ויבקש את הבקשות שלו. קיומה של צוואה עשוי בדרך כלל למנוע סכסוכים ומריבות, שכן גם אם יש דרך לעקוף את הוצאתה לפועל, עדיין יש לה משקל רב ומהותי בקבלת החלטות שקשורות ברכושו וכספו של המנוח. מחלוקות שמתעוררות בהיעדר צוואה עלולות לגרור בני משפחה לדיונים בערכאות משפטיות – תהליכים שאורכים זמן רב ועלולים לפגוע ביחסים בינם לבין עצמם. כאשר מדובר במשפחה מורכבת של נישואים בפעם השנייה – בעזרת הצוואה אפשר לוודא שמי שמגיע לו לקבל חלק מהעיזבון אכן מקבל אותו ללא הפעלת שיקול דעת לקוי או מוטה מצד מישהו אחר. במקרה והמנוח היה בעיצומו של תהליך גירושין – תהיה התייחסות לצוואתו בעת חלוקת הרכוש המשותף.

 

חשיבות כתיבת צוואות
הצוואה היא זו שתשמיע את קולו של האדם לאחר שיילך לעולמו

 

סוגי צוואות

עורך הדין שמלווה את תהליך כתיבת הצוואה צריך להיות מומחה בתחום, שכן עליו מוטלת האחריות לקבל את ההחלטה הנכונה בדבר סוג הצוואה המתאים ביותר לכל אדם ובכל מקרה. להלן ארבעת סוגי הצוואות הקיימים כיום –

1 – צוואה בעדים – כתיבתה ועריכתה של הצוואה מתבצעת על ידי עורך דין מומחה ומנוסה שיש לו ידע רב ועשיר בנושאי עיזבונות וצוואות. אף אדם שמוזכר בצוואה לא לוקח חלק או נוכח בעת כתיבתה ובסיום חתומים עליה שני עדים ניטרליים שאין להם קשר ישיר לצוואה והם לא ייהנו מהתוכן שמופיע בה.

2 – צוואה בפני רשות – אמרה שאומר אדם אל מול דמות או ערכאה שיש לה עניין בצוואות ועיזבונות (עורך דין, דיון משפטי, שופט, נוטריון או רשם בית הדין). אותה דמות משפטית תחתום ותאשר שמה שנאמר בפניה הוא אכן צוואה. מדובר בסוג צוואה שהשימוש בו נדיר מאד.

3 – צוואה בכתב יד – מסמך שנכתב על ידי אדם בעצמו, ללא נוכחות או ליווי של עורך דין. מדובר בסוג צוואה שאינו מומלץ לביצוע, שכן הוא לבטח יתגלה רק לאחר מותו של אותו אדם שכתב אותו ומכיוון שעורך דין לא ליווה אותו או אישר אותו – בבוא העת לממש אותו עלולות להתגלות בו שגיאות או טעויות שיביאו לכדי פסילתו. חשוב לכתוב צוואה מסוג זה רק במצב שבו המצווה בקיא בחוקים והתקנות ויודע לנסח אותם כך שלא יתגלו בהם פגמים.

4 – צוואה בעל פה – אדם שנמצא בסכנת חיים רשאי להביע בעל פה את צוואתו בפני שני עדים ניטרליים שלאחר דבריו יערכו אותם באופן רשמי ומשפטי ויעבירו בצורה מסודרת לרשם העיזבונות. במידה ולאחר כחודש ימים – אותו אדם עודנו בחיים – תבוטל הצוואה.

 

מה עולה בגורלו של חשבון הבנק המשותף לאחר מותו של אחד מבעליו?

חשוב לדעת שעצם היותו של חשבון בנק משותף – אין פירושו באופן אוטומטי שבעת פטירת מי מהצדדים – יעבור חלקו היחסי לרשותו של הצד השני. לאחר פטירתו ייבחן סדר הפעולות של פתיחת החשבון המשותף או של צירופו של אדם נוסף כשותף בחשבון. אם פתחו שניהם במשותף את החשבון באותו הזמן – אזי הסכום שנמצא שם שייך לשניהם במשותף או בחלוקה שקבעו ביניהם. אם אחד מהם הצטרף כשותף בשלב מאוחר יותר – כלל הכספים שבחשבון יישארו בבעלותו של בעל החשבון המקורי ובעת פטירתו – יחול עליהם צו ירושה על פי החוק.

 

צוואות ועורך דין
כתיבת צוואות חשוב שתתבצע בליווי עורך דין בלבד

 

מה יקרה לרכוש משותף?

נכסים או רכוש משותף גם הם נושא שאסור להקל בו ראש ומי שעוסק בעולם הצוואות יודע מה ההשלכות של חלוקה לא נכונה או לא הוגנת של רכוש משותף. ראשית, יש לבדוק האם קיים בצוואתו של הנפטר סעיף אשר מתייחס להעברת הבעלות על רכושו או על חלקו ברכוש לאחר מותו. המחוקק קבע מספר סעיפים שצריכים לעמוד בקנה אחד עם תוכן הצוואה על מנת לקיימם ולהוציאם אל הפועל. בכלל זה – העברת הבעלות על נכס זה או אחר לזוכה על פי הצוואה. במידה וקיימים רווחים המופקים מהנכס – יצורפו רווחים אלה לחשבון העיזבון הכללי. במידה וברשותו של הנפטר כמה נכסים ואין מפורטת בצוואה חלוקה מסוימת – יחולקו הנכסים שנחשבים לבינוניים (ממוצעים) לזוכים. במידה ובצוואה מוזכר נכס שכבר לא היה קיים בבעלותו של הנפטר בעת בחינת צוואתו – לא יהיה הזוכה זכאי לפיצויים כלשהם מטעמם של היורשים האחרים, במידה ועל הנכס קיים שעבוד – הוא עובר לבעלותו של הזוכה עם השעבוד שחל עליו והזוכה לא יכול להטיל את סילוק השעבוד על מי מהיורשים האחרים.

 

מתי כדאי לערוך צוואה?

באופן כללי וגורף כדאי לדעת שקיומה של צוואה הוא עניין רגולטורי ואין בו נזק או בעייתיות. מסיבה זו בסדרך כלל זוגות צעירים רבים עורכים צוואות ומקפידים לציין שם נושאים שחשוב להם שיילקחו בחשבון לאחר לכתם מן העולם. יחד עם זאת, ההמלצה המשפטית הגורפת היא לכתוב צוואה במצבים שבהם מקיימים חיים ללא נישואין, כאשר ישנו רכוש רב ועלולות להתעורר מחלוקות במידה ולא יושארו הנחיות לאופן החלוקה בין היורשים ובמידה ובני זוג מתחילים תהליך של גירושין. במצב זה הם לא ירצו שבן או בת הזוג שממנו נפרדים יהיה זכאי לרכוש כלשהו ולכן תהליך הגירושין, כל עוד לא ניתן הגט – הוא עיתוי שבו אנשים רבים כותבים ועורכים צוואה וכך יכולים להיות שקטים שרכוש או כספים לא יגיעו לידיו של מי שאיתו הם מסיימים מערכת יחסים, במידה וחלילה, מתן הגט יתעכב.

 

 

לא לפחד מהמילה צוואה

זה הטיפ הכי חשוב שכדאי שתדעו. אין צורך לפחד מהמילה הזאת ולא צריך להתרחק ממנה. הקדשת מחשבה בכובד ראש, עם התייעצות עם עורך דין מומחה ומנוסה וכמובן שימת לב לנושאים חשובים – עשויה להיות מה שבסופו של דבר יוודא שמה שרצה כותב הצוואה קורה ומתקיים, גם לאחר שהוא כבר לא כאן כדי להשמיע את מבוקשו.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme