כסף וכלכלה מזווית אחרת: על המערכת הפיננסית העולמית במבט קצת אחר

ענבל ויזל5 דקות קריאה
שתף:

כולנו משתמשים בכסף כל יום. בלי כסף לא היינו יכולים לחיות ולמעשה הכלכלה עולמית והכלכלה הפרטית של משק הבית שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מאורח החיים שלנו. רובנו לא עוצרים לחשוב מהי ההיסטוריה של הכלכלה או למה העיצוב של הכסף הוא כפי שהוא. חלק חשוב מתהליכים כלכליים הוא לדעת מה הוביל לדבר. אם אנחנו רוצים באמת להבין את העולם בו אנחנו חיים אנחנו צריכים להבין מה הוביל למערכת הכלכלית כפי שהיא כיום ולמה בדיוק מטבעות עדיפים על פני סוגי כסף אחרים. עובדות אלו אולי נראות זניחות ולא חשובות אך הן חלק חשוב מההיסטוריה של האנושות והן מהוות חלק מהדרך שהביאה את העולם שלנו להיות כפי שהוא היום. ללא הכרת ההיסטוריה שלנו והעבר להווה יהיה פחות משמעות ופחות קסם.

 

עובדות מעניינות על כסף וכלכלה עולמית:

  • סחר החליפין נרשם לראשונה במצרים עתיקה לפני יותר מ-4500 שנה.

 

  • בעבר אנשים לא היו משתמשים בכסף בשביל לבצע סחר אלא גם בחפצי ערך אחרים כמו: מלח, פולי קקאו, דגנים, פרות, שיני כריש, ואבנים יקרות.

 

  • התיעוד הראשון של מטבע הוא על ידי קרויסוס מלך לידיה (טורקיה של היום).

 

  • המטבע הקל ביותר בעולם שקל רק 0.2 גרם והוא היה מנפאל. המטבע הכבד ביותר בעולם היה משוודיה ומשקלו היה 43 ק"ג.

 

  • הסכום השבועי שמוצא בשבוע אחד בעולם על סחר בנשק שווה ערך לסכום הנדרש לספק מזון, מים, חינוך, בריאות ודיור לכולם בעולם במשך שנה שלמה.

 

  • ישנן 138 בבורסות בעולם.

 

  • הבורסה האירופית הראשונה הוקמה באנטוורפן, בלגיה, בשנת 1531.

 

  • המחאה היא רק הוראה לבנק, והיא יכולה להיות כתובה על כל דבר. בעבר, אנשים כתבו המחאות על דברים כגון לוחות אבן, בננות ופרות.

 

  • עלות הקמפיין שערך כ -10 שנים למגר את מחלת האבעבועות השחורות ברחבי העולם עלה פחות משלוש שעות של הוצאות בסחר על נשק ברחבי העולם.

 

  • מחצית מאוכלוסיית העולם מרוויחה רק 5% של העושר הכולל בעולם.

 

עובדות אלו אולי נראות זניחות אך למעשה הן יכולות ללמד אותנו רבות אודות העולם שלנו. בפעם הבאה שנוציא כסף או נקבל משכורת נוכל להיזכר שפעם לא היינו מקבלים שטרות או מטבעות אלא פרה או סל פירות נחמד כשכר. כיום בשביל לקנות אוכל אנחנו זקוקים לכסף ולמעשה הכסף הפך להיות ערך בפני עצמו. אם פעם כסף היה אמצעי ולא מטרה הרי שכיום יש אנשים שעבורם כסף וממון מהווים מטרה ויעד לכל דבר. כך למשל יש אנשים שיש להם מיליארדי דולרים והם ממשיכים לצבור עוד ועוד כסף יותר מכפי שהם והילדים של הילדים שלהם יוכלו להוציא במשך כל ימי החיים שלהם.

 

לסיכום, ניתן לומר שאם אנחנו רוצים מדי פעם לצחוק או להתנחם אנחנו יכולים לחשוב שפעם בשביל להחזיר צ'ק היינו צריכים להחזיר את כל הפרה שעליה הצ'ק היה כתוב. כיום זה הרבה יותר פשוט להחזיר צ'ק – פשוט שולחים אותו בדואר. בסופו של דבר אז וגם היום אנשים היו צריכים למדוד את הערך שלהם ואת הערך של הרכוש שלהם. אם יש דבר אחד שלא השתנה הוא שכולם רוצים שיהיה להם יותר כסף ממה שיש להם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme