כך השכרת דירות לטווח קצר שינתה את השוק הישראלי

איריס קליין2 דקות קריאה
גם בישראל: היתרון של השכרת דירות לטווח קצר
שתף:

הטרנד הזה כבר לא ממש חדש, ונראה שיותר ויותר ישראלים בוחרים באפשרות של השכרת דירות לטווח קצר. אפשר להבין למה. בכל זאת, מדובר בצעד כלכלי שכולם מרוויחים ממנו – גם השוכר וגם המשכיר. מצד אחד, המשכיר נהנה מהכנסה גבוהה יותר על דירה המושכרת לזמן קצר. מצד שני, גם השוכר נהנה מדירה שמחירה זול יותר בהשוואה למחירי המלונות המקובלים באזור. למעשה, מחקר שנערך על ידי התאחדות המלונות בערים ת"א, חשף כי יש למעלה מ-9,000 דירות בתל אביב המוצעות להשכרה לטווח קצר. אין ספק כי מדובר בכמות גדולה יותר מאי פעם, שתפסה נתח נכבד משוק השכירות במרכז הארץ.

 

יחד עם זאת, השכרה דירות לטווח קצר שונה בתכלית מהשכרת דירה רגילה לטווח ארוך ויהיו לה היבטים שונים כמו דיווח שוטף לרשות המסים, כאשר משכירי דירות לטווח קצר יגבו, מן הסתם, מחיר הרבה יותר גבוה מדי חודש. הסיבה הפשוטה היא שבהשכרה מסוג זה לא קיים ביטחון לאורך זמן ותזרים שנתי כפי שקיים במידה והדירה הושכרה לטווח ארוך. כמו כן קיימת השפעה גם להיצע ולביקוש: בקיץ הביקוש לדירה לתקופות קצרות יהיה גדול, ולכן המחיר יעלה, אך תמיד השכרת דירה תהיה זולה משמעותית ממחיר חדר בבית מלון.

 

כך השכרת דירות לטווח קצר מועילה לכולם
השכרת דירות לטווח קצר אידאלית לכולם – גם לנופשים וגם למשכירים

 

שכר הדירה לטווח קצר יעלה פי שניים

באתרים כמו Airbnb או ביד 2, מוצעות כיום מאות דירות במחירים נמוכים שמחירם יכול להגיע גם לכמה אלפים עבור לילה, כמו וילה מפוארת עם בריכה בקיסריה או בהרצליה. פנטהאוז בן 3 חדרים באזור שוק הפשפשים או על נחלת בנימין במרכז תל אביב יכול להגיע ליותר מאלף שקלים ללילה בשיא עונת התיירות, במידה ותחליטו לשהות למשך חודש ימים, התענוג עשוי לעלות מעל 10,000 ₪, משמע פי שניים משכר הדירה המבוקש בסביבה כזו לדירה עם חוזה שהוא שנתי.

 

כיום, בשוק השכרת דירות לטווח קצר, העלויות ללילה ינועו בין 100 ₪ ועד ל-3,500 ₪ בממוצע עבור דירה מפוארת באזור אטרקטיבי ותיירותי במיוחד, מה שעשוי להניב לבעלי הדירות הכנסה פי שלוש מהסכום אותו היו מקבלים עבור השכרה של הדירה לטווח ארוך.

 

 

מה משפיע על מחירי השכרת דירות לטווח קצר?

לפי נתונים של אתר Airbnb, שמסייע לרבים בכל נושא השיווק של השכרת דירות לטווח קצר, טווחי המחירים ינועו לפי קריטריונים של ביקוש והיצע ולפי אלמנטים משפיעים כמו אזור מיקום (ערים, עיירות וכפרים ברחבי הארץ והעולם וכו'), גודל הדירה ומספר החדרים שהיא מכילה, וכן הסביבה שבה היא ממוקמת (חנויות, אתרי תיירות סמוכים, נגישות לכלי תחבורה). קריטריון נוסף ומשמעותי הוא העונה, יש עונות בהן המחירים יהיו הרבה יותר גבוהים לעומת עונה שנחשבת פחות תיירותית והביקוש בה נמוך, ועוד מכלול שלם של תנאי הדירה ותכולתה שמוצעת לשוכר, כמו (ג'קוזי, בריכה, נוף, מכונת קפה, מרפסת וכו').

 

השכרת דירות לטווח קצר נוחה
השכרת דירות לטווח קצר יותר נוחה לשוכרים – בוודאי בהשוואה לבתי מלון

 

יתרונות מול חסרונות של שכירות לטווח הקצר מול הארוך

שכירות לתקופה קצרה בהחלט טומנת בחובה סיכון למשכיר, שלעתים יכול ליפול למלכודות של זרים לא ישרים. עם זאת, הרווח שניתן לעשות הוא הרבה יותר גבוה לעומת ההחלטה לשכור את הדירה לטווח ארוך. מה שבטוח הוא שעל השוכר וגם על המשכיר לקחת בחשבון לא מעט שיקולים בכל החלטה שייעשה, פשוט משום שלכל החלטה שלו יהיו יתרונות וחסרונות שעליהם נרחיב.

 

 

זהות השוכר- בשכירות לתקופה קצרה נתקשה לדעת במדויק מי האדם שנכנס למשכננו, ההתקשרות מתבצעת מרחוק כמעט בכל המקרים, ולכן לא נוכל להתרשם מהשוכרים בעצמנו, מה שיכול לגרור למצבים בהם השוכרים הם אנשים לא מהימנים או שאינם עומדים בדרישות השוכר עד כדי כך שהם עשויים לחבל קשות בחפצים ובדירה עצמה וכו'. לעומת זאת בשכירות לטווח ארוך, השוכר או מישהו מטעמו, תמיד ייפגש עם השוכרים, יכיר ויתרשם מהם וידרוש ערבונות. כמו כן, ייחתם בין השניים חוזה שכירות מסודר וכך תהיה לשוכר מלוא השליטה על אופי הדייר שנכנס להשתכן אצלו בדירה.

שלמות הדירה- חלק מהשוכרים שמגיעים לטווח קצר יהיו בהיעדר כל אינטרס ותחושת מחויבות לשמור על הדירה כי היום הם כאן ומחר כבר לא. מאידך שוכר ששוכר את הדירה לאורך זמן ישמור על הדירה וידאג לביטחונה כמעט כמוכם, שכן מדובר בביתו שלו.

רווח גבוה- בדירה לטווח קצר היתרון הבולט הוא ההכנסה הגבוהה שממנה נהנה השוכר בזמן כה קצר, כשגם המשכיר עצמו יכול ליהנות מעלות נמוכה מול חדר במלון. הרווח שיכול לעשות שוכר מדירה לטווח קצר יעלה פי כמה מרווח של שכירות לתקופה ארוכה.

עלויות שונות וטיפול שוטף- דירה לטווח קצר תאלץ אתכם לעמול סביבה בכל הקשור לתחזוקה שוטפת, ניקיון וסדר של כל הדירה בין דייר שיוצא לדייר שנכנס, לתיקונים, עלויות של הוצאות שוטפות של דירה כמו חשמל, ארנונה, ועד,  גז ואינטרנט, כל אלא באחריות השוכר, בעוד שבדירה לטווח ארוך, הניקיון השוטף וכל ההתעסקות השוטפת של הדירה והתשלומים השונים יהיו באחריותו של הדייר שמשכיר את הדירה, למעט בעיות צנרת או ביוב שנזקפות לחובת השוכר עצמו. גם טווחי התעסקות עם הדירה בחיפוש אחר שוכרים חדשים יהיו רק פעם בשנה או בכמה שנים, מה שמאפשר לכם להיות פנויים רב הזמן לענייניכם האישיים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme