קרן ההשתלמות שלכם נזילה? לא בטוח שכדאי לכם למשוך את הכסף

עומר גלעדי3 דקות קריאה
נזילה או לא - האם כדאי למשוך מקרן השתלמות?
שתף:

במציאות הכלכלית הלא פשוטה במדינת ישראל, מעל 70% מבתי האב נמצאים בכל עת ב"משיכת יתר" – או באוברדראפט. במצב כזה, שבו אנחנו חיים "מהיד לפה" ומתקשים לממן הוצאות מעבר להוצאות המחיה הרגילות – כשמשתחררת לנו קרן השתלמות מדובר בלא פחות מאשר חגיגה מרגשת. זו אולי ההזדמנות – לשפץ את המטבח, להחליף רכב או לנסוע לחו"ל עם כל המשפחה… אבל רגע! לא בטוח שכדאי לכם לשחרר את הכספים הצבורים בקרן ההשתלמות. שנייה לפני שאתם יוצאים להגשים חלומות ולבזבז את הכספים הלא צפויים שהתגלגלו אליכם – זה מה שכדאי שתדעו, על שחרור כספים מקרן השתלמות, כדי שתחליטו באופן מושכל.

 

האם למשוך מקרן השתלמות או לא?
קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחיד בשוק הישראלי המאפשר גם הטבות מס וגם חיסכון לטווח בינוני

 

קרן השתלמות – מוצר ייחודי המספק הטבות רבות לחוסכים

במדינת ישראל, אנחנו משלמים מיסים פרוגרסיביים (כלומר, כאלה שעולים ככל שההכנסה עולה) על ההכנסה החודשית שלנו. בין המיסים שאנחנו משלמים: מס הכנסה, ביטוח לאומי, ואצל עצמאיים גם מע"מ. אחת הדרכים לחסוך מכלל התשלום (החודשי אצל שכירים והשנתי אצל עצמאיים) בתשלום המיסים, הוא להקטין את ההכנסה ברוטו על ידי הפקדה לחיסכון מוכר למס – וזה בדיוק מה שקרן השתלמות מציעה לנו.

 

קרן השתלמות אינה מוצר החיסכון היחיד המאפשר הקטנת ההכנסה ברוטו לחישוב מסים (או במילים אחרות, "מתנה" מהמדינה בגובה שיעור המס השולי שאנחנו משלמים עבור כל הפקדה לחיסכון), מוצרים נוספים כאלה הם קרן חיסכון לפנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. רק שקרן השתלמות היא אפיק החיסכון היחיד, המאפשר חיסכון מוכר למס לטווח הבינוני – ולמעשה, ניתן לשחרר את כספי החיסכון כבר לאחר שש שנים מיום ביצוע ההפקדה הראשונה.

 

 

יש לכם קרן השתלמות שמשתחררת? זה מה שאתם צריכים לקחת בחשבון, לפני שתשתמשו בכספים הצבורים בה

בניגוד למוצרי חיסכון רבים אחרים, קרן השתלמות מציעה מספר יתרונות באפיק חיסכון פופולארי ונוח:

  • החיסכון הוא לטווח בינוני (שש שנים, או שלוש שנים במקרה של פרישה או במקרים מסויימים של שימוש בכספים לטובת השתלמות)
  • דמי הניהול בקרן אינם גבוהים והם בפיקוח
  • פדיון הקרן אינו כרוך בתשלום מס, כאשר הוא מבוצע בכל שלב לאחר שחרור הקרן (שש שנים מיום התשלום הראשון, כאמור)

 

חשוב לדעת, כי לא ניתן לבצע תשלומים לקרן השתלמות לאחר שבוצע משיכה ממנה – גם אם לא משכתם את כל הסכום. זה אומר, שמרגע שבוצעה משיכה מהקרן – אם אין לכם קרנות השתלמות נוספות על שמכם, בפעם הבאה שתרצו להפקיד כספים לקרן השתלמות, תאלצו לפתוח קרן חדשה ולהמתין שש שנים עד למועד הפירעון האפשרי שלה.

 

בדקו לפני שתמשכו את הכסף
לפני שאתם ממהרים למשוך מקרן השתלמות ודאו שזה צעד נכון

 

למה לא כדאי למשוך מקרן השתלמות?

חשוב לדעת – קרן השתלמות, על אף האפשרות למשיכת הכספים או פירעון הקופה בתוך שש שנים, היא מוצר חיסכון לטווח ארוך, והיא מעניקה שפע של הטבות מס (פטור ממס הכנסה, פטור ממס רווחי הון, ודחיית תשלומי מס רווחי הון בהפקדות מעבר לתקרה המותרת לשנה) לצד דמי ניהול נמוכים ורווחים גבוהים. 

 

העובדים במדינת ישראל כיום, מתכוננים לירידה משמעותית בהכנסות לאחר הפרישה. יש שמדברים על מעל 50% בממוצע של ירידה בהכנסות לשכירים ובני מעמד הביניים לאחר הפרישה. בעולם של ירידה משמעותית כל כך בהכנסות – חשוב שתזכרו כי בעוד שיפוץ המטבח כעת הוא חלום מרגש – אולי כדאי שתשמרו את הכספים שחסכתם בקרן ההשתלמות לתקופת הפרישה, ותגדילו בכך את ההכנסה הפנויה שלכם בשנים בהם יגיע הזמן להפסיק לעבוד, ולהתחיל ליהנות מפירות עמלכם. אם תשאירו את כספי הקרן בקרן הם ימשיכו "לעבוד עבורכם" באותם תנאים ובאותן ריביות ודמי ניהול, למעשה עד ליום הפרישה שלכם, וכולל רווחי "ריבית דה-ריבית" על הרווחים בקרן. על כן, אם יש לכם אפשרויות מימון נוספות, אם אתם יכולים לוותר (או לדחות) על החלומות שקיוויתם לממן בכספי הקרן או אם אין הכרח להוציא את הכספים – אנחנו ממליצים להשאיר אותם בקרן.

 

 

רוצים בכל זאת להשתמש בכסף? יש עוד אלטרנטיבה

אם קשה לכם לוותר על החלומות שרקמתם עבור כספי קרן ההשתלמות – יש לנו עוד רעיון עבורכם, שיאפשר "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה" – להשתמש בכספי קרן ההשתלמות מבלי לפרוע אותה. אנחנו מדברים, כמובן, על נטילת הלוואה כנגד כספי הקרן, בתשלום חודשי מתוך ההכנסות שלכם. הלוואות כאלה ניתנות בדרך כלל בתנאים נוחים (בשל הבטוחות להלוואה) ובפריסה לטווח ארוך (מה שיאפשר החזרים חודשיים לא גבוהים).

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme