מדריך מקוצר למתחילים: מה הם חוזים עתידיים על סחורות?

איריס קליין2 דקות קריאה
מה זה חוזים עתידיים על סחורות
שתף:

כשאנו מדברים על חוזים עתידיים על סחורות, והשם בוודאי רומז לכם על כך, אנו מתכוונים לחוזים שיחולו בעתיד בתאריך. חוזים עתידיים על סחורות משמעותם עסקת התחייבות בין שני צדדים לרכוש או למכור סחורה כלשהי במחיר שנקבע מבעוד מועד, שמיועד לתאריך שנקבע גם הוא מראש. בחוזה העתידי תחול על צד אחד, ההתחייבות לרכוש את הסחורה או את ממד המניה או מטבע כלשהו, ומאידך, בצד השני, תחול ההתחייבות למכור את הסחורה או את המניה או המטבע.

 

מה הם חוזים עתידיים על סחורות
חוזים עתידיים על סחורות – קובעים מראש מחיר ומועד

 

דוגמא בעניין חוזים עתידיים על סחורות

נניח כי מחיר הנפט עולה 80 דולר וכן נניח שיש אפשרות לעשות עסקה בעבור 500 חביות של נפט. חברה א' מניחה שבעוד שלושה חודשים מחירי הנפט יעלו ולכן היא מעוניינת להפיק רווח מהעלייה שהיא צופה. מצד שני, חברה ב' חושבת שמחירי הנפט יהיו נמוכים בעוד 3 חודשים ומעוניינת להרוויח מהירידה שהיא צופה. אז מתבצעת עסקה עתידית בין שני הצדדים, חברה א' מתחייבת לקנות 500 חביות במחיר 80 דולר לחבית בעוד כשלושה חודשים, וחברה ב' מתחייבת למכור 500 חביות נפט במחיר 80 דולר בעוד כשלושה חודשים.

 

 

מה יקרה כעבור שלושה חודשים?

במידה ומחיר הנפט באמת ירד כמו שחברה ב' צפתה ל-79 דולר, הרי שצפוי לה רווח של 500$, כי היא תוכל לרכוש במחיר השוק 79$ ולמכור לחברה א' מיד לאחר מכן ב-80$. וחברה א' שתפסיד את אותם 500$ – תוכל לרכוש במחיר של 79$ בשוק, אבל היא התחייבה לרכוש ב-80$. במידה ומחיר הנפט יעלה, כפי שחברה א' ציפתה ל-82 דולר. אז היא תרוויח 1000$ – היא תקנה מחברה ב' ב-80$ ואז תמכור מיד לאחר מכן בשוק בעלות של 82$, ולעומת זאת חברה ב' תפסיד 1000$ – כי היא קונה את הנפט ב 82$ (מחיר השוק) ואז מוכרת לחברה א' ב-80$

 

אם כן, כפי שאפשר להבין מדובר בחוזה עתידי, שהוא למעשה ההתחייבות של חברה א' לקנות וההתחייבות של חברה ב' למכור סחורה מסוימת (במקרה שלנו -נפט) בכמות מסוימת (500 חביות) במחיר שהוא קבוע מראש (80$ לחבית) ובתאריך קבוע מראש (שלושה חודשים).

 

חוזים עתידיים על סחורות ונפט
מי ירוויח מהשינוי במחיר הנפט?

 

חוזים עתידיים על סחורות – התקזזות על ההפרש

ההגדרה הבסיסית תתאים לחוזים הראשונים שהונפקו, אך כיום, בעיקר בזכות התקדמות הטכנולוגיה גם אותם חוזים עתידיים שינו פניהם, בימנו, קניית חוזה שהוא עתידי הוא למעשה התחייבות של התקזזות על ההפרש בין מחיר הסחורה ביום שבו הלקוח התחייב לקנות/למכור את הסחורה ובין המחיר של הסחורה ביום שבו הלקוח החליט לסיים את העסקה. משמע שחברה א' יכולה לעשות עסקת קנייה על מחיר של הנפט ב-80 דולר לחבית אחת ולסיים אותה בכל רגע שתרצה – למחרת ואפילו אחרי שעה, בהתאם למחיר השוק שמעודכן בזמן אמת. במידה ומחיר השוק, בזמן סגירת העסקה, יהיה גבוה ממחיר שהיה בזמן שנקבע החוזה, אז חברה א' תקבל את הרווח מיד לחשבונה.

 

עוד דברים שיש לדעת במסחר בחוזים עתידיים

כפי שציינו, מסחר חוזים עתידיים על סחורות יאפשר נגישות למגוון רחב של סוגי מוצרים: אג"ח, מטבעות, סחורות למיניהן ומניות בכל העולם שנסחרים 24 שעות ביום. הקרבה לכל אותם שווקים נעשית כמעט בלי בירוקרטיה, בשימוש של חשבון מסחר אחד בלי המרות מטבע מיותרות.

 

 

1 – עמלות זולות

חוזים עתידיים על סחורות נסחרים בכל הבורסות, בלי עושי שוק שנאלצים לתווך בין סוחר לסוחר. כך, במסחר בחוזים המרכזיים שאינם סובלים מחוסר נזילות, המרווח בין שער הקנייה לשער המכירה הוחלט כמרווח הכי מצומצם האפשרי, מה שמציב את המספרים הללו כחוזים עתידיים ומאוד חסכוניים בכל מה שקשור לעמלות.

 

2 – אמינות

סחר בשוק בורסאי מהווה עוד יתרון מהותי לסוחרים בכל הנוגע אמינות. שוק בורסאי מייצר בכל רגע (Price last) "מחיר אחרון" עבור כל חוזה שנקבע בשל העסקה הסופית שעשו הסוחרים. זאת להבדיל לשווקי מניות מסוימים שנשלטים באמצעות עושי שוק שמנווטים את שערי הנכסים בצורה מגמתית.

 

חוזים עתידיים על סחורות ומגוון מוצרים
חוזים עתידיים על סחורות – נגישות למגוון רחב של מוצרים

 

3 – גידור סיכונים

המבחר שקיים בכל המוצרים מספק פעולות תיחום, סיכונים בין הנכסים לפי סיכוני הסוחרים וסוג הפעילות שלהם. כך אפשר לדוג' לשמור על עסקאות יבוא\יצוא ריאליות באמצעות ביצוע עסקאות נגדיות בשוק החוזים בגודל נכס קיים ולאורך אותו הזמן. זה נכון גם בכל הקשור למטבע העסקה הריאלית, גם לתוצר נשוא העסקה (כל החוזים על הסחורות) וגם להוצאות המימון שלה (חוזי אגרות חוב). בנוסף, חוזי המניות והמדדים מעלים אופציה נוחה ופשוטה לתיחום של סיכונים בתיקי מניות.

 

4 – מינוף

מינוף הוא היחס בין הגודל של העסקה לבין כמות הביטחונות שמחזיקים אותה. מכיוון ומסחר בחוזים עתידיים על סחורות מתייחס לזמן עתידי, הסוחרים לא  נדרשים לשלם על כל ערך החוזה, ונדרשים רק להפקיד בטחונות מסוימים שנקבעים בהסתמך על תנודת החוזה ועל הגודל שלו הספציפי, וכל זה עד לאותו זמן של מימוש אותה עסקה שבה החוזה מתממש. עם זאת, רמת המינוף גמישה והיא תקבע לפי הרצון של הסוחר עד למקסימום כלשהו שיקבע ע"י הבורסה. כך, המסחר בחוזים עתידיים על סחורות יאפשר תנאים מעולים לכל סוחר לאפיין את רמת הסיכון בה יהיה מעוניין.

 

5 – סוחרים מוסדיים

שוק החוזים עתידיים על סחורות מכיל לרוב סוחרים מוסדיים שמגדירים את התיק של הלקוחות שלהם. באמצעות הבחנה מדויקת של דפוסי הפעולות שלהם מסוגל סוחר נבון להיות שותף בכלל הרווחים העודפים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme