מסחר בנפט – כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים להשקיע

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מסחר בנפט - המדריך המקוצר
שתף:

העולם, כך לפחות כולנו מקווים, עובר משימוש באנרגיה המופקת משריפת דלקים מתכלים (בראשם נפט, פחם וגז טבעי) לשימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים, כגון כזו המופקת מזרימת מים, מן הרוח, השמש, חום מבטן האדמה ועוד. מדובר בתהליך הדרגתי שהחל זה מכבר ומתקדם לאיטו (כולנו ראינו כיצד בנובמבר 2018 ניסה ראש ממשלת צרפת לפעול להפחתת השימוש בדלקים על ידי העלאת המס על הדלק במעל 60% – ואילו מהומות התעוררו בעקבות כך, מכיוון שבסופו של יום, רובנו עדיין משתמשים ברכבים המונעים באמצעות דלק, שמיוצר מנפט), לכן ברור שנפט עתיד להיוותר משאב בעל ערך למשך שנים רבות נוספות. השינויים במשק האנרגיה מספקים הזדמנויות מצוינות לביצוע השקעות שרווח נאה לצידן, התנודות במחיר הנפט הן ללא ספק אחת מהן. ייתכן וכבר מצאתם עצמכם תוהים האם משתלם להשקיע בנפט ואיך עושים זאת, אם עדיין לא שקלתם מסחר בנפט – כדאי שתדעו כי מדובר באפיק השקעה שעשוי להיות רווחי מאוד, ובפרט (אם כי לא בהכרח רק) למשקיעים אקטיביים, למשקיעים המנהלים את תיק ההשקעות שלהם באופן דינאמי ושוטף, או לחובבי המסחר היומי. בפסקאות הבאות תמצאו מידע רב שבכוחו לסייע לכם להבין כיצד מתבצע מסחר בנפט, מה משפיע על מחיר חבית נפט והאם השקעה בנפט היא משהו שמתאים גם לכם לעסוק בו.

 

 

בסוף שנת 208, מחיר הנפט לא מפסיק לעבור טלטלות

יחידת הבסיס למסחר בנפט היא "חבית נפט", מדובר בכמות בת 42 גלונים אמריקנים (נפח חבית הפח הסטנדרטית המוכרת לכולנו) השווה כ – 159 ליטרים. בשנת 2008 הגיע מחירה של חבית נפט לשיא של 150 דולרים לחבית, בהמשך ירד המחיר אל מתחת ל – 30 דולרים לחבית. בתחילת שנת 2014 היה מחיר הנפט קצת יותר מ – 100 דולרים, והנה מאז הוא עובר שינויים שרק מפחיתים את מחירו, ומאז שנת 2014 – ערכו פחת משמעותית. בסוף שנת 2018, מחיר הנפט סביב 60 דולרים, כשרק חודשיים לפני כן, באוקטובר 2018 – היה מחיר הנפט מעל 80 דולרים לחבית.

 

נכון לסוף שנת 2018 נשמעות דעות שונות בקרב אנליסטים, ישנם מי שצופים המשך היחלשות במחיר הנפט, ויש כאלה הטוענים כי מחיר הנפט יאמיר עד לכדי 80 דולרים לחבית ואף יותר.

 

מסחר בנפט - לפי חבית נפט
מסחר בנפט מתנהל לפי יחידות של חבית נפט, מחירה של חבית נפט הגיע בעבר לשיא של 150 דולרים לחבית, ועל פי התחזיות בסוף 2018 – המחיר צפוי להמשיך לעלות

 

גורמים המשפיעים על המסחר בנפט

נפט נשאב מבטן האדמה ומשמש את האנושות בדרכים רבות ומגוונות. מחירי המסחר בנפט מושפעים ממאורעות פוליטיים, מהיקף האספקה, זמינות חלופות לנפט (גז טבעי למשל), תחזיות הנוגעות לשינויים בדרישה לנפט ומפעולות שמבצעים משקיעים הסוחרים בחוזים עתידיים. עוד גורם המשפיע על מסחר בנפט הוא מחיר הדולר, זאת משום שמקובל לאמוד מחיר חבית נפט לפי ממטבע זה. מובן אם כן שמדובר בתמונה מורכבת וזו הסיבה להבדלים בדעותיהם של אנליסטים ומובילי דעה בשוק.

 

ישנן מדינות עשירות בנפט והאופן בו הן בוחרות לסחור משפיע על מחירה של חבית נפט. בראש טבלת ספקיות הנפט מצויות מדינות אופ"ק (OPEC – (Organization of Petroleum Exporting Countries. איראן היא אחת מן המדינות שבשטחה מאגרי נפט עצומים, היא אמנם חברה בארגון אופ"ק אולם הסנקציות שהוטלו עליה הגבילו את יכולתה לסחור בנפט. מאמציו של הנשיא אובמה לחתום על הסכם מול איראן נשאו פרי, בתחילת 2016 הסנקציות עליה הוסרו, איראן הצהירה שבכוונתה לייצא עוד  500,000 חביות ביום והחשש היה שמהלך זה יביא לצניחה במחיר חבית נפט, תחזית שלא התגשמה שכן, כפי שתואר לעיל, המחיר דווקא טיפס במהלך שנת 2017.

 

 

הקשר האיראני על המסחר בנפט

בסוף שנת 2018 הוערך כי בשל העיצומים והסנקציות שהוטלו כבר על איראן (ואלה שאולי עוד יוטלו בעתיד) על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, יובאו מן המדינה עד 1.5 מיליוני חביות נפט פחות *ליום*. מדובר בהשפעה דרמאטית על כמות הנפט העומדת למסחר בעולם, כך שהיצע הנפט ירד – מה שצפוי להשפיע על מחיר הנפט לכיוון עלייה במחיר. מאידך, קל לשים לב כי באופן כללי הביקוש לנפט פוחת, ומדובר במגמה שצפויה רק להתחזק – עם מגוון רכבים היברידיים וחשמליים, מערכות סולאריות להפקת חשמל מן השמש (כמו גם מערכות להפקת חשמל מהרוח או מכוח המים במדינות אחרות), ועוד. גם בארץ וגם בעולם נעשים מאמצים להפחתת השימוש הפרטי והציבורי בנפט (כמו למשל המהפיכה בתחבורה הציבורית שלנו, ממש בימים אלה, עם נתיבי אופניים בגוש דן, עשרות נתיבי אוטובוסים חדשים ואף החזר של אלפי שקלים לנהגים שיכולים להוכיח שימוש מופחת ברכב הפרטי שלהם) כך שהביקוש לנפט פוחת וצפוי להמשיך בירידה לאורך השנים – כוח שישפיע על מחיר הנפט לכיוון הוזלה.

 

אם כן, האם מחיר הנפט צפוי לעלות או לרדת? אנחנו רואים כי שני כוחות עוצמתיים פועלים במנוגד להשפעה על מחיר הנפט – מחד, הירידה בהיצע הנפט מטעם איראן, מספקיות הנפט המובילות בעולם – ומאידך, אנחנו ממשיכים לראות ירידה בביקושים לנפט, מה שיגרום למחיר הנפט לרדת. השפעת כוחות השוק על מחיר הנפט מייצרת "זיגזג" של עליות וירידות במחיר – מה שהופך את מחיר הנט מאוד לא צפוי בשנים הקרובות – ועל כן, אנחנו ממליצים על מסחר או השקעה בנפט, רק בתיק השקעות דינאמי ובהשגחה שוטפת, בעיקר עבור סוחרים בעלי ניסיון מועט בניהול תיק השקעות – או סוחרים שמעדיפים להמנע מסיכונים בתיק ההשקעות שלהם.

 

מסחר בנפט והסנקציות על איראן
גם לסנקציות שהטיל נשיא ארה"ב על אירן יש השפעה על מחיר הנפט

 

מנגנונים לביצוע מסחר בנפט

דרך נוחה ופשוטה לסחור בנפט היא רכישת תעודת סל העוקבת אחר מחיר הנפט. בדרך כלל מחיר תעודת הסל צמוד למחיר חבית הנפט לפי חוזים עתידיים שתוקפם עומד לפוג בסוף אותו חודש. בבורסה בישראל נסחרות תעודות סל שכאלה אותם מנפיקים בתי השקעות כגון חברת קסם (מקבוצת אקסלנס) וחברת תכלית (מקבוצת מיטב דש), ראוי לציין שהתעודות עוקבות אחר מחירים של חוזים למסירת חבית נפט מסוג ברנט, נפט המופק בים הצפוני, חוזים הנסחרים בפועל בבורסת הסחורות של לונדון.

 

דרך טובה נוספת למי שמתחילים את דרכם במסחר בנפט היא להשקיע בקרן נאמנות המחקה תמורות באינדקסים כגון מדד ת"א נפט גז. ישנן גם קרנות נאמנות שמנהליהן משקיעים בפועל את כספי העמיתים במניות אנרגיה (מניות שהונפקו על ידי תאגידים שעיסוקם חיפוש, הפקה, שיווק או הובלה של נפט או גז). מי שמעוניינים בדרכים ישירות יותר לסחור בנפט יכולים לעשות זאת באמצעות רכישת תעודות סל הנסחרות בשוק האמריקני (למשל- OIH הנסחרת בוול סטריט). ניתן כמובן להשקיע במניות של חברות ענק בתחום האנרגיה, חברות BP או Exxon Mobil למשל.

 

מסחר בנפט בדרכים שונות
מסחר בנפט ניתן לבצע בדרכים שונות, ביניהן רכישת תעודות סל מקומיות או כאלה הנסחרות בחו"ל, השקעה בקרנות נאמנות, רכישת מניות של חברות מתחום האנרגיה או מסחר באופציות, חוזים עתידיים או חוזים להפרש (CFD)

 

חוזים עתידיים על נפט

מי שסבורים שמחיר הנפט עתיד להשתנות בטווח הקרוב יכולים לנסות לייצר רווח באמצעות השקעה באופציות, חוזים עתידיים או חוזי הפרשים (CFD- Contract for Future Difference). השקעות כאלה ניתן לעשות דרך בנקים או זירות מסחר שונות המאפשרות ביצוען. מסחר בנפט באופן שכזה מאפשר שימוש בכלי המינוף באמצעותו ניתן להגדיל רווחים באופן משמעותי (לעתים אפילו עשרות מונים). חשוב לזכור שבאותו אופן מינוף עלול גם להגדיל הפסדים במקרה של מכירה במחיר נמוך.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme