לא רק דונאלד טראמפ: הונאות המס הגדולות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
הונאות המס שקדמו לזו של טראמפ
שתף:

תחקיר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס מעלה את החשד להונאות מס שביצע בעבר נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ. על פי ההאשמות העולות מן התחקירים, הועברו מיליוני דולרים מאימפריית הנדל"I של האב פרד לחשבונותיהם של כל אחד מילדיו בתרגילים מתוחכמים שנועדו לאפשר לדור ההמשך לקבל את כספי האימפריה מבלי לשלם את המס הנדרש בגינם על פי חוק (בין 45% ל–55%, על ירושות ועל מתנות). נתון פיקנטי המוזכר, למשל, באחד הדו"חות, היא המשכורת שקיבל טראמפ הצעיר מאביו, בשווי של 200,000$ נכון להיום – כשהיה בן שלוש. זו כנראה הסיבה לכך שטראמפ הצעיר היה אדם עשיר במיוחד, כבר כשהיה בן שמונה.

 

בשנות התשעים, כך מציע תחקיר בן מעל 400 עמודים, בוצעה שורה של הונאות מס על ידי דונאלד טראמפ ובשמו, על מנת לנפח את סכומי הכסף שקיבל בעבר מאביו ולהתחמק מתשלום מס. בין עבירות המס המוזכרות בתחקיר רחב ההיקף – הקמת חברות קש להעברה נוחה של כספים בין הילדים להוריהם; הפחתות מיסים על בסיס מידע חלקי או שגוי; ודיווח חלקי או מוטה בנוגע לכספים שהחליפו ידיים בין ההורים, פרק ומארי טרמפ, לבית ארבעת ילדיהם – דונלד, רוברט, מריאן ואליזבת.

 

בעוד נשיאי ארצות הברית נוהגים לפרסם את דו"חות המס שלהם – טראמפ סירב לעשות כן עם זכייתו בבחירות לנשיאות. אבל הוא, כמובן, לא איש העסקים היחיד בהיסטוריה שביצע הונאות מס בשווי של מאות מיליוני דולרים, לעיתים אף מיליארדים. הנה לפניכם, עוד כמה מסיפורי הונאות המס הגדולות בהיסטוריה – ואפילו הונאות מס "כחול לבן".

 

הונאות המס והמשמעות שלהן
הונאת מס היא פעילות מכוונת שנועדה להפחית תשלומי מס בגין הכנסות ותקבולים באופן שאינו חוקי. מקרי עבירות מס, הלבנת הון ותשלום מופחת של מיסים מוכרים בכל מדינות העולם המערבי – כמה מהם פיקנטיים במיוחד

 

ברנאנרד מיידוף – כ–65 מיליארדי דולרים

בדצמבר 2008 הודה ברנארד מיידוף, יו"ר דירקטוריון הנאסד"ק בארה"ב כמו גם יו"ר החברה למסחר בניירות ערך "ברנארד מיידוף", בהונאת פונזי בקנה מידה שמימדיו האמיתיים לא נחשפו עד היום, כמעט עשר שנים לאחר שהפרטים נחשפו. הונאת פונזי היא הונאה במהלכה הארגון צובר השקעות ורווחי המשקיעים הוותיקים משולמים מכספי ההשקעה של משקיעים חדשים, כאשר כספי הקרן של כל השקעה עומדת לשימושו של הארגון, ולא מבוצעת בה שום השקעה למעשה. הונאת הפונזי של ברנארד מיידוף כללה כמה סעיפים של הלבנת הון ועבירות מס, על 11 מהן הודה במהלך המשפט שלו, בסופו נקבע גזר דין של לא פחות מאשר 150 שנות מאסר. כשנה לאחר תחילת המשפט התאבד אחד משני בניו, וכשלוש שנים לאחר מכן נפטר בנו השני מסרטן. הוא עצמו עדיין מרצה את עונש המאסר שלו, ומרבית מנפגעי ההונאה שלו עדיין לא קיבלו כל פיצוי בגין הכספים שאבדו, גם לא לאחר מכירת כל רכושו.

 

 

אנרון – תרמיות שזכו לשמות חיבה

חברת אנרון, שהיתה מהגדולות בעולם במספר תחומי פעילות, ביניהן אנרגיה סולרית וגז טבעי, העסיקה מעל 20,000 עובדים והיקפי הפעילות שלה בשנת 2000 עמדו על מעל 111 מיליוני דולרים. בסוף שנת 2001 קרסה החברה, והתגלו אי סדרים משמעותיים בניהול החשבונות ובדיווחי המס שלה, בין השאר – אי דיווח על הלוואות, הסתרת רווחים מעסקאות שבוצעו, סחר במניות על בסיס מידע פנימי, ועוד. הרשות לניירות ערך של ארה"ב תבעה את מנכ"ל ויו"ר החברה קנת' ליי בסכום של 90 מיליוני דולרים, אולם ליי נפטר מהתקף לב טרם ההכרעה בעניינו. מעבר לתביעת הרשות לניירות ערך, נאמדו הפסדי המשקיעים בקריסת החברה בכשישים מיליארדי דולרים, וחסכונות הפנסיה של העובדים אבדו.

 

 

הונאת המס הגדולה בישראל – עסקאות בהיקף מוערך של כ–3.5 מיליארדי שקלים

בשנת 2004 נעצרו האחים ז'ק ומרדכי כהן, לאחר שנמצאו אשמים בעבירות מס בשווי מוערך של כ–230 מיליוני שקלים במהלך שנות התשעים. הם הואשמו בהעלמת מס דלק (בלו), בהנפקת חשבוניות מס פיקטיביות לצרכי חישוב מס, ובעבירות מרמה בניהול החשבונות במספר אירועים שונים. הונאת מס זו נחשבה לגדולה ביותר אז, אולם בשנת 2012 נחשפה הונאת מס גדולה אף יותר, גם היא בענף הדלק.

 

ביולי של שנת 2012 הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה סוחרים בתחום הדלק, בגין עבירות מס והלבנת הון בשווי מוערך של כ – 1.5 מיליארדי שקלים, ובגין עסקאות בהיקפים של מיליארדי שקלים. עם גילוי היקף עבירות המס של הארבעה – זינקו מחירי הדלק בשמונה אגורות לליטר לצרכן.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme