תרחיש האימים של חברות הביטוח: קרנות הפנסיה החדשות יפגעו ברווחים

עומר גלעדי5 דקות קריאה
קרנות פנסיה ברירת מחדל מרגיזות את החברות הגדולות
שתף:

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הודיעה על קיומו של מכרז חדש לבחירת קרנות ברירת המחדל, ובעוד החוסכים אמורים ליהנות מדמי הניהול המופחתים יש גם מי שלא ממש מרוצה מהמהלך הזה. באופן לא מפתיע נמצאות בצד הזה חברות הביטוח, כמו גם הסוכנים כמובן, וכל הגורמים הללו יחד מתריעים על רווחים שימשיכו לרדת באופן דרמטי בשל הוזלת קרנות פנסיה. חברות גדולות כמו כלל ומגדל מזהירות שהרווחים שכבר ירדו בדוחות הכספיים האחרונים הם רק תחילתו של תהליך משמעותי הרבה יותר.

 

 

הקריטריון המרכזי: קרנות פנסיה בדמי ניהול מופחתים

בחירת קרנות פנסיה ברירת המחדל תלויה בעיקר במשתנה אחד: דמי הניהול. חברות שיציעו דמי ניהול נמוכים – פחות מאחוז אחד על ההפקדות ו-0.05 אחוזים מהצבירה – הן אלו שיקבלו יתרון במכרז. כך המכרז נותן העדפה לקרנות פנסיה עם נתח שוק קטן יחסית, פחות מחמישה אחוזים. החברות הגדולות יותר רואות מהצד איך נפגעים הרווחים שלהן, שכן גם דמי הניהול שהיא גובה בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות ירדו. השינוי במודל העסקי מזיק לחברות הגדולות ולטענת גורמים בכירים המגמה רחוקה מסיום. דמי הניהול שייקבעו על ידי קרנות ברירת המחדל הנבחרות ישפיעו גם על השחקניות הגדולות והוותיקות.

 

קרנות פנסיה תפורות מראש?
אם מכרז קרנות הפנסיה נתפר מראש?

 

ההליך התחרותי לבחירת הקופות נפגע

חברות הביטוח טוענות כי ההליך התחרותי לבחירת הקופה על ידי המעסיקים הוא הליך שכמעט ואיננו קיים, וגם לכך יש השפעה לא מבוטלת על רווחיות החברות הגדולות. דמי הניהול בשוק נשחקו ועל פי ההערכות מחודש אפריל בשנה הבאה (2019) תירשם הפחתה נוספת בדמי הניהול שגובה החברה, הן מעמיתים חדשים והן מעמיתים קיימים, וזאת לצד ירידה במספר המצטרפים החדשים.

 

יחד עם זאת חשוב לזכור כי חברות הביטוח אינן מתכוונות לוותר. למעשה, החברות הגישו עתירה לבג"צ בשל העדפת קרנות ברירת מחדל עם נתח הקטן מ-5 אחוזים. בעתירה הועלתה הטענה לפיה יש טעם מפלה במכרז כפי שנקבע. על פי נוסח המכרז ניתנת עדיפות לקרנות הפנסיה של בתי השקעות על פי קרנות הפנסיה גדולות, וכן הועלתה הטענה כי למעשה מדובר במכרז שתוצאותיו ידועות מראש. במכרז שבו ייבחרו ארבע קרנות זוכות, עם יתרון מוגדר מראש לבתי ההשקעות ועם קביעת גובה דמי הניהול, הטענה המרכזית היא כי המכרז תפור.

 

עקבו אחרינו גם באינסטגרם

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme