בלי דמי ניהול – היתרונות של קרנות בניהול אישי

יואב זליקוביץ5 דקות קריאה
ניהול אישי הוא פתרון יעיל וחסכוני
שתף:

קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלנו נתפסות לרוב כמכשירים פיננסיים מורכבים שאנו מפרישים אליהם סכומים נכבדים כל חודש דרך המשכורת שלנו, בוחרים את מסלול החשיפה למניות, מתמקחים קצת על דמי הניהול ופה נגמרת השליטה שלנו בכספים אלה.

 

אבל כיום אפשר גם אחרת.

 

לא רבים יודעים זאת, אך במסגרת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(קופות גמל בניהול אישי תש”ע – 2009) הרגולטור שינה בארץ את התמונה מקצה לקצה. תקנות אלה קבעו, שכל אדם יכול לנהל בעצמו את חסכונותיו ובלי לשלם דמי ניהול לבתי ההשקעות/חברות הביטוח!*  החסכונות שאדם פרטי יכול לנהל כוללים את מרבית קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וכיום אפילו ניתן לנתב כספי פנסיה לקופות גמל ולנהל את כספים אלה במסגרת חשבון הבנק האישי שלנו בכפוף למגבלות שנקבעו בתקנות (תוך שמירה על הטבות המס בהשקעת כספים אלו)**.

 

ניהול אישי יחסוך כסף
על פי התקנות החדשות כל אחד יכול לנהל בעצמו את חסכונותיו – בלי לשלם דמי ניהול

 

לדעתנו מסלול זה קורץ ביותר. עיתון The Marker בדק ומצא בשנת 2014 כי החוסך הממוצע מאבד כשליש מהחסכונותיו לטובת דמי ניהול (אם לוקחים בחשבון את האפקט של הריבית דריבית שאנו מאבדים לדמי ניהול). חוסך ממוצע שצובר במהלך שנות החיסכון שלו כמיליון וחצי שקלים באפיקים השונים – תורם כ-500,000 ₪ לגופים אלה בגין דמי ניהול!  יתרה מזאת, מחקר שערכו לאחרונה פרופ' אביה ספיבק ושרית מנחם כרמי גילו שגבר שמשתכר 10,000 שקלים בחודש יהיה זכאי לקצבה חודשית בפנסיה של 3,800 ₪, ואישה שמשתכרת באותו סכום צפויה לקבל 3,100 ₪ בלבד.

 

לאור נתונים אלה, לא פלא שבארה"ב יותר ויותר חוסכים לקחו את האחריות לידיהם, כאשר בשנת 2016 כ-35% מכלל בתי האב בארצות הברית החזיקו בקופת גמל בניהול אישי.

 

כמובן שלא כל אדם יודע או צריך לנהל בעצמו את החסכונות שלו. לעניין זה יש שני פתרונות – הראשון להשקיע את כספים אלה במכשירים עוקבי מדד כגון תעודות סל או קרנות מחקות עם דמי ניהול אפסיים וכך לנהל את כספינו בעלות נמוכה בהרבה (מחקרים אמפיריים מוכחים שלאורך זמן מעטים ממנהלי ההשקעות מצליחים להכות את מדד הייחוס שלהם). מי שבכל זאת רוצה לנסות ולהכות את המדדים, יכול לבחור מנהל השקעות שינהל עבורו את כספי קרנות ההשתלמות שלו במסגרת חשבון הבנק שלו על פי מדיניות השקעה שיבחר ובשקיפות מלאה – מעין ניהול תיקים אישי עם הטבות מס (בבית השקעות שלנו אנו מתכבדים לעשות זאת מכל סכום- בלי מינימום השקעה).

 

כמו כן,  ניתן על פי התקנות להפריש כסף פנוי למכשירים אלה ולהרוויח דחיית מס על כספינו (תקרות ההפקדה משתנות לפי המעמד של המפקיד עצמאי/שכיר, אך גם הפקדה מעל התקרה לעוסק מורשה מעניקה דחיית מס). אנו מאמינים שיש לנצל את הטבות המס במכשירים אלה באופן מירבי ולשאוף להשיג בהן את התשואה המקסימלית (חרף התנודתיות) ולבטח לא למשוך קרן השתלמות לאחר 6 שנים.

 

ניהול אישי יכול להיות רווחי
מומלץ לנצל את הטבות המס במכשירים אלה באופן מירבי ולשאוף להשיג בהן את התשואה המקסימלית

 

לסיכום, ישנם מגוון יתרונות בהעברת קרן ההשתלמות/קופת הגמל למסלול בניהול עצמי. קביעת מדיוניות ההשקעה, שקיפות ושליטה מלאה בכספינו, תשלום דמי ניהול נמוכים הם רק חלק מהיתרונות הרבים שיש למוצרים הללו להציע. עם זאת חשוב לזכור שזה לא מתאים לכל חוסך וכל אדם צריך לבצע חשיבה מעמיקה ולהתייעץ עם בעל מקצוע על מנת להבין האם המוצרים הללו מתאימים לו.

 

נסיים עם משפט של השותף של וורן באפט, והמשקיע האגדי צ'רלי מנגר:

"תדאגו שההוצאות שלכם יהיו נמוכות מההכנסות. תשקיעו את ההפרש בחשבון בלי מס. לאורך זמן הכסף הזה יצטבר לסכום גדול. זה כל כך פשוט."

 

 

בהכנת הכתבה השתתפו רון עמדי ודור אבוטבול.

אחד הכותבים הינו אנליסט מניות בבית השקעות קוואנטום שוקי הון.

כתבה זו אינה מתן ייעוץ־שיווק השקעות ואינה מהווה תחליף לייעוץ השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

 

 

* יש לקחת בחשבון תשלום עבור התשתית של IRA ועמלות מסחר של הבנקים/בתי השקעות השונים – אנו עובדים עם קל גמל, מיטב ד"ש והלמן אלדובי המציעים מחירים תחרותיים.

** יש לציין את החיסרון המרכזי של מכשיר זה – התקנות אינן מאפשרות לקחת הלוואה מהחברה המנהלת כנגד כספין קרנות השתלמות/קופות גמל המנוהלות במסגרת IRA.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme