4 קרנות פנסיה חדשות יורידו את דמי הניהול לרצפה

עומר גלעדי5 דקות קריאה
התחרות מתחממת: קרנות פנסיה חדשות בדרך
שתף:

בתחילת שנת 2016, נערך המכרז הראשון לקרנות פנסיה בדמי ניהול מוזלים מטעם משרד האוצר, שיהוו קרנות הפנסיה ברירת המחדל עבור עובדים שלא ציינו בחירה עבור קרן פנסיה מסויימת בפני המעביד שלהם. מהלך זה נועד לסתום את הגולל על ההליך שהיה מקובל עד אז – אם עובד לא מציין קרן פנסיה מועדפת לחיסכון – ההפרשות לטובת הפנסיה שלו יופנו לקרן פנסיה שהיא בחירת המעסיק או הארגון – לא תמיד בשל תנאים מועדפים עבור העובדים, ולא פעם בשל העדפות אישיות, מסיבות שונות, של המעסיק עצמו. ב – 2016, נבחרו שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל – קרן הפנסיה של הלמן אלדובי (1.49% מההפקדה ו – 0.001% מהצבירה) ומיטב דש (1.31% מההפקדה ו – 0.01% מהצבירה), ואל קרנות אלה הופנו בשלוש השנים האחרונות כ – 100,000 תכניות חיסכון לפנסיה.

 

בינואר 2017 נכנס לתוקפו החוק המחייב גם עצמאים להפריש שיעורים מינימאליים מההכנסות לטובת חיסכון לפנסיה. התוצאה – שוק החיסכון לפנסיה גואה, עם 400,000 חוסכים חדשים שהצטרפו לשוק קרנות הפנסיה באותה שנה – ובאופן מפתיע, רק כ-15% מהם הצטרפו לקרנות הפנסיה של ברירת המחדל, מבית הלמן אלדובי או מיטב דש. ממש בחודשים אלה, יוצא מכרז חדש לדרך, בו יגויסו ארבע קרנות פנסיה חדשות להיצע קרנות הפנסיה של ברירת המחדל בישראל – והפעם, בתנאים שונים – כך שלא קשה להתנבא בנוגע לזוכים במכרז השנה. בניגוד למכרז שעבר – הפעם, המכרז יהיה לשנתיים בלבד, ולא לשלוש שנים. דמי הניהול בקרנות הפנסיה ברירת המחדל על פי המכרז החדש יהיה גבוה מזה שהוצע במכרז הקודם – אולם, נמוך משמעותית מזה המוצע לחוסכים בקרנות פנסיה שהם לא ברירת מחדל. על שיעורי דמי הניהול המרביים במכרז החדש, על הזוכים הפוטנציאליים וגם – למה שווה גם לכם לשקול מעבר לחיסכון באחת מקרנות הפנסיה של ברירת המחדל?

 

קרנות פנסיה בדמי ניהול נמוכים יותר? זה עומד לקרות
משרד האוצר צפוי לבחור בקרוב ארבע קרנות פנסיה בדמי ניהול מוזלים, כקרנות הפנסיה של ברירת המחדל לחיסכון לעת הפרישה בישראל.

 

קרנות ברירת המחדל – מה היה במכרז הקודם?

במכרז של שנת 2016, נבחרו כאמור שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל, שתיהן הציעו דמי ניהול מינימאליים מהצבירה (0.01% ו – 0.001% מהצבירה). במכרז הנוכחי, אפשרה הנגידה הגברת סלינגר רף מקסימאלי להגשת הצעות למכרז, שהוא גבוה ביחס להצעות הקודמות – 1% מההפקדה ו – 0.05% מהצבירה. הסיבה להעלאת הרף המינימאלי של דמי הניהול מהצבירה, היא אי המוכנות של בתי ההשקעות לגשת למכרז קרנות הפנסיה של ברירת המחדל, בשל אי הרצון שלהם להפחית את דמי הניהול באופן דרמאטי כל כך.

 

זה אולי המקום לציין את המוניטין הבעייתי של קרנות ברירת המחדל שנקבעו בשנת 2016. לא בכדי, מתוך 400,000 חוסכים חדשים שהצטרפו לשוק קרנות הפנסיה במהלך שנת 2017, רק 15% (כ – 60,000 חוסכים) בחרו בקרן הפנסיה של ברירת המחדל. תשואות קרנות הפנסיה ברירת המחדל תמכו במוניטין שנודע להן, כקרנות לא איכותיות או רווחיות – בעוד התשואה על פני 12 החודשים האחרונים בבית ההשקעות אלטשולר שחם עמדה על כ – 13.3%, במנורה מבטחים 11.6%, ובהראל – 11.1% – מיטב דש סיפקה תשואה של 9.8%, והלמן אלדובי דורגה אחרונה בטבלת התשואות של קרנות הפנסיה, עם 8.6% בלבד.

 

דמי הניהול הממוצעים, אגב, בכלל קרנות הפנסיה שאינן קרנות ברירת מחדל, עמדו השנה על 2.51% מההפקדה ו – 0.24% מהצבירה. דמי הניהול המרביים המותרים לגבייה במוצרים החיסכון לפנסיה הם 6% מההפקדה ו – 0.5% מהצבירה.

 

 

קרנות פנסיה – מה עומד להשתנות?

במכרז הפעם, הועלה הרף המינימאלי לדמי הניהול, מתוך כוונה לעודד את בתי ההשקעות לבחור לגשת למכרז, ולהציע גם הם קרנות ברירת מחדל. מעניין לציין, כי בהכרזה צפויה הנגידה לגלות העדפה כלפי חברות קטנות המנהלות מוצרי חיסכון לתקופת הפנסיה, בעלות 5% או פחות מנתח השוק של כלל ההפקדות לחיסכון. פקטור כזה, יוצר העדפה לארבעת בתי ההשקעות בשוק (הן מיטב דש, אלטשולר שחם, פסגות, והלמן אלדובי), ומקשה על חברות הביטוח המנהלות קרנות חיסכון לפנסיה (מנורה מבטחים, מגדל, הראל, כלל ביטוח, והפניקס) להגיש מועמדות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme