ניהול קהילה הוא המקצוע החדש – ויש גם מי שמרוויח מזה

אביה פרי2 דקות קריאה
איך מנהל קהילה הפך לאדם חשוב?
שתף:

העולם הוירטואלי יצר מרחב בין אישי – אינטרנטי חדש ומפתיע, והנאמנות שמגלים לקוחות למותג שעימו יש להם מערכת יחסים יצרה מקצוע חדש: ניהול קהילות. אז מה זה בכלל ניהול קהילה, מה עושים עם זה ואיך עושים מזה כסף?

 

 

הערך המוסף של הקהילה

בשנים האחרונות הפך השיווק הדיגיטלי לאחד הכלים המהותיים באסטרטגיה השיווקית למותגים ועסקים. בניית נוכחות אינטרנטית יכולה להיעשות בפשטות ובמהירות באמצעות אחת הפלטפורמות הקיימות בשוק, החל מוויקס או וורדפרס לבניית אתרים, דרך רשתות חברתיות וניהול עמודי פייסבוק ואינסטגרם ועד כתיבת תכנים בבלוגים ושיווק ישיר במייל, הפנייה אל קהלי יעד רלוונטיים מעולם לא הייתה קלה יותר. היא גם אפשרית במחירים נוחים באופן יחסי לכל כיס. הערך המוסף שמביאה איתה קהילה סביב מוצר או רעיון, הוא ערך הנאמנות, אשר במהותו מאגד קבוצת אנשים סביב רעיון מסוים.

 

תפקיד מנהל הקהילה הוא ניווט הספינה במיומנות בין הגלים; מנהל קהילה מקצועי מייצר שיח אישי וקרבה בין האנשים לרעיון, בין האנשים עצמם ובינו לבינם. כך למשל קהילות פייסבוק רבות מגיעות גם למרחב הפיזי לאחרונה. בין אם קבוצות תוכן בנושא מסוים שנהנות מהרצאות בתחום העניין שלהן, מפגשים חברתיים ואפילו טיולים משותפים. מנהל הקהילה אחראי גם על הסדר ותחושת הביטחון במרחב, יצירת תחושת פתיחות ונוחות, שמירה על שפה ותרבות בקבוצה. הצלחתו תהיה מבוססת על חוזק הקהילה, רצון המשתתפים לקחת חלק בה ולהיות מחויבים אליה וכן לעיתים גם על כמות החברים בה וקצב גדילתה.

 

מנהל קהילה מגיע בקלות ליעד
הפנייה אל קהלי יעד רלוונטיים מעולם לא הייתה קלה יותר

 

גם בפייסבוק גילו את מגמת ניהול הקהילות וחיזקו את הקבוצות

שנת 2018 סומנה על ידי פייסבוק כשנה בה יהיה מאמץ לחזק את נושא קבוצות הפייסבוק ואת המנהלות והמנהלים שלהן. הסיבה לכך היא העובדה שקבוצות פייסבוק הפכו למוקד משיכה חזק עבור משתמשי הפלטפורמה ונראה כי הרבה מהם מבלים את רוב זמנם בדילוג בין קבוצה אחת לאחרת ופחות בגילוי דברים חדשים בפיד עצמו. יתרה מכך, בגלל האלגוריתם של פייסבוק, אנשים שמנהלים ו/או משתמשים פעילים בקבוצות, רואים כי הפיד עצמו הפך ברובו לכזה המורכב בעיקר מהקבוצות שלהם.

 

כנראה שלא רק המשתמשים עצמם זיהו מגמה זו, ופייסבוק מבינים כי ניהול וחיזוק נושא הקבוצות יגרום לאנשים להשתמש יותר בפלטפורמה. זו הסיבה שלאחרונה (פברואר 2018), לאחר שקיימו בנושא מפגש בשיקגו, פייסבוק קיימו בפעם הראשונה בלונדון מפגש למנהלים של יותר מ-300 קהילות ממדינות רבות ובכלל זה מישראל. במהלך המפגש, פייסבוק הודיעו על שיפורים בתפעול ובנראות קבוצות הפייסבוק, ובעיקר על דרכים לחזק ולהעצים מנהלי ומנהלות קהילות ברחבי העולם.

 

מנהל קהילה והגב של פייסבוק
גם פייסבוק מקדמת את מנהלי הקהילות

 

מה הופך קבוצה לקהילה

למונח 'קהילה' יש הגדרות רבות, מימדים שונים ורמות התפתחות שונות, יש שיגידו שההגדרה שמאחדת קבוצת אנשים לכדי מטרה משותפת. במקביל חברי הקהילה מרגישים תחושת שייכות ומחויבות לאותה קהילה. מכאן ברור שלא כל קבוצת פייסבוק היא קהילה, אבל עם ניהול נכון חלקן יתפתחו ויהפכו לקהילה שיוצאת מהמסך ונפגשת גם באוף-ליין ואולי זה בעצם ההבדל המהותי בין קבוצה וירטואלית לקהילה.

 

קיומן של קבוצות מקוונות כמו גם קהילות וירטואליות מצביע על צורך אותו הם מנסים למלא ע"י ההשתתפות והשיתוף בקבוצה. צורך של המשתמשים, מחד, כמו למשל הרצון לנהל שיח עם אנשים בעלי תחום עניין דומה לשלהם. וצורך של המנהלים, מאידך. חלק מהקהילות או הקבוצות נבנות על בסיס הצורך של המייסדים בהרחבת הקשרים החברתיים או העסקיים, למטרות חברתיות גרידא או מטרות שיווקיות, ישנן קהילות/ קבוצות סגורות שפונות לקהל מצומצם וישנן קהילות/ קבוצות פתוחות ששואפות להתרחב ולקלוט אליהן חברים כבדרך שגרה.

 

מה גורם לאנשים לרצות להצטרף לקהילה?

לנו כבני האדם יש צורך בסיסי להשתייך לקהילות. זה מספק לנו בטחון ותחושת שייכות, מבסס את ההשפעה שלנו, מסייע לנו להתארגן כדי להשיג מטרות וכמובן מאפשר לנו לקיים קשרים חברתיים. בין הדברים שמושכים אנשים למרחבים דיגיטליים: גישה למידע או גישה מוקדמת למידע, הנחות והטבות, שייכות לאתגר או תחום עניין מסוים, האפשרות לבסס את עצמך כאוטוריטה (פעמים רבות אנשים מגלים וממתגים את עצמם בתוך קהילה) וכמובן – כיף והנאה.

 

 

האם ניהול קהילה יכניס לכם כסף?

אין הרבה אנשים שיכולים להגיד שהם אכן מתפרנסים רק מזה, אבל יש לא מעט מנהלי קהילות שהשיגו הכנסה נוספת תוך עיסוק בתחום שהם גם ככה אוהבים, או אנשי תוכן שהרחיבו את תחומי עיסוקם. ניהול קהילה הוא מקצוע 'חדש' שהולך ותופס תאוצה אבל עוד לא נפוץ בכל פינה. עדות נוספת להתפתחות הכיוון הזה היא כמות הקורסים האינטרנטים, המכללות שמציעות קורסים בנושא וכן הרצאות של מנהלי קהילות מנוסים למנהלי קהילות מתפתחים. כך שאם אתם רוצים לתפוס את הגל, הרי לכם טרנד שהוא חדש מספיק כדי לא להיות מוצף אך לא חדש מדי כדי להיות הימור. מנהלי קהילות אשר עוסקים בכך מטעם מעסיק (או כמה מעסיקים) הם דוגמא שגרתית לקבלת תשלום עבור עבודה (בדרך כלל פרילנס) אך למנהלי קהילות רבים יש הכנסות שוטפות מאירועי הקבוצה; למשל – קיום הרצאות קבוצתיות בעלות, טיולים משותפים לחברי הקבוצה (למשל קבוצת טיולים), הזמנות משותפות של ציוד מספק (בנושא הקבוצה) ועוד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme