מחקר קובע: למען הבריאות שלכם, תכוונו שעון מעורר גם בשבת

עומר גלעדי2 דקות קריאה
סופשבוע עם שעון מעורר
שתף:

כולנו נוטים להעמיס על עצמינו יותר מדי. כדי להספיק את כל מה שהתחייבנו לעשות אנחנו צריכים לקום מוקדם בבוקר ולהישאר ערים מאוחר אל תוך הלילה. על מנוחת צהריים, דבר שהיה נפוץ למדי בעבר, אין בכלל מה לדבר בעידן המודרני. אם אתם מזדהים עם הדפוס שתיארנו גם אתם וודאי ישנים מעט, בדרך כלל פחות ממה שהגוף שלכם באמת צריך. דרך אחת להתמודד עם העייפות שאנחנו צוברים היא להרשות לעצמנו לקום מאוחר בשבת. מחקר שנערך במחלקת חקר השינה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב מראה ששיטה זו של צבירת עייפות במהלך השבוע ושינה מרובה ביום המנוחה בסוף השבוע אינה יעילה, עלולה לפגוע בבריאות, להקשות עליכם לשמור על משקל גוף תקין, לשבש את מנגנון השעון הביולוגי ועוד. לפניכם סקירה של ממצאי מחקר זה, הנתמכים גם ברבים נוספים מסוגו.

 

להשלים שעות שינה
מחקרים מראים שלהשלמת שעות שינה עלולות להיות השפעות שליליות על הבריאות, משקל הגוף ומנגנון השעון הביולוגי

 

למבוגרים מומלץ לישון שבע שעות לפחות בלילה

גם אתם וודאי שאלתם את עצמכם לא פעם כמה שעות שינה הגוף שלנו באמת צריך. התשובה של משרד הבריאות האמריקני, המבוססת על מחקרים אקדמיים במחלקות חקר השינה באוניברסיטאות מובילות במדינה, היא שאדם מבוגר זקוק לכ-7 שעות של שינה טובה בכל לילה. אצל ילדים המצב שונה. מי שגופם עדיין גדל ומתפתח זקוקים לשינה רבה יותר באופן משמעותי ממבוגרים. בשלבים מסויימים בחיינו נצטרך לישון הרבה במיוחד, כך למשל אצל פעוטות מדובר ב-12 שעות ביום ואף יותר, כ-10 שעות במהלך גיל ההתבגרות וכד'. כאשר איננו ישנים מספיק או כאשר איכות השינה שלנו ירודה לא רק שנרגיש עייפים ונוטים לכעוס אלא שבריאותנו עלולה להיפגע. אם חשבתם שאין בעיה להרשות לעצמנו לישון מעט במהלך השבוע כל עוד אנחנו משלימים שעות שינה בשבת, כדאי שתדעו שזה רחוק מלהיות כל כך פשוט.

 

 

איכות שינה ירודה פוגעת ביכולת הגוף לווסת רמות סוכר בדם

אחת הבעיות העיקריות הקשורות בחוסר בשעות שינה או איכות שינה ירודה היא שיבוש פעולת המנגנונים בגופנו האחראיים על ויסות רמות סוכרים בדם. כולנו יודעים שיש דברים המשפיעים על חילוף החומרים בגוף, יש אנשים שאוכלים מה שהם רוצים ולא מעלים משקל ואחרים שגם סטייה קלה מדיאטה קפדנית תגרום לגופם לצבור שומן. מחקרים מראים שלעייפות השפעה ישירה על האופן בו הגוף שלנו מפרק את המזון שאנו אוכלים. אצל מי שלא ישן מספיק נמדדות רמות סוכר נמוכות גם אחרי ארוחות מזינות. פירוש הדבר שאנו מקבלים פחות אנרגיה זמינה וכמות גדולה יותר של מה שאכלנו יהפוך לשומן. מן המחקר שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס, שתוצאותיו פורסמו בסוף פברואר 2019 גם במגזין הבריאות של רשת CNN, עולה שהשלמת שעות שינה בסופ"ש אינה מחזירה את מנגנוני ויסות רמות הסוכרים בדם לפעולה תקינה.

 

השינה ופירוק החומרים
לעייפות השפעה ישירה על האופן בו הגוף שלנו מפרק את המזון

 

השלמת שעות שינה לא עוזרת

גם אתם וודאי יודעים שחוסר בשעות שינה גורם לעליה במשקל. יש לכך סיבות רבות, כשאנחנו עייפים אנחנו נוטים לנשנש יותר בין הארוחות, אנחנו מרשים לעצמנו פינוקים טעימים (ומשמינים) כפיצוי על זה שאנחנו נאלצים לעשות יותר ממה שהיינו רוצים ואפילו הגוף שלנו עצמו מפרק מזון פחות ביעילות. מה שחשוב להבין זה שהשלמת שעות שינה רחוקה מלהיות פתרון טוב מספיק. אם תישנו עד מאוחר בשבת אתם אולי תתעוררו רעננים אבל מהר מאוד תגלו שמבחינת צריכת מזון הדחפים שלכם לא השתנו. כבני אדם אנחנו מפתחים הרגלים ואלה משתנים רק לאיטם, הרגלי אכילה בעיתיים שעוזרים לנו להתמודד עם העייפות במהלך השבוע לא יעלמו רק בגלל שהשלמנו שעות שינה בשבת.

 

 

משגעים את השעון הביולוגי

אותו מנגנון שגורם לנו להרגיש עייפים כאשר מגיע זמן לישון אחראי על עוד הרבה דברים אחרים וחשובים בגוף, הפרשה של כל מני הורמונים למשל. מדובר כמובן בשעון הביולוגי המפורסם שכל כך חשוב לאפשר לו לפעול היטב. כאשר אנחנו מעמיסים על עצמנו במהלך השבוע ולא מאפשרים לעצמנו מספיק שינה השעון הביולוגי מקבל על עצמו את רוע הגזירה ומתזמן פעילות שונה בגוף כך שנוכל לתפקד באופן המוצלח ביותר האפשרי. כשאנחנו מרשים לעצמנו לישון עד מאוחר במהלך הסופ"ש השעון הביולוגי פשוט יוצא מסינכרון. אנחנו קמים כשהשמש כבר גבוה בשמים, אוכלים ארוחה בשעה שאיננו רגילים לה ולקראת הערב אנחנו עדיין לא מרגישים עייפים ואז נכנסים מאוחר למיטה, קמים רגיל ביום ראשון ומתחילים את השבוע כבר בחוסר של שעות שינה.

 

מסתבר שאין תחליף לשגרת חיים בריאה הכוללת שינה איכותית מספקת. למעשה, עדיף להרשות לעצמכם עוד חצי שעת שינה ביום, לישון פחות בסופ"ש ולהשלים דברים שצריך לעשות במקום לנסות להספיק הכל במהלך השבוע ולהשלים שעות שינה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme