נשיא להב: "העצמאים והעסקים הקטנים הם הגלגל המניע את הכלכלה"

מערכת3 דקות קריאה
להב והעסקים הקטנים
שתף:

תמונה ראשית: עו"ד רועי כהן, נשיא להב (צילום: רמי זרנגר)

 

בתחילת 2018 פרסם הבנק העולמי את מדד קלות עשיית העסקים. ישראל דורגה במקום ה-54, ועל פי הנתונים שפורסמו, הקושי לעשות עסקים פוגע בעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים. הנתון הזה בוודאי לא מפתיע את עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים (להב). "בשנת 2017 נפתחו 57,050 עסקים ו-43,238 עסקים נסגרו. זה נתון מדאיג לגבי עתיד העצמאיים במדינת ישראל."

 

גורמי הסיכון להישרדות העסקים הקטנים

לאור הנתונים בחנו בלהב את הזרזים ואת החסמים להישרדות העסקים, וממצאי המחקר – שבוצע על ידי היועץ הכלכלי של להב, ד"ר רובי נתנזון – חושפים את גורמי הסיכון המרכזיים. לדברי עו"ד כהן, הכשרה והתנסות של יזמים הוא גורם משמעותי. "ישראל ממוקמת במקום 27 מתוך 65 מדינות בהיקף היזמות של עסקים צעירים בהתהוות," הוא מסביר ומציין גורם סיכון נוסף: "הפריה טכנולוגית (חדשנות) – פחות ממחצית העסקים הקטנים והבינוניים בישראל עוסקים בחדשנות כלשהי ושיתוף הפעולה בין העסקים מסוג זה בענפי הכלכלה המסורתיים כמעט ולא קיים."

 

"יותר ויותר עסקים נסגרים במצב של פשיטת רגל ולא בשל התפתחות או מעבר לעסק מתקדם ורווחי יותר. אגרות ומיסוי עסקי הם הנושאים העומדים בראש רשימת הקשיים המהווים איום של ממש לסגירת עסקים קטנים ובינוניים. בנוסף קיימים עיוותים רבים במערכת היוצרים אפליה דה-פקטו בין עצמאים ובעלי עסקים לבין שכירים, ועסקים קטנים ובינוניים חשופים מאוד לזעזועים בשוק המוצרים כמו שינוי מחירים, ובנוסף ניזוקים יותר מתקנות הקיימות כלפי מוצרים."

 

ממצאי המחקר מובילים למסקנה אחת, לדברי נשיא להב: "אין ספק כי מדינת ישראל חייבת להעלות לסדר יומה הכלכלי והחברתי את סוגיית העסקים הקטנים והעצמאים, ולבחון פתרונות מידיים על מנת לסייע להם ולתמרץ יזמים פוטנציאליים לצאת לדרך עצמאית."

 

הב עם נשיא המדינה
פגישה של ארגוני להב עם נשיא המדינה, ראובן רבלין (צילום: גלית סבג)

 

מצב הנשים העצמאיות לא מעודד

"לצערנו, גם לגבי הנשים העצמאים במדינת ישראל הנתונים אינם מעודדים," אומר עו"ד להב. "8.4% מכלל הנשים המועסקות במשק הינן נשים – 151.9 אלף (נכון לסוף שנת 2017). אחוז האימהות המועסקות כעצמאיות מהווה כ-10.3% מסך האימהות המועסקות. הפער: נשים עצמאיות מהוות רק 33.6% מהעצמאים. בקרב עסקים אשר לא מעסיקים עובדים, רק 29% בבעלות נשים."

 

"אחד הנושאים החשובים שאנחנו מקדמים בלהב הוא קידום נשים עצמאיות ועידוד נשים ליזמות ולפיתוח עסק משלהן. אנחנו עושים זאת במספר דרכים. ראשית, ללהב מעל 100 יושבי ויושבות ראש שלוחות ברחבי הארץ,  ומחצית מהעומדים בראשן הן נשים המקדמות יזמות והקמת עסקים מידי יום. בנוסף הקמנו לפני כשנתיים את פורום להב לנשים בעסקים בראשות עו"ד חיה מנע, במסגרתו מתקיימים ימי עיון, הרצאות וסדנאות למען נשים יזמיות ושיתופי פעולה שונים לקידום עצמאיות בישראל."

 

"באשר לחקיקה, באפריל 2016 הצלחנו להעביר תיקון לחוק דמי לידה לעצמאיות, לפיו  חישוב דמי הלידה לעובדת עצמאית שיצאה לחופשת לידה החל מיום 28 לאפריל 2016 נעשה על פי ההכנסה ששימשה יסוד לחישוב דמי הביטוח בשלושת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיקה את עבודתה, או בשלושת החודשים שבתקופה המקבילה בשנה הקודמת, לפי הגבוה מבניהם. בכך הבאנו סוף לאפליה כלפיי נשים עצמאיות שילדו."

 

פורום הנשים בלהב
השקת פורום הנשים בלהב (צילום: טל קירשנבאום)

 

הכרה בהוצאות חינוך לגיל הרך

בין המהלכים לקידום נשים עצמאיות מקדמים בלהב כמה מהלכים נוספים. הכרה בהוצאות על חינוך לגיל הרך הוא אחד מהם, משום שלטענת עו"ד כהן "אימהות לילדים בגיל הרך מועסקות פחות והיקף התעסוקה נמוך יותר, דבר הפוגע במיוחד באוכלוסיית העצמאיות."

 

בנוסף מתמודדים בארגון גם עם ההצעה להעלות את גיל הפרישה, מהלך אשר "אמור לשפר את עצמאותן הכלכלית של נשים. עם זאת, דחיית מועד קבלת קצבת הזקנה צפויה לפגוע באוכלוסיית הנשים העצמאיות, להן לא קיים פעמים רבות חיסכון פנסיוני משמעותי. על כן, מוצע להמשיך לאפשר לנשים עצמאיות לקבל קצבת זקנה כבר בגיל 62.

 

 

הפעילות המרכזית של להב

"להב פועלת בשתי חזיתות," אומר עו"ד כהן. "האחת הינה רגולטורית, במסגרתה אנחנו נפגשים עם חברי וחברות כנסת, ועם גופים ומוסדות רגולטוריים כמו רשות המיסים, ביטוח לאומי, רשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים – כדי לקדם סיוע והטבות לעצמאים ולעסקים הקטנים."

 

"החזית השנייה הינה פעילות שוטפת מול העצמאים ובעלי העסקים הקטנים עצמם. פעילות השטח כוללת כנסי עסקים של מאות בעלי ובעלות עסקים ברחבי הארץ; מערך מתנדבים המסייעים בהתקשרות בין העסקים לרשות המקומית; הקמת המרכז לליווי עסקים בשיתוף בנק הפועלים, קרן שכ"ל והמכללה למנהל שמטרתו מתן כלים וידע לניהול, פתיחת ופעילות העסק; סדרת סיורים בין בעלי ובעלות עסקים ברחבי הארץ במעמד שר הכלכלה, ח"כ אלי כהן; הקמת עמותה לעצמאים הלא-מאוגדים "הכח לעצמאים"; הקמת חממת העסקים לעצמאים ועסקים הקטנים שתעניק מענה לקשיים אותם חווים העצמאים בהתנהלות היומיומית שלהם בעסק. כמו כן, במהלך 2018 הקימה להב את "להב קארד" – מועדון צרכנות לציבור העצמאים והעסקים בישראל במטרה לנצל את כח הקנייה הרב של העצמאים ולהעניק כרטיס אשראי עם הטבות גם לעצמאים."

 

כנס להב ברעננה
כנס להב רעננה (צילום: אבא הפקות)

 

ההישגים: עמלות סליקה ותגמול לעצמאיים במילואים

בארבע השנים האחרונות הגיעו בלהב לכמה הישגים משמעותיים, ועו"ד כהן מציין כי הישגים אלה הובילו "לשינויים מהותיים במציאות הבירוקרטית איתה מתמודדים העצמאים בישראל." בין השאר הוא מציין את הורדת עמלות הסליקה מ-2.5% ל-1%, מס הכנסה שלילי לעצמאיים (במתכונת הזהה לשכירים), וכן את הרפורמה ברישוי העסקים.

 

"בנוסף, ביולי 2017 נכנסה לתוקפה העלאת תקרת התשלום למדינה בכרטיסי אשראי מ-10 אלף שקלים ל-35 אלף שקלים, וכן אושרה תוספת של 25% לתגמולי עצמאים משרתי שירות מילואים. גם חוק מוסר התשלומים אושר במרץ 2017 ומשמעותו היא שמדינת ישראל והרשויות המקומיות ישלמו שוטף פלוס 30 או 45 יום מקבלת חשבונית. חוץ מזה, חוק פנסיה חובה לעצמאים אושר בחוק ההסדרים ונכנס לתוקף ב-1 ביולי 2017."

 

 

לקראת הבחירות: מצפים לשינוי היחס

בעוד פחות מחודש יתקיימו הבחירות הכלליות בישראל, ובארגון להב כבר חושבים על היום שאחרי. "אנו מצפים שהמדינה קודם כל תשנה את היחס שלה כלפי ציבור העצמאים והעסקים הקטנים," אומר נשיא הארגון. "המדינה צריכה להבין שמדובר במנוע הצמיחה של המשק הישראלי. העצמאים והעסקים הקטנים הם הגלגל המניע את הכלכלה. אנחנו בלהב גיבשנו תכנית שלמה של המלצות למדיניות, הטבות וסיוע אמיתי לעצמאים ולעסקים אשר בראש ובראשונה ייצור כאן רשת ביטחון סוציאלית לעצמאים, בדיוק כמו שהשכירים זוכים לה, לרבות הכרה בהוצאות לייצור הכנסה – אש"ל, רכב וטיפול בילדים, עידוד יזמות עסקית, מתן תמריצים והקלות במיסוי ועוד."

 

כיום חברים בלהב למעלה מ-50 ארגונים שמאגדים יחד כ-200 אלף עצמאיים ובעלי עסקים קטנים. לשכת ארגוני העצמאים והעסקים קטנים היא למעשה הזרוע הרביעית במשק, לצד המעסיקים הגדולים, ההסתדרות והממשלה, ובין הארגונים נמנים לשכות עורכי הדין ורואי החשבון, יועצי המס, המוסכים, נהגי המונית ולשכת סוכני הביטוח. "להב מייצגת את כלל העסקים הקטנים," אומר עו"ד להב. "אנחנו מטפלים בנושאים רוחביים הרלוונטיים לכל העצמאים והעסקים בישראל, כמו יצירת רשת ביטחון סוציאלית ויצירת סביבה עסקית תומכת וראויה, דמי פגיעה מהיום הראשון (כפי שניתנים לשכירים), זכאות לגמלת אבל, מתן קצבת זקנה לעצמאים, קיזוז הפסדים לאחור לעסקים קטנים, הכרה בהוצאות אש"ל והוצאות רכב ועוד."

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme