מחקר: צבירת חוויות מסבה לנו יותר אושר מאשר רכישה של מוצרים חומריים

טל יהודאי5 דקות קריאה
שתף:

העולם המודרני דורש מאיתנו עבודה אינטנסיבית יומיומית, לאחר שאנחנו מפרישים סכומים גדולים שלכסף לטובת ההוצאות השוטפות לא נשאר הרבה בצד. לכן חשוב שאת הכסף שאנחנו כן מוציאים נוציא על דברים שיעשו לנו טוב.

 

giphy

 

הפרדוקס שנוצר כתוצאה מרכישת חפצים חומריים

ד"ר תומאס גילווויץ', פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת קורנל בארה"ב, חקר במשך 20 שנה את הנושא והגיע למסקנה חד משמעית, בזבוז של כסף על דברים חומריים הוא מיותר, שכן האושר שהם מספקים לנו מתפוגג במהרה. הוא מצא לכך שלוש סיבות:

 

  1. אנחנו מתרגלים מהר מאוד לדברים אותם אנחנו רוכשים, דברים שבהתחלה נראים לנו מאוד מרגשים הופכים לנורמליים.
  2. על ידי רכישה תמידית של חפצים, אנחנו ממשיכים להעלות את רף הצפייה, כך שכל רכישה מגבירה את הצפייה לקראת הרכישה הבאה.
  3. רכישה של חפצים חדשים מייצרת השוואה לאחרים, אנחנו מתרגשים מרכישה שביצענו עד שמישהו קונה מוצר טוב יותר משלנו, דבר שיוריד לנו את ההתלהבות מהרכישה שלנו.

 

giphy-1

 

הפרדוקס שנוצר כתוצאה מרכישת חפצים, מגיע כתוצאה מההנחה שלנו שההתרגשות שלנו מהרכישה תחזיק מעמד אותו משך זמן כפי שיחזיק המוצר. בפועל גם כאשר אנחנו יכולים לראות ולגעת במוצר, הוא לא יספק לנו את התמורה לה אנו זקוקים.

 

הכוח הקיים ביצירה של חוויות חדשות

ליצירת חוויות יש כוח רב יותר מאשר לרכישה של דברים חומריים, שכן הזמניות של החוויות מאפשרת לנו לרצות שהם יחזרו, דבר שיסב לנו יותר אושר והנאה. גילוויץ' נעזר במספר סיבות על מנת להסביר מדוע:

 

חוויות הופכות לחלק מאיתנו- מחקרו של גילווויץ', בדומה למחקרים אחרים בנושא, מצא כי יצירת חוויות מספקות לנו יותר אושר מאשר רכישת חפצים חומריים. שכן בניגוד לרכוש שאנחנו צוברים, חוויות הופכות לחלק מאיתנו. לדבריו "אתה יכול באמת לאהוב את המוצרים החומריים שלך ולחשוב כי חלק מהזהות שלך אף מחוברת אליהם, אך בכל זאת הם יישארו חלק נפרד ממך. לעומת זאת החוויות שלך הם חלק בלתי נפרד ממך, שכן אנחנו מהווים את סך החוויות שלנו". רכישה של סמארטפון חדש לא תשנה את מי שאתה, לעומת זאת יציאה לטרק בהרים מושלגים כנראה תשנה משהו בך.

 

ההשוואה לאחרים לא טובה לנו- אנחנו לא נוהגים להשוות בין חוויות באותו האופן בו אנו משווים בין דברים חומריים. במסגרת מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית נשאלו הנבדקים שתי שאלות. כאשר הם נשאלו אם הם מעדיפים משכורת גבוהה יותר, אך נמוכה ביחס לעמיתים שלהם או משכורת נמוכה יותר, אך גובהה יותר ביחס לעמיתים שלהם, רוב הנבדקים לא סיפקו תשובה נחרצת. לעומת זאת כאשר הם נשאלו את אותה השאלה לגבי אורך החופשה שיקבלו, רוב הנבדקים בחרו בחופשה ארוכה יותר, למרות היותה קצרה יותר מאשר החופשה של עמיתיהם. מחקר זה מראה שקשה לנו להשוות בין שתי חוויות, דבר שהופך אותם להרבה יותר מהנות.

 

הציפייה מחוויה מרגשת אותנו- גילוויץ' אף הגיע למסקנה במחקרו שהציפייה שלנו מחוויה קרובה מעוררת בנו התרגשות כבר מהשלבים הראשונים של תכנון החוויה, בניגוד לצפייה לקבלת רכוש שגורמת לנו לחוסר סבלנות.

 

חוויות חולפות מהר יותר- היתרון האחרון שמספקות לנו יצירת חוויות הוא היותן ברות חלוף, כך אנחנו מעריכים אותם הרבה יותר. במידה ורכשנו מוצר והתאכזבנו ממנו, הוא יהיה קיים שם תמיד להזכיר לנו את האכזבה הזו. לעומת זאת היות וחוויות מחזיקות זמן קצר יותר, לרוב נעריך אותם הרבה יותר.

 

giphy-2

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme