הבטחת הכנסה: מה זה אומר ומי יכול לקבל אותה?

מערכת3 דקות קריאה
מה זה בכלל הבטחת הכנסה
שתף:

באופן כללי, הבטחת הכנסה (או גמלת הכנסה) ניתנת למי שלא מסוגל להבטיח לעצמו את ההכנסה הדרושה לצרכי קיום. השאלה היא מה זה אומר בדיוק, האם אתם זכאיים לה ואיך בכלל מגישים בקשה לקבלת הגמלה?

 

 

גמלה מלאה או חלקית

ניתן לסווג את הגמלאות לשני סוגים מרכזיים:

מי שזכאי לקבלת גמלה מלאה הוא מי שאין לו הכנסה כלל, בין אם בואפן קבוע ובין אם באופן זמני. לצורך הדוגמה, נכים, נפגעי עבודה ואנשים שנכנסו למעגל האבטלה יכולים לקבל הבטחת הכנסה – בתנאי שהם לא מקבלים קצבה בשל זכאות אחרת.

מי שזכאי לקבלת גמלה חלקית מקבל למעשה השלמת הכנסה בלבד, וזאת בתנאי שמקור ההכנסה הקיים (למשל ממקום העבודה או מקצבה אחרת) נמוך בהשוואה לרמת ההכנסה, כפי שנקבעה על פי החוק.

בכל מקרה, הזכאות לקבלת גמלה מחייבת עמידה במספר תנאים בסיסיים.

 

השלמת הכנסה מלאה או חלקית
בדקו האם מגיעה לכם הבטחת הכנסה מלאה או חלקית

 

1 – תושבות  

הבטחת הכנסה תינתן למי שנמצא במעמד של תושב במשך 24 חודשים לפחות, או למי שנמצא במעמד זה במשך תקופה קצרה יותר, אבל עונה על אחד מאלה:

(א) עולה חדש ששוהה בארץ 12 חודשים (רצופים או לא), ועלה לפני חמש שנים לכל היותר – בתנאי שמדובר בהורה חד-הורי, באדם שחי בנפרד מבן או בת הזוג, סובל ממחלה מסוימת, מאושפז במוסד או נמצא בהליך גמילה, וכן נשים בהיריון.

(ב) מי שמקבל קצת שאירים, נכות מהעבודה או אזרח ותיק, או מקבל קצבה בשל פטירה של בן משפחה בתאונת עבודה או מקבל קצבה לנפגעים במהלך התנדבות

(ג) מי שבן או בת זוגו עונה על אחד משני התנאים הללו.

 

2 – גיל

תושבים בני 20 ומעלה זכאים לקבלת הגמלה, אך ניתן לקבלה גם קודם לכן כאשר מדובר בגבר או אישה בגיל 18 לפחות. מי שגילו נמוך מ-20 יקבל הבטחת הכנסה בהריון, מחלה, הליך גמילה מסמים ו/או אלכוהול וכיו"ב. בנוסף, הורה לילד או קטין ללא הורים זכאיים לקצבה בכל גיל.

 

3 – הכנסה

קבלת הגמלה תתאפשר למי שמקבל הכנסה הנמוכה מזו שנקבעה על פי גילו ומצבו המשפחתי. תוכלו להבין האם גם אתם זכאיים לגמלה ואיך ההכנסה שלכם משפיעה על הזכאות, באמצעות המחשבון הזה – המחשב את סכום קצבת הבטחת ההכנסה. כדאי לזכור שיש השפעה גם לנושאים אחרים, כמו הכנסות שאינן ממקום העבודה, בעלות על נדל"ן ונכסים אחרים.

 

 

4 – החזקת רכב

מי שיש לו רכב פרטי, לרבות אופנוע, או מי שמשתמש ברכב קבוע גם אין להם בעלות עליו, יכול להיות זכאי אם שווי הרכב נמוך מ-41,373 שקלים. בעלות על רכב בעלות גבוהה יותר או על שני כלי רכב עשויה למנוע זכאות, אם יש כי יש גם מקרים שבהם ניתן להגיש בקשה לקבלת קצבה גם עם שני רכבים או רכב בעל ערך גבוה יותר. דרך אגב, ערך הרכב נקבע על פי המחירון של לוי יצחק, בהתאם לפרטים בסיסיים כמו סוג הרכב, הדגם ושנת הייצור.

 

ערך הרכב שלכם
כמה רכבים יש לכם – ומה השווי שלהם?

 

5 – התייצבות בשירות התעסוקה

כדי לקבל הבטחת הכנסה נדרש רישום בשירות התעסוקה, וכן נדרשת התייצבות על פי הנדרש (במהלך התקופה שבה תקפות הנחיות משרד הבריאות בשל נגיף הקורונה, הרישום מתבצע אונליין בלבד). חשוב לזכור כי שירות התעסוקה קובע כללים משלו. לדוגמה, מי שהוצעה לו משרה אבל סירב לקבל אותה או לשתף פעולה עם משרד התעסוקה עשוי שלא לקבל את הקצבה למשך חודשיים. בנוסף, ישנם גם מצבים שבהם ניתן לקבל פטור מהתייצבות בשירות התעסוקה. בכלל זה נמנות נשים הרות (משבוע 13), חולה שלא מסוגל לעבוד וכן גברים ונשים מעל גיל הפרישה.

 

6 – סטודנטים להשכלה גבוהה

מי שלומד במוסד להשכלה גבוהה מכל סוג שהוא (אוניברסיטה, ישיבה, מוסד תורני וכו') אינו זכאי לקצבה. עם זאת, ניתן לקבל בכל זאת זכאות עם ההרשמה להכשרה מקצועית של לשכת התעסוקה, כאשר מדובר בהורה יחידני.

 

איך מגישים תביעת זכאות לקבלת הבטחת הכנסה?

אם אתם עומדים בקריטריונים ומעוניינים להגיש בקשה לקבלת הבטחת הכנסה, תוכלו להגיש אותה אונליין או ישירות בסניף הקרוב אליכם. בנוסף לטופס הבקשה עצמו, אלה המסמכים שתצטרכו לצרף:

1 – צילום של תעודת הזהות העדכנית, כולל הספח

2 – תדפיס עו"ש על 3 החודשים האחרונות מכל חשבון בנק פעיל, וריכוז יתרות

3 – הורים לילדים בגיל 18 עד 24 הלומדים בתיכון, מתנדבים למטרה ציבורית או משרתים במסגרת קדם צבאית נדרשים להציג אישור לכך

4 – מי שמעוניין לקבל פטור מהתייצבות נדרש להציג אישור מתאים לכך (למשל אישור על הריון או אישור רפואי המעיד על חוסר כשירות לעבוד בשל מחלה)

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme