הבטחת הכנסה תציל מעוני? 81% ממקבלי הקצבאות מוכיחים אחרת

עומר גלעדי5 דקות קריאה
למרות שיש הבטחת הכנסה - העוני לא נעלם
שתף:

הבטחת הכנסה היא קצבה חודשית המשולמת מטעם המוסד לביטוח לאומי בישראל, לאוכלוסיות שאינן מסוגלות באופן זמני או קבוע להשיג שכר חודשי בגובה מינימאלי בשיעור הקבוע בחוק. לאחרונה, פורסם דוח של מבקר המדינה בעניין, בו נאמר כי במהלך השנים 2014 – 2016, שולמה קיצבת הבטחת הכנסה ל – 162,000 אזרחי מדינת ישראל שהיו זכאים לקצבה והגשו בקשה בעניין. ביחד עם זאת, לאורך השנים שנבדקו – לא בוצעה כל פעולה שתעודד או תסייע לאותם מקבלי קצבה לחזור לשוק העבודה ולהגדיל באופן עצמאי ויזום את ההכנסות שלהם. 2.3 מיליארדי שקלים שולמו למקבלי קצבת הבטחת הכנסה מטעם המוסד לביטוח לאומי – לו היו מעניקים למקבלי הקצבה חכות במקום דגים, אולי היה יכול הסכום להצטמצם לאורך השנים.

 

הבטחת הכנסה מביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי מספק הבטחת הכנסה למי שעובד בקריטריונים לזכאות, אולם על פי דוח מבקר המדינה – אין כלים המסופקים למקבלי הקצבה, ואשר מעודדים אותם לחזור לשוק העבודה

 

הבטחת הכנסה – מי זכאי, ובאילו סכומים?

 הבטחת הכנסה היא סכום שנע בין 1,388 ש"ח ל – 4,414 ש"ח לחודש, ונקבע באופן אינדיווידואלי על פי גיל המבקש, מצבו המשפחתי וההכנסות הקימות שלו. על מנת להגיש בקשה לקצבה על המבקש להיות:

 

  • תושב ישראל
  • בן 20 שנה לפחות (אלא במקרים מיוחדים, כמו יתומים, הורים לילדים, ועוד)
  • מחוסר עבודה או בעל עבודה בשכר שהוא נמוך מקצבת הבטחת ההכנסה שלו (במקרים אלה תתקבל קצבת השלמת הכנסה ולא קצבת הבטחת הכנסה)
  • מי שנמצא בהכשרה מקצועית מטעם שירות התעסוקה
  • הוא אינו בעל רכב, או שהוא בעל רכב שערכו אינו עולה על 40,760 ש"ח
  • אין לו הכנסות – מנכסים שברשותו וכדומה, בסכומים העולים על אלה הקבועים בחוק

 

הבטחת הכנסה – כלי המאפשר להתקיים במהלך תקופות של שינויים

בישראל, כאמור, מעל 160,000 מקבלי קצבת הבטחת הכנסה. תיאורטית, מדובר בקצבה שניתן לקבל אותה לעד (כל עוד, כמובן, לא חל שינוי בהכנסות), אולם ברור שאין זה מטובת מערכות הפיננסים במדינה להמשיך ולשלם קצבה לתושבים על פני עשרות שנים; כמו גם אין זה מטובת מקבל קצבת הבטחת ההכנסה, להסתפק בסכומים נמוכים כל כך כהכנסה עיקרים לאורך זמן. על כן, צויין בדו"ח מבקר המדינה שפורסם זה לא מכבר (מאי 2018), המאמצים המבוצעים על ידי המדינה והמוסד לביטוח לאומי, לאספקת כלים שיעניקו למקבלי קצבה יותר אפשרויות לחזור לשוק העבודה, לממן את עצמם בכבוד ואף לטפח קריירה מספקת – הם דלים. על פי אותו דו"ח – מעל 80% ממקבלי הבטחת הכנסה, לא הצליחו להשיג לעצמם כלים, בין השנים 2014 – 206, לחזרה לשוק העבודה, לא בוצעו תהליכי שיקום והשמה (ובפרט לא בקבוצות ספציפיות, כמו בעלי צרכים מיוחדים), לא שובצו מקבלי הקצבה בקורסים וסדנאות לקבלת כלים נוספים לטובת השמתם, ולא התקבל ליווי מקצועי למחפשי עבודה – שהוא לעיתים הכרחי. משכך, ייתכן כי הקצבה משמשת תמריץ שלילי, ובאין כלים ליצירת סביבה תעסוקתית אטרקטיבית – מובטלים רבים אינם חשים דחף לפרוץ את מעגל העוני ולפעול לשיפור תנאי החיים שלהם.

 

מבקר המדינה ציין לחיוב את הכלים הקיימים להכשרת מובטלים – ומעודד לעשות בהם שימוש רב יותר

כאמור, רק 19% ממקבלי הקצבה שובצו לסדנאות ותהליכי ליווי מטעם המוסד לביטוח לאומי מבקר המדינה ציין כי בפעילות המוסד בתחום הקצבאות והכשרת עובדים, מצויים כלים ומסגרות מצויינים, ביניהם תכנית "מעגלי תעסוקה" המספקת תמיכה וכלים למקבלי הבטחת הכנסה, תכנית "תנופה", קורסי הכשרה מקצועית, מרכזי הכוון לאוכלוסיות מיוחדות, כלים בשיתוף משרד הקליטה עבור עולים חדשים, קורסים בעברית תעסוקתית והכשרות שונות להשלמת השכלה – תחום המהווה החסם העיקרי באיתור עבודה חדשה למקבלי הבטחת הכנסה. הפעלת מסגרות הכשרה רבות יותר, תחסוך בטווח הארוך תשלומי הבטחת הכנסה בסכומים גדולים – ותשפר את איכות החיים של מקבלי אותה קצבה, בעת שהם יוכלו להשתלב במעגל העבודה בישראל ולטפח קריירה מועילה ומכניסה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme