חופשת לידה: כל מה שחשוב לדעת לפני שזה קורה

איריס קליין3 דקות קריאה
חופשת לידה והמשמעויות שכדאי להכיר
שתף:

תקופת ההיריון וגם הלידה הן תקופות מיוחדות שלעולם לא נשכח אותן, ילד או ילדה קטנים התווספו לחיינו והם הופכים להיות מיד כל עולמינו. מדובר בתקופה שתצריך כאמור שינוי גדול בכל אורח החיים של הזוג המאושר ולרבות באורח חייה של האישה שנשארת עם התינוק לפחות כמה חודשים מיום הלידה. כל אישה זכאית לקבלת חופשת לידה במידה ועבדה ושילמה ביטוח לאומי טרם הלידה. המטרה בחופשת לידה לכל אישה תהיה לאפשר לה להיות קרובה לתינוק שלה בחודשים הראשונים בהם הוא זקוק לה, לשמור על כוחותיה ולסייע לה באמצעים שלהם תזדקק עבור התינוק שלה, לפחות בשבועות הראשונים שלו.

 

אורך תקופת חופשת הלידה וכל המאפיינים של תקופה זו ישתנו בין מדינה למדינה וכן גם עניין התשלום שמקובל לקבל – דמי לידה. בישראל נקבע שכל עובדת תהייה זכאית לחופשת לידה של 26 שבועות במידה והיא עבדה באותה עבודה מינימום שנה. כשהעובדת עבדה בעבודה האחרונה פחות משנה היא תקבל חופשה של 15 שבועות. להלן פירוט מורחב על כל מה שחשוב עוד לדעת על חופשת לידה ודמי לידה שמגיעים לכל יולדת.

 

חופשת לידה - למי מגיע?
כל עובדת זכאית לקבל חופשת לידה

 

דמי לידה בזמן החופשה

חופשת הלידה שלה זכאית כל יולדת בישראל אינה בתשלום, כך שהיא לא תקבל מטבע הדברים שכר מהמעביד שלה לאורך החופשה, אך מה שכן, היא תהייה זכאית לקבל דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי, כשהמטרה היא לספק פיצוי על אובדן הכנסה כל זמן שהיא בחופשה ומטפלת בתינוק שלה. את דמי הלידה מקבלות רק נשים ששילמו דמי ביטוח לאומי עוד בטרם הפסיקו לעבוד וכל עוד התבצעה כמובן לידה.

 

 

הארכת חופשת לידה

עבור נשים שרוצות להאריך את חופשת הלידה שלהן מעבר לזמן שנקבע בביטוח לאומי, הן תוכלנה לקבל הארכה שהיא ללא תשלום, עד לפרק זמן של 25% מהוותק של האישה בעבודה שלה. את החופשה הזו אפשר לקחת עד שנה מיום הלידה. במידה והעובדת עבדה במקום העבודה שנה, היא תהיה זכאית לעוד שלושה חודשים נוספים של חופשת הלידה ללא תשלום. הארכה נוספת זו של תקופת הלידה לא תאפשר קבלת זכויות סוציאליות. ישנם כאמור מקרים חריגים שבהם חופשת הלידה תארך, כמו מקרים שהיולדת מאושפזת או שהתינוק מאושפז ועוד.

 

סכום דמי הלידה וכיצד ניתן לחשב?

גובה דמי הלידה מטבע הדברים ישתנה בין כל אישה, מכיוון שהסכום נקבע לפי גובה הכנסותיה לפני הלידה. אצל כל עובדת שכירה יחושבו כל שלושת החודשים האחרונים בהם עבדה לפני שהפסיקה, ואת הסכום הזה מחלקים ב- 90. דמי הלידה יקבעו לפי יום עבודה, לדוג' אם עובדת הרוויחה בטרם ילדה בשלושה החודשים משכורת בסך של 40,000 ₪ היא תהייה זכאית לדמי לידה בסך של 444.44 ₪  ליום, לאורך כל תקופת הזכאות שלה.

 

במקרים שהיולדת עבדה כעצמאית יחושבו דמי הלידה אחרת, הסכום יחושב לפי ההכנסה שלה באותם שלושה חודשים בטרם הלידה או לפי שלושה החודשים המקבילים שנה קודם לכן, זאת על מנת להעניק לה את הסכום המרבי. במידה ותרצו להעריך את הסכום שמגיע לכן מביטוח לאומי לקראת הלידה שלכן, יש לביטוח לאומי סימולטור שמספק הערכה כללית.

 

חופשת לידה ודמי לידה
לקבלת דמי לידה יש להגיש טופס לביטוח לאומי – ניתן לעשות זאת טרם המועד המשוער

 

אופן הגשת התביעה

חופשת לידה תינתן לעובדת בצורה אוטומטית, בכפוף להודעה שלה עבור המעסיק. לעומת זאת, קבלת דמי הלידה תהייה כרוכה בהגשה של מספר טפסים, מלבד במקרים להלן: עובדת שהיא עצמאית, עובדת שהיא שכירה שיש למעסיקה הסדר עם ביטוח לאומי, אישה שחיה על  דמי אבטלה עד לחודש שלפני הלידה ואישה שקיבלה גמלה בשל שמירת הריון. ברוב המקרים יהיה צורך להגיש טופס תביעה לתשלום עבור דמי ביטוח ליולדת. ההגשה של הטופס תיעשה בסניף של ביטוח לאומי בסמוך למגוריה של היולדת, אפשר גם בנוכחותה של האישה בביטוח לאומי או באופן מקוון, דרך האתר של ביטוח לאומי. להלן קישור לטפסים מקוונים של ביטוח לאומי עבור בקשה לדמי לידה:

 

את טופס התביעה אפשר להגיש חודשיים לפני יום הלידה המשוער, והזמן המאוחר ביותר יהיה שנה לאחר הלידה. במקרים של בקשה בטרם בוצעה לידה, יש על הרופא המטפל של האישה למלא סעיף ספציפי (4) בטופס המיועד שמורה על מצבה של האישה ועל הבדיקה שעברה ותאריך הלידה שלה המשוער. יש צרף לטופס אישור שמורה על ביצוע הלידה – כשהלידה מתרחשת בבית החולים (בית יולדות) יהיה אוטומטית אישור רשמי, אותו צריך לאסוף או לחלופין אישור על רישומו במשרד הפנים במידה והלידה התבצעה בחו"ל או בבית.

 

במידה והאישה הפסיקה לעבוד כמה חודשים בטרם הלידה יש להשיג גם אישור שהוא מורה על הנסיבות שהביאו את האישה להפסיק את העבודה כמה חודשים לפני הלידה, כגון בעיה רפואית, סוג העבודה וכו'.

 

 

בנימה אישית

חופשת לידה היא לא חופשה כמו שרובנו מכירים. זו לא חופשה בבית מלון או טיול בחו"ל, מדובר בתקופה לעיתים לא פשוטה כלל שמדירה שינה מעניהן של האימהות הטריות. אך יחד עם זה, מדובר בזמן יקר בו האישה מתרגלת לתינוק, זמן שמאפשר ליצירת קשר מיוחד בין השניים, תקופה שלא יהיה ניתן להחזיר אחורה ויש לנצל אותה בצורה המיטבית. יש לסייע ליולדת בתקופה זו עד כמה שניתן, היולדת זקוקה למנוחה והרבה שקט, על מנת שתוכל להעניק לתינוק שלה את התנאים הטובים ביותר בחודשיו הראשונים. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme