חופשת לידה לגברים – כמה גברים מנצלים את זכותם ואיך מושפע השכר?

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
כמה גברים ניצלו את זכותם לקבל חופשת לידה?
שתף:

הצטרפות של תינוק חדש למשפחה, היא מאורע משמח מכל בחינה. לצד השמחה והחגיגות, נדרשים אימו ואביו ליצור שינויים של ממש בשגרת החיים על מנת להיות זמינים לגוזל הקטן בטיפול מסור בו במהלך תחילת חייו, ועל כן נהוגה בישראל חופשת לידה, המאפשרת חופשה בתשלום למשך  15 השבועות הראשונים לאחר הלידה (בתשלום – ועוד עד 11 שבועות ללא תשלום). לאחר ששת השבועות הראשונים מן הלידה, אותם מקבלת האם באופן אוטומטי, זכאים  בני הזוג להתחלף, כשהאם הטרייה חוזרת לעבודתה ואילו האב נשאר בחופשת לידה בבית עם התינוק החדש. מעניין לציין, כי במהלך החודשים ינואר עד מרץ של 2018, יצאו לחופשת לידה מעל 300 גברים בישראל. חופשת לידה לגברים בישראל – ניראה כי זה הטרנד הבא, בעיקר אצל גברים בעלי הכנסה גבוהה.

 

מי לוקח חופשת לידה?
לאחרונה, יותר ויותר אבות מנצלים את זכותם להחליף את אם הרך הנולד ולזכות לחופשת לידה של כשמונה שבועות, בתשלום. הגברים הבוחרים לנצל זכותם לחופשת לידה במקום האם, מגיעים משכבות אוכלוסיה חזקות, בעלי השכלה ושכר גבוה, בממוצע

 

גבר בחופשת לידה – קווים לדמותו

על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, במהלך הרבעון הראשון של שנת 2018, יצאו לחופשת לידה 324 גברים, עליה של 270% ביחס לכמות הגברים שבחרו לצאת לחופשת לידה ברבעון הראשון של שנת 2017. בסה"כ, יצאו לחופשת לידה במהלך שנת 2017 כ – 550 גברים, ובמהלך שנת 2018 צפויים ליהנות מן היתרונות של חופשת לידה מעל 1,300 אבות טריים.

 

חופשת הלידה של האבות מקוזזת מזו המותרת לאימהות, כלומר, פרט לששת השבועות הראשונים לאחר הלידה, האם והאב מורשים לבחור מי מהם יישאר לטפל בתינוק. הגיל הממוצע של האבות שבחרו בחופשת לידה במקום האם הוא 35, ומתוך כלל הגברים שבחרו לצאת לחופשת לידה,  84% מכלל האבות שבחרו לנצל את זכותם החדשה לחופשת לידה, עבדו כשכירים, וכל השאר עצמאים. כמעט 50% מכלל האבות שיצאו לחופשת לידה מתגוררים במרכז, וכל השאר בצפון הארץ, בדרומה ובאזור ירושלים. הבחירה של אבות לצאת לחופשת לידה היא אופיינית יותר בילד הראשון (28%), 25% מהאבות בחרו לצאת לחופשת לידה בלידת הילד השני, ו – 45% מכלל האבות שיצאו לחופשת לידה, בחרו לעשות כן לאחר לידת הילד השלישי או הרביעי.

 

חופשת לידה בשכר – כמה הם מרוויחים?

כאמור, גברים ונשים בחופשת לידה, במהלך 15 השבועות הראשונים לאחר הלידה, נהנים מחופשה בתשלום מטעם הביטוח הלאומי. השכר המתקבל במהלך חופשת הלידה הוא יומי, והוא מחושב מתוך הממוצע היומי של השכר במהלך שלושת החודשים שקדמו לחודש הלידה (סך השכר המצטבר בשלושה חודשים, לחלק ב – 90). הסכום המרבי לתשלום יומי בחופשת לידה עומד כיום על – 1,464 ש"ח.

 

חשוב לציין, כי הסכום היומי הממוצע לתשלום עבור נשים במהלך חופשת לידה הוא 260 ש"ח – ואילו התשלום היומי הממוצע לגברים שיצאו לחופשת לידה הוא כ – 600 ש"ח – גבוה פי 1.5 ביחס לשכר היומי של נשים. חלק מההפרש מוסבר על ידי הפלח באוכלוסיה המאפיין את אותם גברים שבוחרים לצאת לחופשת לידה – אלו הם בדרך כלל גברים בעלי הכנסה גבוהה יחסית.

 

האם חופשת לידה משפיעה על השכר?
גברים שלוקחים חופשת לידה עדיין מקבלים שכר גבוה יותר בהשוואה לנשים

 

חופשת לידה לגברים – יותר ויותר גברים מבקשים לנצל את זכותם וליהנות מגידול ילדיהם

במהלך השנים האחרונות, בוצעו מספר תיקונים לחוק חופשת הלידה, והאחרון שבהם הוא מתן האפשרות לשישה ימי חופשה לגברים לאחר לידת ילדם, לצד בת הזוג שלהם (ולא במקומה). מעניין לספר, כי בעולם חופשת לידה לגברים היא נפוצה, ולמעשה, בי מדינות ה- OECD קיימות כיום רק ארבע שאינם מאפשרות חופשת לידה לאבות. ביפן ובדרום קוריאה נהנים האבות מחופשת לידה בת לא פחות מ – 55 שבועות (מדובר בותר משנת עבודה שלמה, אולם חשוב לציין לצד עובדה זו כי במדינות אלה ממוצע הלידות לאישה הוא 1.2, כלומר למרבית הגברים רק ילד אחד). בצרפת מקובלת חופשת לידה בתשלום מלא לאבות של כ – 28 שבועות. מדינות אחרות המאפשרות חופשת לידה לאבות הן בלגיה, שוודיה, איסלנד, פינלנד, ורבות נוספות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme