לקראת הלידה: כל הזכויות של היולדת – ושל בן הזוג

שני ודאוקר2 דקות קריאה
גם אמא וגם אבא: זכויות היולדת
שתף:

לידת תינוק בריא היא מאורע חשוב ומרגש עבור כל יולדת. בין אם מדובר בתינוק הראשון ובין אם מצטרף אח נוסף למשפחה – השמחה היא גדולה ותחושות של התחלות חדשות מורגשות בקרב כל מי שקשור למשפחה. עכשיו זה הזמן להסתגל למציאות החדשה, להכיר את המקום של העולל הצעיר, ללמוד על ההרגלים שלו ולסגל לו אט אט שגרה משפחתית שמתאימה לצרכיו. חשוב מאד שלא לשכוח לרגע שבמקביל למשפחתיות העוטפת, לחברים הנרגשים ולילדים שצריך לעזור להם להבין את השינוי – יש גם את מערכת היחסים בין היולדת (ובין זוגה) לבין מוסדות המדינה ויולדת היא אדם במעמד מיוחד בכל מה שנוגע לתשלום מיסים, קבלת כספים או היעדרות ממקום העבודה. אז בואו נעשה קצת סדר בדברים, מפני שאלה דברים מהותיים שיש להם השלכות לטווח ארוך.

 

מתי בכלל מגיעות זכויות

זכויות לאחר לידה לא מגיעות או ניתנות ליולדת בכל מצב ולא בכדי נשים רבות בוחנות לעומק את החוקים והתקנות לפני שתקבלנה את ההחלטה להיכנס להיריון. להלן התנאים הבסיסיים שמאפשרים הטבות או זכאויות שונות לאישה שילדה:

1 – אישה שעבדה במקום העבודה הנוכחי 12 חודשים רצופים לפחות זכאית לצאת לחופשת לידה של 26 שבועות (חלקן בתשלום וחלקם על חשבונה).

2 – עובדת שעבדה פחות מ- 12 חודשים תהיה זכאית לחופשת לידה של 15 שבועות בהתאם.

3 – קבלת דמי לידה תלויה בתשלום שוטף ומתמשך של היולדת את דמי הביטוח הלאומי שלה.

4 – אין לאסור על עובדת לצאת לחופשת לידה ואסור לפטר עובדת במהלך חופשת לידה ובמהלך תקופה של 60 יום אחריה.

 

זכויות היולדת אחרי הלידה
חופשת הלידה שלך תימשך 15 שבועות לפחות

 

קבלת מענק לידה

מענק הלידה הוא תשלום שמיועד לסייע ליולדת ולבני משפחתה להתחיל את התקופה החדשה בקלות רבה יותר. המענק אמור לכסות את ההוצאות הראשונות עבור פריטים שונים הנרכשים עבור התינוק או עבור כל עניין כלכלי אחר שהיולדת ובן זוגה רואים לנכון ומחליטים. על מנת ליהנות מהמענק צריכה היולדת להיות תושבת ישראל על פי מרשם האוכלוסין, עליה ללדת תינוק, לאמץ ילד עד גיל 10 או לקבל לידיה משמורת של שנולד בתהליך פונדקאות. עבור כל ילד מדובר על סכום שונה של מענק ומדובר בסכומי כסף שהיולדות שמחות לקבל ובהחלט מסייעים בתקופת ההסתגלות הראשונית.

 

 

דמי לידה

דמי לידה הם עולם ומלואו של תוכן, מידע וחישובים. מדובר בעצם בהכנסה שתקבל היולדת מהמוסד לביטוח לאומי במקום קבלת משכורת ממקום עבודתה – אותו עזבה עם יציאתה לחופשת הלידה. על מנת להיות זכאית לקבלת דמי לידה צריכה היולדת לעבור לידה, לצאת לחופשת לידה מטעם מקום עבודתה ולהיות אחרי תקופת אכשרה, שמשמעותה היותה עובדת שכירה או עצמאית ששילמה את דמי הביטוח הלאומי על פי החוק. דמי הלידה מחושבים ומשולמים עבור 15 השבועות שאחרי הלידה (עבור תקופת תשלום מלאה) או עבור תקופה של 8 שבועות אחרי הלידה, במקרים של דמי לידה חלקיים.

 

זכויותיו של בן הזוג

לידה, כאמור, היא מאורע משפחתי חשוב ומהותי. היא לא משפיעה אך ורק על היולדת אלא מביאה איתה שינויים רבים בהלך הרוח והשגרה של בני המשפחה כולם. בזכות אלה נקבעו גם זכויות שאותן יכולים לממש בני הזוג של הנשים שילדו –

1 – במידה ובן הזוג הוא עובד שכיר שאשתו עומדת בקריטריונים ליציאה לחופשת לידה – הוא יכול לחלוק איתה את תקופת החופשה ובמקרים מסוימים אפילו להיות בחופשה חופפת ביחד איתה.

2 – בן הזוג יהיה זכאי לחופשת לידה מלאה במידה והיולדת, חלילה, נכה או לא מסוגלת לטפל ברך הנולד ולכן על בן הזוג לטפל בו.

3 – בדומה לנשים – גם כשמדובר בבני הזוג אסור למעביד לאסור על יציאתו של העובד לחופשת לידה ואין לפטר אותו במהלכה או בתקופה של 60 יום אחריה.

4 – חופשת אבהות היא חופשה בת חמישה ימים שניתנת לעובד מיד לאחר הלידה על מנת לסייע לאשתו, כאשר ימים אלה לא חלים על יום הלידה עצמו.

 

זכויות היולדת ובן הזוג
גם האב זכאי לקבלת חופשת לידה בתנאים מסוימים

 

שעת הנקה

מדובר בהטבה ששמה מעט מטעה. על פניו, הזכות היא לאישה לסיים את עבודתה שעה אחת מוקדם יותר מדי יום על מנת להגיע הביתה ולהניק את התינוק שלה, זאת במהלך ארבעת החודשים שאחרי הלידה. בפועל מדובר בהטבה גורפת הניתנת לנשים ללא בחינה האם הן מניקות או לא, מה שמאפשר להן לעבוד יום קצר יותר בשעה. התנאי לקבלת ההטבה היא עבודה במסגרת משרה מלאה. הרציונל שעמד בפני המדינה הוא עידוד הנשים לחזור למקום עבודתן בלי לפגוע באפשרותן ורצונן להניק את התינוק הרך שזה עתה נולד. גם את שעת ההנקה יכולה היולדת לבחור לחלוק עם בן זוגה וההטבה ניתנת גם להורים שעומדים להפוך להורים בתהליך של פונדקאות או אימוץ תינוק.

 

 

הטבות ליולדת שהיא יחידנית מבחירה

המרכז הרפואי הדסה בירושלים הנפיק מידעון המכיל מידע אודות הזכויות וההטבות של האם היחידנית ובכלל זאת בנושאים אשר קשורים להיריון ולידה. חשוב מאד לדעת שכל הזכויות וההטבות שניתנות מטעם המוסד לביטוח לאומי ורשות המיסים חלות גם על האימהות היחידניות ואין מגבלה או החלת הטבה או אחרת על אם אך ורק בשל היותה אם יחידנית מבחירה. במידה ומתעוררות שאלות לאורך תקופת ההיריון או לאחר הלידה מומלץ לפנות אל גופים רשמיים שיכולים לסייע בהכוונה ובמתן מידע. אחד מגופים אלה הוא ש.י.ל – שירות ייעוץ לאזרח הניתן ביישובים רבים בארץ בהתנדבות על ידי אנשי מקצוע בתחומים שונים.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme