מתי אפשר למשוך כסף בפרעון מוקדם מקופת הגמל בלי לשלם מס?

רננה מור5 דקות קריאה
שתף:

המס הגבוה על פרעון מוקדם של קופת גמל מרתיע ישראלים רבים מלמשוך כספים מקופת הגמל שלהם, וברוב המקרים, הם יעדיפו לקחת הלוואה ממקור אחר, ולא לשלם 35% מס. יכול להיות שזה לטובה, אחרי הכל הכספים שאתם חוסכים נועדו לתת לכם רשת ביטחון כשתצאו לפנסיה ותהיו תלויים בכספים שחסכתם, מדינה מעודדת את התושבים לחסוך לפנסיה ולא מעוניינת שהם ימשכו את קופת הפנסיה שלהם לפני המועד הקובע", מסביר רונן סמחוביץ מסמחוביץ ושדי, "לכן במשיכת קופ"ג לפני הפנסיה הנישום ישלם מעין קנס בשיעור 35% מס מגובה המשיכה". אבל מה קורה אם אתם ממש חייבים סכום מסויים ואין לכם מקור אחר לגיוס הכסף? במקרים כאלה חשוב שתדעו שיש אפשרות למשוך כסף מגופת הגמל בלי לשלם מס, וגם אם כבר משכתם כסף מהקופה תוכלו לבקש החזר מס.

 

לפי הוראת משרד האוצר, יש שלושה מקרים חריגים בהם פרעון מוקדם מקופת הגמל לא יחויב במס:

 

הכנסות נמוכות

אם בעל קופת הגמל, בן או בת זוגו הרוויחו בחודש מסוים פחות משכר המינימום, הם יכולים לדווח על כך לקופת הגמל, ולקבל אישור למשוך את סכום ההפרש בין השכר שלהם  לתקרת שכר המינימום מבלי לשלם מס. אם לדוגמה הרווחתם 3,000 שקל בחודש, תוכלו למשוך את ההפרש בין השכר לשכר המינימום במשק, כלומר 2,000 שקל. אם לבעל קופת הגמל יש ילד מתחת לגיל 18, תקרת שכר המינימום תוכפל ותהיה כ- 10,000 שקל כך שאפשר יהיה למשוך עד 7,000 שקל ללא מס.

 

הוצאות רפואיות

אם מכל סיבה שהיא ההוצאת הרפואיות שלכם או של קרוביכם היו גבוהות יותר ממחצית ההכנסה השנתית שלכם, של בן זוגכם או של קרוב משפחה שלטובתו נשאתם בהוצאות הרפואיות (חוץ מאשר במקרים של הוצאות לטיפול שיניים), תוכלו למשוך את כסף מהקופה עבור אותן הוצאות בלי לשלם מס. יכול להיות שבמקרים של הוצאות רפואיות גדולות ופתאומיות, שלא ישאירו לכם יותר מידי זמן לגיוס הכסף, משיכת מקופת הגמל עדיפה על לקיחת הלוואה בריבית גבוהה.  

 

נכות

אם חס וחלילה אתם  או קרוב משפחתכם חלה או נפגע, ובעקבות כך נקבעה נכות לצמיתות בדרגה של 75% או יותר, תוכלו למשוך את כספי קופת הגמל או חלק מהם בפרעון מוקדם בלי לשלם מס, במידה וההכנסות שלכם נמוכות או שההוצאות הרפואיות בגין הפגיעה או הנכות הן גבוהות.

 

בכל המקרים הללו אפשר למשוך את כספי התגמולים בלבד, ללא כספי הפיצויים, וכדי לקבל אישור למשוך את הכסף תזדקקו לאישור פקיד השומה במס הכנסה. אתם יכולים לפנות לפקיד השומה עצמאית או בליווי יועץ מס או רואה חשבון ולהציג בפניו את המסמכים הדרושים. במידה ופקיד השומה יאשר את בקשתכם, תוכלו לפנות לקופת הגמל ולמשוך את הכסף ללא תשלום המס.

 

אם כבר משכתם את הכסף ושילמתם את 35% המס, תוכלו לקבל החזר עבור תשלום המס או חלק ממנו, אם תעמדו בקריטריונים מסוימים כמו סך ההכנסה השנתית שלכם, נקודות זיכוי ממס שקבלתם במהלך השנה וכדומה. במקרים כאלה, מומלץ להתייעץ עם מומחה מיסוי להחזרי מס לשכירים או עצמאים. מומחי המיסוי יכולים לבדוק אם אתם בכלל זכאים להחזר, ואם כן למקסם את החזר המס המגיע לכם.

 

במשרד האוצר החליטו להחריג את תשלום המס למקרי חרום סוציאלים בלבד, כיוון שקופות הגמל הן כלי חיסכון ארוך טווח, לכן  אם החלטתם לשפץ את הבית או להחליף רכב, מומלץ לפנות לאפיקי הלוואה אחרים ולא להשתמש בכסף שנחסך בקופת הגמל. בטווח הארוך זו התנהלות כלכלית נכונה ואחראית יותר, שתשתלם לכם כשתגיעו לגיל הפרישה.  

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme