מתי העיכוב בשכר שלך נחשב הלנת שכר – ומה עושים עם זה?

מערכת2 דקות קריאה
כל מה שצריך לדעת על הלנת שכר
שתף:

עובדים שכירים רגילים לקבל את השכר שלהם במועד קבוע וידוע מראש. הוא נקבע בחוזה ההעסקה שלהם, כאשר ארגונים שונים מגדירים את המועד שבו השכר אמור לעבור – חלקם בתחילת החודש העוקב, אחרים בתאריך מאוחר יותר. עם זאת, יש מצבים שבהם השכר עשוי להתעכב, מה שמעורר את השאלה המתבקשת: האם זוהי הלנת שכר, ומה יכול העובד לעשות כדי לקבל את מה שמגיע לו.

 

 

הלנת שכר – מה זה אומר?

על פי החוק, הלנת שכר היא מצב שבו שכרו של העובד מעוכב, והוא ממתין לו מעבר ליום התשיעי שלאחר מועד התשלום. עד למועד זה רשאי המעסיק לעכב את השכר, אך כל עיכוב נוסף נחשב להלנת שכר. במצב זה זכאי העובד לקבל פיצוי, גם אם התקבל שכר חלקי אך חלק אחר מתוכן הולן, או אם רכיב ספציפי בשכר לא שולם במועדו. מצד שני, תשלומים נלווים כמו דמי הבראה או החזרי הוצאות נסיעה לא נחשבים לרכיבי שכר מולן.

 

השכר שלכם עוכב? מגיעים לכם פיצויים

חשוב לזכור כי הלנת שכר מזכה את העובד בפיצויים, והם מתווספים לשכר שאמור היה העובד לקבל במועדו על פי אחד התנאים הללו:

1 – בשבוע הראשון יינתן פיצוי בשיעור של 5% משכר העבודה, ועל כל שבוע עיכוב נוסף יינתן פיצוי של 10%.

2 – העובד זכאי להפרשי הצמדה בהתאם לשינוי מדד המחירים לצרכן עד למועד שבו התקבל השכר בפועל, ובנוסף הוא זכאי לתוספת של 20% על הסכום הכולל של השכר שהולן.

לצורך הדוגמה, נניח שהשכר החודשי של עובד שכיר הוא 10,000 שקלים נטו, וכן נניח שהשכר אמור היה להיות משולם ביום הראשון לחודש. בפועל התבצע התשלום באיחור של 20 יום, ולכן נחשב הדבר כהלנת שכר המזכה את העובד בפיצוי. על השבוע ראשון יקבל תוספת של 5% (כלומר 500 שקלים) ועל השבועיים הנוספים יקבל 10% (כלומר 1,000 שקלים) לכל שבוע. בפועל יקבל תוספת של 2,500 שקלים.

 

פיצויים על הלנת שכר
תוספת של 5% על השבוע הראשון ועד 10% לכל שבוע עיכוב נוסף

 

איך תקבלו את הפיצוי שמגיע לכם?

לקבלת פיצוי בגין הלנת שכר יש להגיש תביעה בבית הדין לעבודה, כאשר יש להבחין בין הזמן האפשרי להגשת תביעת פיצויים בהתאם לשאלה האם השכר המולן שולם או לא. במידה וכן, ניתן להגיש תביעה בתוך 60 יום ממועד התשלום, ואם לא בוצע תשלום כלל ניתן להגיש תביעת פיצויים בתוך 12 חודשים בלבד. אם תבחרו להגיש תביעה יש לפרט בה את כל המידע החשוב, לרבות מידע על המעסיק, על העובד ועל תנאי השכר שנקבעו. אתם לא זקוקים לעורך דין כדי להגיש תביעה, אם כי אין כל מניעה להתייעץ עם עורך דין או לקבל סיוע משפטי.

 

 

הלנת שכר היא גם עבירה פלילית

לבסוף חשוב לזכור כי הלנת שכר היא פגיעה מהותית בזכויות העובדים, ומשום כך היא חושפת את המעסיק לא רק לתביעת פיצוי – אלא גם לעבירה פלילית. למעשה, מעסיק שיימצא כי הלין שכרו של עובד חושף עצמו לעיצום כספי משמעותי בסך של למעלה מ-35,000 שקלים.

 

פטור מפיצויים – יש דבר כזה?

החוק אמנם מגן על העובדים, וגם בתי הדין לעבודה עשויים לבחור לרוב בצד של העובד, אבל בהחלט ייתכנו מצבים שבהם בית הדין יפחית את דמי הפיצויים שנקבעו – ואף יבטלם לחלוטין. לדוגמה, אם השכר עוכב בשל טעות תמימה או בעקבות נסיבות שאינן תחת שליטתו, ייתכן שלא ייקבעו פיצויים כלל. באופן דומה ניתן לבטל את הפיצויים אם העיכוב בתשלום נבע מחילוקי דעות בין הצדדים (למעט חילוקי דעות על הסכום). מצד שני, כאשר העובד זכאי ממילא לשכר מינימום, בית הדין עשוי לקבוע פיצוי מוגדל.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme