אחרי מכתב הפיטורים: האם מגיעים לך פיצויי פיטורים ומתי אפשר לשלול אותם?

מערכת2 דקות קריאה
מתי תקבלו פיצויי פיטורים
שתף:

שיעורי האבטלה הגיעו בישראל לשיא חסר תקדים, ואין ספק שהמשבר במשק הראה את אותותיו גם בלשכת התעסוקה ובמשרדי הביטוח הלאומי. עובדים רבים קיבלו מכתב פיטורין, ואם גם לכם חיכה מכתב כזה בתקופה האחרונה, יכול מאוד להיות שמגיעים לכם פיצויים – והגיע הזמן להבין האם זה נכון, וכמה כסף מגיע לכם.

 

מי זכאי לקבל פיצויי פיטורין?

באופן כללי, כל עובד שהשלים שנה עבודה (12 חודשים) ברציפות – זכאי לקבלת פיצויי פיטורין. למעשה, הזכות הזו שמורה לעובד שפוטר מעבודתו אבל גם למי שהתפטר בשל נסיבות מיוחדות, בהתאם לחוק. חשוב להבין שגם אם במהלך שנת העבודה יצאתם למילואים או לחופשת לידה, אתם עדיין זכאיים לפיצויים.

 

פיצויי פיטורים - למי זה מגיע?
האם גם אתם זכאיים לפיצויי פיטורים?

 

חשוב להכיר: מה אומר סעיף 14?

אחד הסעיפים המרכזיים בחוזי העסקה רבים, ובהחלט מומלץ לבדוק האם הוא רלוונטי גם במקרה שלכם, הוא סעיף 14. סעיף זה קובע למעשה כי הפרשות שונות שיבצע המעסיק לקרן הפנסיה או לביטוח המנהלים, למשל, הן הפרשות המחליפות את פיצויי הפיטורין. עם זאת, המעסיק מחויב להפריש את מלוא הסכום הדרוש, או 8.33% מדי חודש. במקרים אלה העובד זכאי לסכום הפיצויים גם אם התפטר מעבודתו וגם אם לא השלים 12 חודשי עבודה רצופה. כל זאת, בתנאי שלא פוטר בשל מעשה חמור כזה או אחר.

 

 

משיכת פיצויי פיטורים: איך זה עובד?

עם קבלת מכתב הפיטורין, ובהנחה שכספי הפיצויים הופקדו כראוי מדי חודש, אתם רשאיים לפנות אל החברה המנהלת את קופת הפיצויים שלכם – ולשחרר את הכספים. תוכלו למשוך את מלוא הסכום או חלק ממנו, או להשאיר אותו בקופה לטובת הפנסיה או למשיכה במועד מאוחר יותר. למעשה, ההמלצה היא להימנע ממשיכת הכספים ככל הניתן, ולהשאיר אותם במקומם עד למועד הפרישה לגמלאות. דרך אגב, את סכום הפיצויים תוכלו לחשב בקלות אונליין.

 

לחסוך כספי פיצויים
חכו לפני שאתם מושכים את כספי הפיצויים – האם תוכלו להמשיך לחסוך?

 

המסמכים שתצטרכו להציג

כדי למשוך את הכספים שנצברו לזכותכם, תצטרכו להכין מראש מספר מסמכים, טפסים ואישורים, ואלו הם:

1 – טופס 161א (הודעת עובד עקב פרישה מהעבודה) הכולל גם את החלטת העובד ביחס למענק המגיע לו: האם למשוך את הכספים, לייעד אותם למטרה מסוימת או לשלב בין אפשרויות שונות.

2 – טופס 161 (הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד) הכולל את מועדי ההעסקה, את השכר הקובע, את הסכומים המגיעים לעובד ואת סכומי המס שנוכו.

3 – מכתב מהמעסיק המודיע על העברת הכספים לעובד, או על קבלת הכספים במקרים שבהם פיטורי העובד בוצעו בשל נסיבות חמורות.

כדאי לזכור שאת המכתב נדרש המעסיק למסור בתוך 15 יום ממועד תשלום הפיצויים, ואם לא יימסר המכתב במועדו, ניתן לחייב את המעסיק לעשות זאת באמצעות פניה לבית הדין לעבודה. אם לא הועברה הודעה כזו או אחרת לחברה שבה מתנהלת הקופה בתוך ארבעה חודשים ממועד סיום ההעסקה – העובד רשאי למשוך את הכספים בכל זמן נתון, גם ללא אישור בכתב מהמעסיק.

 

 

שלילת פיצויי פיטורים – מתי זה קורה?

על אף שבמקרים רבים גם בתי הדין לעבודה מצדדים בעובד ובזכותו לקבל פיצויי פיטורים, ישנם מצבים בהם עשוי המעסיק לשלול את זכותו של העובד, ואף לקבל את הסכמת בית המשפט לכך. דוגמה אחת לכך היא מצב שבו עובד פוטר בגלל מעשה חמור, כמו גניבה, עדכון שגוי של שעות עבודה, עבודה אצל מתחרה או הפגנת אלימות. כמובן שאם התקבלה ההחלטה לשלול מכם את הפיצויים בגלל אחת מהטענות הללו, יש כמה וכמה נושאים שצריכים להיבחן לעומק, ובפרט הנזק שנגרם למעסיק, ההשלכות האפשריות בעתיד ומידת האמון שניתנה במסגרת התפקיד.

 

הבשורה הטובה היא שרוב העובדים זכאיים לפיצויי הפיטורים שלהם, ואם גם אתם קיבלתם לאחרונה מכתב פיטורים – זה בדיוק הזמן לבדוק מה מגיע לכם, ואיך תוכלו לקבל את הכסף. כאמור, רצוי להימנע ממשיכת הכספים ולהשאירם בקופת הפנסיה שלכם, אלא אם אתם זקוקים להם כבר עכשיו, בזמן שאתם מחפשים עבודה.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme