ניו מדיה – מה חדש?

איתן נוימן5 דקות קריאה
שתף:

 עולם התקשורת עבר שינויים אדירים בעידן המודרני. עד לפני מספר שנים, חלק עצום מהידע והתקשורת עם העולם, היה עובר דרך מספר מצומצם של ערוצים פרטיים או ממשלתיים. היום, כל אחד יכול בלחיצת כפתור ליצור קשר עם אינספור גורמים ולצבור ידע באופן עצמאי, ללא כל פיקוח. עולם הניו מדיה מלא בהזדמנויות שיש ללמוד לנצל, כמו גם בסיכונים שכל אדם פשוט מוכרח להכיר.

 

עולם התקשורת עובר מריכוזיות לפיזור הסמכויות והתפקידים בידיים רבות

כאשר מדברים על ניו מדיה, רבים חושבים שהתופעה בעיקרה מתייחסת להבדלים בין אופן התקשורת, למעבר בין צפייה פסיבית בטלוויזיה, לצריכת תוכן דרך האינטרנט לאורך כל שעות היממה. למעשה, אחת מההתפתחויות העיקריות בעולם התקשורת, נוגעת לזהות האנשים אשר מכתיבים ושולטים בתכנים  שהציבור צורך. בעבר הרחוק, הערוץ היחיד שפעל בישראל, היה ערוץ אחד שהיה בבעלות ממשלתית, כאשר למעשה למדינה הייתה שליטה מלאה בתכנים המוצגים בו. לאחר מכן, נוספו ערוצים בבעלות פרטית, שהשולטים בהם היו בעלי הון, אשר נכנסו לתחום כדי לצבור השפעה פוליטית, או כעסק לכל דבר ועניין. היום, עולם התקשורת, אשר רוכז בעבר בידי מספר בעלי כוח, מתחלק  בין בעלי תפקידים רבים המחזיקים בסמכויות שונות. המשפיעים החדשים על התוכן הנצרך יכולים להיות צעירים אשר טרם מלאו להם עשרים שנה, שביססו כמות עוקבים משמעותית. העובדה שאין לאיש שליטה מלאה על המתרחש ברשתות החברתיות ותוכנות העברת המסרים, גוררת מורכבות אדירה המאפיינת את עולם התקשורת המודרני.

מי השליטים של עולם הניו מדיה?

לימודי תקשורת מתמקדים פעמים רבות בהבנה של התהליכים, אשר יצרו את אמצעי התקשורת המודרניים. תהליכים אלו לרוב הוכוונו על ידי אדם אחד או ארגון אחד, אשר הובילו יצירה של כלי תקשורת לקידום האינטרסים האישיים שלהם. היום, הגורמים אשר שולטים בעולם הניו מדיה הם כבר לא מפלגות וארגונים פוליטיים. השליטים המודרניים הם יוצרי המדיומים, בעלי חברות הטכנולוגיה, אשר יצרו את המרחב התקשורתי. השליטה שלהם שונה באופן מהותי מזו של בעלי ההון, שהחזיקו בערוצי התקשורת בעבר. הם אמנם מסוגלים לבנות את חוקי הפורמט, אך הם אינם שולטים בו באופן מלא. ייצור התוכן נשאר לרוב בידי המשתמשים עצמם, וצנזורה או שינוי שלו באופן מלאכותי על ידי חברת הטכנולוגיה, יובילו לרוב למעבר לרשת חברתית מתחרה.

 

כיצד להשפיע ולבסס נוכחות בתקשורת המודרנית?

ההבנה של אופן ההתנהלות של התקשורת המודרנית, היא בעלת משמעות אשר חורגת בהרבה מהעניין העיוני. אדם אשר מבין את התנהלות רשתות התקשורת השונות הפעילות היום, פלח האוכלוסייה אשר הן פונות אליו, וכיוון ההתפתחות שלהן – יכול לבסס נוכחות תקשורתית אדירה. נוכחות זו, תקנה לבעליה כוח אדיר, והשפעה על כמות כמעט אינסופית של אנשים. בין אם השימוש בנוכחות התקשורתית נועד להעברת רעיונות ומסרים לקהל העוקבים, או כדי לפרסם ולהרוויח סכומי עתק במאמץ מינימלי, בעולם הניו מדיה ידע הוא כוח.

איך ייראו השנים הבאות?

העתיד של עולם הניו מדיה במידה רבה לוט בערפל. העולם היום נמצא במעין תקופת ביניים, העברת מקל בין השליטים הוותיקים של ערוצי הטלוויזיה והעיתונים, לבין הציבור הרחב ובעלי חברות הטכנולוגיה. אחת השאלות העיקריות שיש לתהות לגביהן, היא האם העברת המקל תהיה שקטה, או שבעלי השליטה הוותיקים ייאבקו על שימור כוחם. ככל הנראה, המשתמשים ברשתות החברתיות יחלו אט אט לצבור השפעה גדולה יותר על בעלי המדיום הטכנולוגי בו הם משתמשים, מאחר והבעלים ינסו לשמר את נוכחותם באתר בכל מחיר. יתכן והעתיד הוא שיתוף פעולה בין המשתמשים לבעלי המדיה, ובניית תקשורת אשר הופכת את הצרכנים שלה לגורם משמעותי בקבלת ההחלטות.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme