מסחר באופציות טומן בתוכו פוטנציאל וסיכונים רבים – המדריך למתחיל

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

אחד המכשירים הפיננסיים להשקעות הינן אופציות, אבל אנחנו יודעים, שעל אף שהאפשרות להשקיע באופציות עומדת  בפני כל אחד – לפעמים ההסברים, המדריכים, וחומרי הקריאה בנושא הם כל כך מסובכים… קשה להבין וקשה עוד יותר לבחור במכשירי ההשקעה המתאימים ולנהל אותם. לכן לפניכם – המדריך למתחיל להשקעה ומסחר באופציות. מהן אופציות? מה ההבדל בין אופציית PUT לאופציית CALL? ואיך משקיעים בחוכמה? על כל זאת ועוד על מסחר באופציות במאמר שלפניכם.

 

מהי בעצם אופציה?

התרגום המילולי לעברית של המילה בלועזית "אופציה", היא אפשרות – וזוהי בדיוק המילה המתארת את הרעיון מאחורי אופציות כמכשיר פיננסי. "אופציה", היא האפשרות לרכוש או למכור משהו, במחיר מסויים בתאריך מסויים. אני משלם כיום על האופציה הזו, והרווח נובע מגידול בערך לאופציות רכישה או קיטון בערך באופציות מכירה.

 

נסביר על ידי דוגמה פשוטה: נניח שאני רוצה לרכוש טלוויזיה שמחירה כיום 1,000 ש"ח, אבל אני יודע שאצטרך את הטלוויזיה רק בעוד חודש. אופציה, היא לגשת אל מוכר הטלוויזיות, ולהגיד לו כך – "אני מבקש שתשמור לי את הטלוויזיה הזו במחיר שלה עכשיו, לרכישה בדיוק בעוד חודש. תבטיח לי, שבעוד חודש אחד, תמכור לי את הטלוויזיה הזו בתמורה לאלף שקלים בדיוק". המוכר אומר – "בסדר, אני מוכן לתנאים שאתה מציג – אבל אני דורש תשלום על שמירת הזכות לקנות את הטלוויזיה במחיר הזה בעוד חודש – שלם לי עשרה שקלים עכשיו, ואאפשר לך לרכוש את הטלוויזיה תמורת 1,000 ש"ח בעוד חודש, גם אם מחירה יעלה".

עלות האופציה עשרה שקלים, ואני ארוויח אם מחירה של הטלוויזיה יעלה. אם מחירה של הטלוויזיה ירד – לא אהיה חייב לממש את האופציה ואוכל לרכוש את הטלוויזיה במחירה הנמוך העכשווי.

 

אופציות PUT ואופציות CALL

הדוגמה שתיארנו היא דוגמה לאופציות Call, שבה אני מרוויח אם מחיר הטלוויזיות יעלה. במקרה כזה, מובטח לי מחיר הטלוויזיה הנוכחי גם בעוד חודש, והרווח שאגרוף על העיסקה היא כל שקל מעל 1,010 (מחיר הטלוויזיה + מחיר רכישת האופציה).

אופציית PUT היא בעצם האופציה של המוכר – האופציה להבטיח את הזכות למכור משהו במחיר מסויים. ארוויח אם מחיר הטלוויזיות יירד, מפני שאוכל לממש את זכותי למכור את הטלוויזיה במחיר גבוה ממחיר השוק (בתמורה להבטחה שרכשתי במחיר האופציה).

 

מסחר באופציות מעו"ף – אופציות על מניות

ניתן להשתמש באופציות על מוצרים, על מט"ח, על מניות, על אג"ח, על מדדים, ובעצם על כל מכשיר פיננסי. אפשר אפילו להסתכל על אופציות כעל מעין ביטוח בפני ירידות או עליות של מחירים ולהשתמש בכלי ככלי לגידור סיכונים. לדוגמה – ניתן לרכוש אופציות CALL (אופציות רכישה) על מניה מסויימת ואז לרכוש אותה במחיר המוסכם רק אם מחירה עלה, או לרכוש אופציות מכר, אופציות CALL על מניה, ואז למכור אותה רק אם ערכה ירד.

כמובן, שלא לכל מניה או איגרת חוב יש שוק של אופציות לרכישה, אולם אלה הקיימות, מאפשרות "הימור" (מושכל) על מחירי המוצר וגריפת רווחים במדיה שההימור מצליח.

 

השקעה ממונפת – הגדלת הסיכוי (והסיכון)

במסחר במניות מקובל למנף את ההשקעה, ובכך פשוט להכפיל את הרווחים (כמו גם את ההפסדים, אגב) פי כמה. הנה דוגמה: בהשקעה דרך תכנות מסחר או ברוקרים, אנחנו יכולים להשיג מינוף, למשל, של 1:10. זה אומר, שעל כל מאה דולרים שאני משקיע באופציה, הברוקר כאילו משקיע עוד 900 (ומכפיל בגודל המינוף את ההשקעה שבחרתי). אם הרווחתי 2% – הרווחתי 20$ (ולא רק 2$). הסכומים נכונים גם למקרה של הפסדים

 

גידור סיכונים – אפשרות לבטח את ההפסדים (ולהקטין את הרווחים, במקביל)

בעולם המסחר והאופציות יש לא מעט ביטויים "שוברי שיניים" המאפיינים את הסוחרים הוותיקים ואולי גורמים לאלה החדשים לחוש פחות מיודעים. ביטוי אחד מוכר הינו הביטוי "גידור סיכונים" שם לאופציות דווקא יש תפקיד חשוב בבניית תיק ההשקעות שלכם, לכן נבהיר את פירוש המושג וכיצד הוא קשור לעולם המסחר באופציות.

מסחר באופציות הוא "משחק סכום אפס" – כלומר, כמות המוכרים וכמות הרוכשים תמיד זהות. המוכרים, אלה שסוחרים באופציות CALL, הם משקיעים בעלי אסטרטגיה הפוכה לרוכשים, אלה שמשקיעים באופציות PUT ומקווים שמחיר הנכס הבסיסי יעלה.

שימוש באופציות לגידור סיכונים, מאפשר להקטין את הסיכון (אך גם את הרווח) על מניות, למשל, שאתם רוכשים לתיק ההשקעות שלכם. רכישת מניות ולעומתן אופציות PUT על אותן מניות, מבטיחה שאחד המכשירים ירוויחו – או שערך המניה יעלה ואז המניה עצמה תרוויח, או שערך המניה יירד ואז האופציה תרוויח.

 

ולסיום שלושה טיפים עבור מסחר באופציות

אם אתם סוחרים מתחילים, אנחנו ממליצים על לימוד עולם הסחר באופציות על ידי שימוש בתכנות מסחר וסימולאטורים, ואם אפשר – להתחיל בקטן (ובוודאי שלא "להשתגע" עם המינוף). לאחר שתרגישו מנוסים ומוכנים להתנסות ב"עולם האמיתי", נמליץ לכם על שלושה טיפים שסוחרים מנוסים באופציות מרבים לתת למתחילים:

1) הגדירו לעצמכם מטרות ברורות והיצמדו למטרות שלכם. כמה כסף "תרשו לעצמכם" להפסיד? אילו רווחים אתם מתכוונים להשיג ובכמה זמן? כמה סיכון אתם מתכוונים לקחת על ההשקעות?

2) תוך היצמדות למטרות שלכם – השקיעו באומץ. אל תתנו לפחד לנהל אתכם – זה לא יהפוך אתכם לסיפורי הצלחה מהדהדים בעולם הסחר באופציות.

3) נהלו את כל ההשקעות שלכם באופן אקטיבי. מסחר בשוק ההון דורש התייחסות להשקעות שלכם כאל משרה, והשקיעו מדי יום זמן בבחינת ההשקעות ומצבן.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme