מסחר באופציות – המדריך לסוחר המתחיל בנגזרות

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

אופציות הן חוזה בין מוכר לקונה, המאפשרות לבעליהן לרכוש או למכור נכס בסיס במחיר מסויים ובמועד מסויים. זהו מכשיר פיננסי שקל ללמוד ולהבין אותו, והן מאפשרות הרחבה, גידור וגיוון בתיק ההשקעות שלכם. מה היא אופציית PUT ? מהי אופציה ב LONG ? והאם אופציות הן כלי פיננסי להשקעה עבורכם? כל מה שצריך לדעת על מסחר באופציות – במדריך שלפניכם.

 

אופציות – חוזה בין קונה למוכר

אופציה היא אפשרות – האפשרות לרכוש נכס בסיס כלשהוא (כמו מניה, מדד, סחורה, מט"ח, או אחרים) במחיר קבוע מראש (הקרוי "מחיר הרכישה"). כמו חוזים עתידיים, גם אופציות הן למעשה חוזה בין שני צדדים במשחק סכום אפס – מצד אחד המוכר, ומצד שני הקונה של האופציה – אחד מהם יפסיד והשני ירוויח.

 

לכל אופציה מועד פקיעה, וניתן לממש את האופציות במועד פקיעתן או קודם לכן. אם במועד המימוש מחיר השוק של נכס הבסיס גבוה ממחירו בעת הקניה של האופציות – מי שירוויח יהיה הרוכש, ולהיפך.

 

סוגים של אופציות

האופציות הסחירות ביותר הן אופציות על מט"ח, המקנות זכות לביצוע מכירה או רכישה של מטבע מסויים בערך מסויים במועד הפקיעה או לפניו.

אופציות על מדדים (כמו למשל אופציות מעו"ף) הן כלי פופולארי נוסף, המאפשר מינוף השקעה כמו גם גידור של תיק ההשקעות.

עוד אופציות לפי נכסי בסיס שונים: אופציות על מניות, ואופציות על שוק הסחורות.

 

אופציות PUT לעומת אופציות CALL

אופציית CALL היא אופציית רכש, המעניקה לקונה שלה את הזכות לקנות את נכס הבסיס בכמות קבועה מראש ובמחיר שנקבע מראש בעת רכישת האופציה. מחירה של אופציית CALL עולה כאשר מחיר נכס הבסיס עולה. אופציית PUT היא אופציה הפוכה לאופציית CALL, והיא מאפשרת לבעליה למכור כמות מסויימת מנכס הבסיס בתאריך מסויים. מחירה יעלה ככל שמחיר השוק של נכס הבסיס שלה ירד. זוהי אופציה המשמשת לגידור סיכונים ומתאימה למשקיעים שמאמינים שמחיר נכס בסיס מסוג כלשהוא יפחת בעתיד הקרוב.

 

אופציות עם מכפיל על נכס הבסיס

ישנן אופציות בעלות מכפיל על נכס הבסיס – כלומר, נכס הבסיס נכלל באופציה אחת יותר מפעם אחת. לדוגמה – באופציות מעו"ף, המכפיל על נכס הבסיס הוא 100 – כלומר, השינוי במחיר האופציה יהיה גדול פי מאה ביחס לשינוי במחיר של נכס הבסיס.

 

חשוב להבין כי השקעה במוצרים פיננסיים בעלי מכפיל שכזה מאפשרת גריפת רווחים גדולים ומהר – אבל ממש באותו האופן, היא גם מאפשרת הפסדים גדולים יותר. לכן, במיוחד אם בוחרים מסחר באופציות בעלי מכפיל על נכס הבסיס – חשוב לדאוג לתיק מפוזר, מגוון, מגודר, ואחראי  – ולנהל אותו באופן יומיומי ופעיל.

 

לא כל האופציות הן בעלות מכפיל על נכס הבסיס – ישנן אופציות המייצגות מכפיל של 1 ביחס לנכס הבסיס.

 

אופציות אמריקאיות ואופציות אירופאיות

שני סוגים של אופציות קיימים בשוק, והן נבדלות אלה מאלה בעיקר באפשרויות המימוש שלהן העומדות בפני בעל האופציה. באופציות אמריקאיות – ניתן לממש את האופציה (כלומר לרכוש את נכס הבסיס במחיר המימוש באופציות CALL, או למכור את נכס הבסיס באופציות PUT) בכל יום מסחר עד לתאריך פקיעת האופציה. באופציות אירופאיות – ניתן לממש את האופציה בתמועד פקיעתה בלבד.

 

אופציות ב – LONG ואופציות ב – SHORT

החזקה של אופציות בפוזיציית LONG מבטאת רכישה של אופציות כאשר המשקיע מאמין שמחיר ערך הבסיס יעלה ומתכוון להחזיק באופציות עד למכירתן – ברווח, שייגזר מעלייה במחיר נכס הבסיס.

 

החזקה של אופציות ב- SHORT (או בעברית "מכירה בחסר") הינה אסטרטגיית השקעה שמתאימה למצבים בהם המשקיע מאמין שערך נכס הבסיס צפוי לרדת – זהו בעצם תהליך בו המשקיע לא באמת מחזיק במכשיר הפיננסי, אלא רק "משאיל אותו" מבעליו.

 

היתרונות והחסרונות של מסחר באופציות

המסחר באופציות הינו קל פשוט. ניתן לסחור באופציות כשנכס הבסיס הוא כל מכשיר כלכלי שהמשקיע מבין בו, ועל פי הבנת המשקיע את עתיד נכס הבסיס מבחינת תמחור. עלויות נלוות (כמו עמלות) הן נמוכות, ניתן לבצע פעולות באופן רצוף במהלך ימי המסחר, ומגוון הפוזיציות מאפשר התאמה מלאה של מכשיר ההשקעה לתפיסת העולם ושיטת ההשקעה של המשקיע.

 

חשוב להבין שאופציות עשויות לשקף נכס בסיס שהוא תנודתי – אופציות כאלה ידרשו ניהול אקטיבי ומעקב יומיומי אחר הביצועים, תוך גיבוש אסטרטגיית השקעה (שכוללת התייחסות להפסדים). השקעות ממונפות או השקעות עם מכפיל על נכס הבסיס הופכת את ההשקעה תנודתית אף יותר – ורצוי לשמור על נכסים בטוחים יותר בתיק ההשקעות אשר יעלו במקרה של ירידה בערך ההשקעה באופציות או יהוו עוגן בטוח ויציב בתיק ההשקעות.

 

אסטרטגיות השקעה, גידור, וניהול סיכונים בהשקעה באופציות

ניהול של תיק השקעות דורש מן המשקיע אסטרטגיות השקעה ופיזור סיכונים, אשר יאפשרו מיקסום של רווחים תוך כדי יצירת מגננות (גידור סיכונים) במקרה שחלק מן המכשירים הפיננסיים שלך נמצאים בהפסד. האפשרות להשתמש באופציות CALL או PUT ובפוזיציית LONG או SHORT, פותחת דלת לשימוש באופציות ככלי נפלא להשקעה לטובת גידור סיכונים (למשל – כאשר משקיעים בכלי פיננסי מסויים – ניתן להשקיע באופציות בפוזיציה הפוכה על אותו הכלי על מנת לגדר סיכונים ולדאוג לרמת הפסדים אפשריים מגודרת ומתוכננת מראש).

 

קבל הצעות מחברות מסחר בשוק ההון – ללא שום התחייבות

כבר 6,597 אנשים קיבלו הצעה למסחר מוזל בבורסה

פרטיותך חשובה לנו

הנני מאשר ומסכים לתנאי שימוש, אשר בכפוף להם הפרטים שמסרתי ישמשו לצורך קבלת פניות ו/או הצעות מצד שלישי

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme